مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: چهار پایگاه امداد جاده‌ای در محورها و مسیرهای ارتباطی حادثه‌خیز استان اردبیل احداث و راه‌اندازی می‌شود.

رامین معبودی

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از ایسنا، رامین معبودی در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: جمعیت هلال احمر موسسه خیریه غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل است که از جایگاه بین‌المللی و نیمه دولتی برخوردار بوده و در داخل کشور و به شکل برون‌مرزی فعالیت می‌کند.

وی اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: برقراری صلح و آرامش، تسکین آلام بشری، تکریم انسان‌ها و تلاش برای تامین زندگی و سلامت تک تک افراد از اهداف شکل‌گیری جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به اصول هفتگانه جمعیت هلال احمر گفت: پایبندی به اصول انسانی، بی‌غرضی، حفظ استقلال، وحدت و ... از جمله این اصول محسوب می‌شود که در کشورمان جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در این استان نیز با سه سال تاخیر جمعیت هلال احمر با نام شیرخورشید سرخ فعالیت بشردوستانه خود را در قالب نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و کمک به همنوع شروع کرده است.

معبودی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو مرکز درمانی هلال احمر شامل بیمارستان فاطمی و بوعلی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد و جمعیت هلال احمر در چارچوب وظایف مشخص شده فعالیت خود را آغاز کرد بطوریکه هم اکنون در ۱۰ شهرستان استان ۱۰ شعبه داریم و قرار است با تامین زمین در اصلاندوز یازدهمین شعبه نیز در این شهرستان راه‌اندازی شود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر استان اردبیل با ۱۲ پایگاه ثابت و ۶ پایگاه سیار به هموطنان ارائه خدمات می‌کند و قرار است چهار پایگاه جدید امداد جاده‌ای نیز در جاده‌های حادثه‌خیز استان راه‌اندازی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل این پایگاه‌ها را شامل محور اهر-مشگین‌شهر، بران، تونل ۱۱ سرچم و منطقه بودالالو اعلام کرد و گفت: به طور قانونی ما در فاصله ۵۰ کیلومتر در جاده‌های استان باید پایگاه امداد جاده‌ای راه‌اندازی کنیم تا به وظیفه ذاتی خودمان که امر رهاسازی مصدوم حین حادثه و پشتیبانی از عملیات اورژانس است، بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

معبودی به فعالیت گسترده معاونت امداد و نجات با تنوع خدمات ارائه شده نیز اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم تا در کوثر و سرعین که فاقد انبار امدادی بودیم انبار ذخیره ۱۶ قلم کالا و اجناس امدادی و زیستی را راه‌اندازی کنیم که سال گذشته در کوثر این کار انجام شد و در سرعین قرار است با تامین زمین مورد نیاز عملیات احداث انبار امدادی آغاز شود.

  • آشیانه امداد هوایی هلال احمر در حال احداث است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با بیان اینکه هم اکنون به صورت موقت و در ایام مورد نیاز امداد هوایی در این استان فعالیت کرده و به صورت مشترک با استان‌های همسایه شاهد حضور بالگرد هستیم، اظهار کرد: در بیش از ۸ هزار مترمربع زمین احداث آشیانه امداد هوایی جمعیت هلال احمر در منطقه آبی‌بیگلو آغاز شده و امیدواریم با راه‌اندازی آشیانه شاهد حضور هلیکوپتر امدادی در استان به صورت دائمی و مستقر باشیم.

معبودی آماده‌باش تیم‌های امداد تخصصی نظیر آواربرداری، سیلاب، حوادث جاده‌ای و کوهستان و تیم واکنش سریع را یادآور شد و خاطرنشان کرد: تیم‌های ۳۳ نرفه‌ای در دهستان‌های بزرگ به ظرفیت ۵ هزار نفر فعال شدند تا در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه در صحنه حضور داشته باشند.

وی به فعالیت حوزه جوانان با قدمت ۷۲ ساله و جذب جوانان زیر ۲۹ سال به صورت داوطلبانه اشاره کرد و گفت: کانون دانش‌آموزی ما در ۲۰۰ مدرسه به همراه کانون دانشجوئی و طلاب فعالیت می‌کنند که آموزش و جذب نیرو از وظایف آنها به شمار می‌رود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به فعالیت معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر با جذب نیروهای بالای ۲۹ سال و در چهار گروه هدایت، مهارت، مشارکت و حمایت بیان کرد: این داوطلبان حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان هستند و با تشکیل تیم‌های تخصصی مددکاری اجتماعی و اجرای طرح فرشتگان رحمت، همای رحمت و ماندگار سعی بر امدادرسانی واقعی است.

  • ضرورت توسعه پایگاه‌های امداد جاده‌ای در سطح استان

در ادامه یعقوب هاشمی  اظهار کرد: در کنار این امر مهم در مناطق روستایی به ویژه دهستان‌های بزرگ خانه‌های هلال با همکاری و مشارکت شوراها و دهیاری‌ها راه‌اندازی شود تا در بروز حوادث غیرمترقبه از طریق این خانه‌ها نیروهای آموزش دیده سازماندهی شده و در طول سال نیز توان امدادرسانی آنها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: به تناسب نشست مدیرعامل جمعیت هلال احمر با منتخبین شورای استان در شهرستان‌ها نیز روسای هلال احمر باید نشستی را با اعضای شوراها برگزار کنند تا مشکلات و موانع هر منطقه مورد رصد و بررسی قرار گرفته و امدادرسانی جاده‌ای و داخل شهرها و روستاها تقویت شود.

عضو شورای شهر اردبیل با اشاره به پیشنهاد نامگذاری یکی از خیابان‌های شهرهای استان به نام هلال احمر گفت: این نامگذاری که با همکاری شوراها و شهرداری‌ها انجام می‌شود در حقیقت ارج نهادن به خدمات بی‌منت و در عین حال فداکارانه نیروهای جمعیت هلال احمر است که در صحنه‌های مختلف توان خود را به نمایش می‌گذارند.

هاشمی از این مجموعه به عنوان یک نهاد مردمی و غیرانتفاعی با نیت خدمت‌رسانی واقعی و غیرسیاسی و خارج از مرزها برمدار انسانیت یاد کرد و افزود: استان اردبیل جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز کشور است و ضرورت داررد شبکه‌های عملیاتی و امدادرسانی هلال احمر مورد حمایت قرار گیرند.

وی توجه به آموزش و به روز رسانی توان نیروهای هلال احمر را به صورت عمومی و تخصصی یادآور شد و بیان کرد: فعالیتی که هلال احمر در جاده‌ها برای حادثه‌دیدگان محورهای مواصلاتی انجام می‌دهند در عین سرعت عمل بسیار راهگشاست که در اکثر موارد رهاسازی و امدادرسانی انجام شده به نجات جان انسان‌ها می‌انجامد.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: ما در حد وسع و توان خود در خدمت این مجموعه هستیم تا خدمات صادقانه و بی‌تمنای هلال احمر در شهرها، روستاها و جاده‌ها به خیر و برکت ختم شود.

کد خبر 463421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha