رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: هیچ مشکلی درباره دسترسی به داروی تامیفلو (oseltamivir) وجود ندارد و افرادی که به‌دلیل ابتلا به نوع شدید آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری هستند این دارو را دریافت می‌کنند.

آنفلوانزا

همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید می‌کند: اکثر موارد ابتلا به آنفلوانزا، شدید نیست و نیاز به داروی ضدویروس ندارد و خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

او اضافه می‌کند: در تمام دنیا، تقریبا یک داروی موثر برای درمان نوع شدید آنفلوانزا تجویز می‌شود که نام آن، تامیفلو است. البته یکی دو داروی جدید دیگر وجود دارد ولی فقط در برخی از کشورهای خاص آن هم به صورت آزمایشی استفاده می‌شود.

 دگتر گویا می‌گوید: در ایران هم اگر فرد مبتلای به آنفلوانزای نوع شدید باشد و علاوه براین، بیماری زمینه‌ای داشته باشد و به نوع شدید آنفلوانزا مبتلا شده باشند با تجویز پزشک متخصص، تامیفلو دریافت می‌کند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  تاکید می‌کند: تامیفلو نباید جز در موارد شدید ابتلا و برای  افراد خاص تجویز و مصرف شود زیرا ممکن است با تجویز و مصرف بی‌رویه این دارو، ویروس خیلی سریع بتواند به این دارو مقاوم شود. بنابراین، این دارو حتما باید با تجویز پزشک متخصص و برای موارد شدید ابتلا، تجویز و مصرف شود.

این مقام مسئول در وزات بهداشت می‌گوید: داروی تامیفلو، در حال حاضر در تمام استان‌های ایران وجود دارد و در دسترس است البته امسال به دلیل وجود تحریم‌ها به‌سختی این دارو را تامین کردیم اما با این وجود،  این دارو وجود دارد و برای کسانی که ضرورت دارد با هماهنگی مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌ها تجویز و مصرف می‌شود و مبتلایان تحت درمان قرار می‌گیرند.

گویا تاکید می‌کند که تمام افرادی که به دلیل ابتلا به نوع شدید آنفلوانزا هم اکنون در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری هستند این دارو را مصرف می‌کنند و هیچ مشکلی در تامین دارو ندارند و دارو در دسترس است.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره نوع ویروس آنفلوانزا نیز چنین توضیح می‌دهد: ویروس ایجاد کننده آنفلوانزایی که موج اول آن از دو هفته قبل تاکنون در ایران آغاز شده است با سال گذشته تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این است که امسال برخلاف سال گذشته، هر دو نوع ویروس فصلی آنفلوانزا یعنی هم  H۱N۱ و H۳N۲  مشاهده و گزارش شده است. سال گذشته عمدتا H۳N۲ مشاهده و گزارش شده بود.

به گفته این مقام مسئول، از لحاظ ژنتیکی و ساختاری ویروس آنفلوانزای امسال با سال گذشته تاکنون، تغییر عمده ای نداشته است. البته هم اکنون دانشمندان درحال بررسی دقیق موج فعلی هستند و استادان ایرانی،  هم در این نظرسنجی و بررسی مشارکت دارند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درعین حال تاکید می‌کند که موارد ابتلای ویروس آنفلوانزای فصلی H۱N۱، معمولا شدیدتر است و امسال این نوع آنفلوانزا در تمام استان‌های کشور مشاهده شده است.

او اضافه می‌کند: گرچه موارد بیماری آنفلوانزا در اکثر استان‌های کشور مشاهده اما نکته مهم است که بیماری آنفلوانزا کاملا قابل پیشگیری است و با رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی می‌توان از بروز و ابتلای به بیماری پیشگیری کرد.

دکتر گویا به مردم توصیه می‌کند: به‌دلیل آنکه آنفلوانزا امسال نسبت به سال گذشته شیوع بیشتری دارد، مردم پیشگیری را جدی بگیرند و به توصیه‌ها توجه کنند.

به گفته این مقام مسئول، راه‌های پیشگیری بسیار ساده است. از تماس نزدیک با بیمار مبتلا به آنفلوانزا پرهیز کنید. شستن مداوم دست‌ها با صابون را فراموش نکنید. آداب سرفه را رعایت کنید. تزریق واکسن، راه دیگر پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزاست.

دکتر گویا می‌گوید: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا، ابتدای شروع فصل پاییز است زیرا تزریق واکسن در این بازه زمانی، حداکثر اثربخشی را دارد اما در عین حال، اگر هنوز کسی بخواهد واکسن آنفلوانزا تزریق کند می‌تواند و اثربخشی دارد.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه می‌کند: کسانی که در معرض خطر هستند و هنوز واکسن نزدند، بهتر است که واکسینه شوند. به همین دلیل، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد با بیماری زمینه‌ای قلبی، افراد با بیماری ریوی زمینه‌ای، کسانی که مبتلا به سرطان هستند و تحت درمان قرار دارند. کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند، افرادی که نارسایی‌های کلیه و کبد دارند و کسانی که مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند بهتر است واکسن تزریق کنند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره فوت چند نفر از هموطنانمان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا به همشهری آنلاین می‌گوید: دو مورد فوت ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در استان گیلان و دو مورد فوت در استان بوشهر را به دلیل ابتلای به آنفلوانزا تایید می‌کنم. در دیگر استان‌های کشور هم مواردی گزارش شده است که از حد معمول در سال گذشته خارج نیست.

دکتر گویا تاکید و خاطرنشان می‌کند: اکثر موارد ابتلا به آنفلوانزا که به فوت منجر شده‌اند دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند که دیر برای درمان مراجعه کرده‌اند و به همین دلیل دیر تحت درمان قرار گرفتند. بنابراین با وجود آنکه برای آنها دارو تجویز شده بود و تحت درمان قرار گرفته بودند، فوت شدند.

کد خبر 463362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha