واژگانی همچون چپ و راست، رادیکال و محافظه‌کار، فرصت‌طلب و ارزش‌مدار، اصولگرا و اطلاح‌طلب و حتی برانداز و منافق از جمله واژگانی است که در ادبیات سیاسی ایران رایج است اما اخیرا واژه یقه سفیدهای تکفری نیز بدان اضافه شده است.

يقه سفيد

به گزارش همشهری آنلاین، یقه سفیدها به کسانی گفته می‌شود که در ظاهری اراسته خلاف می‌کنند. آنها افراد بلندپایه و ارشدی هستند که ظاهرا مورد احترام جامعه قرار دارند اما در خفا از شغل و موقعیت خود سو استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر وقتی از تکفیری سخن می‌آید منظور آن دسته از مسلمانانی هستند که هیچ کس جز خود را درست نمی‌دانند و به راحتی به دیگر مسلمانان صفت‌های ناروا و حتی ارتداد می دهند و خواهان سخت‌ترین مجازت‌ها برای آنان هستند. این واژه بیشتر معطوف به تندروهای دل‌بسته به فهم وهابیت از اسلام است.
اخیرا حشمت ‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، این واژه را به کار برد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ما در ایران با یکسری تکفیری‌های یقیه سفید مواجه هستیم افزود: این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکفیری‌های یقه سفید کسانی هستند از ابزارهای در اختیارشان با هدف ایجاد دو قطبی در جامعه گام بر می‌دارند و بسیار هم اصرار دارند که هر شخصی را مقابل مقام معظم رهبری قرار دهند.
وی تاکید کرد: این جریان تکفیری یقه سفید از مرکز تا شهرستان‌های کوچک کشیده شده‌اند و ابزارهای‌شان که  همان تریبون‌ها، رسانه ها و فضای مجازی هستند استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما به این جریان می‌گویم تکفیری‌های یقه سفید اما اگر در شرایط خاصی قرار گیرند و اسلحه به دستشان بیفتد حتما همان کار را انجام می‌دهند که داعشی‌ها انجام می‌دادند. 
 

کد خبر 463219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha