یک روزنامه‌نگار علم ضمن تشریح ویژگی‌ها و پیش‌نیازهای روزنامه‌نگاران علم نسبت به ظهور سلبریتی علمی در رسانه‌ها هشدار داد و گفت: علم به ذات خود قابل دفاع است، در حالی که این افراد شبه علم تولید می‌کنند.

رسانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، بهاره صفوی در نشست "نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین" که در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با اشاره به ترویج علم در رسانه‌ها و با تاکید بر روزنامه‌نگاری علمی اظهار کرد: هر چه‌قدر شناخت آدم‌ها نسبت به آن‌چه هستند یا زیست‌بومی که در آن زندگی می‌کنند، از عمق بیشتری برخودار باشد، با طبیعت همراه‌تر بوده و ضمن قدرشناسی بیشتر از آن در مناقشات مختلف سرزمینی و زیست بومی درست قضاوت خواهند کرد.

او ترویج علم را ارتقای جایگاه و موقعیت علم و علمی‌کردن مطالبات عمومی عنوان کرد و گفت: اکنون در مقطع حساسی هستیم؛ چرا که دو سال آینده یک قرن را به پایان رسانده و وارد قرن پانزدهم می‌شویم. دنیا بیش از ۱۰۰ سال است که به ترویج علم روی آورده، در حالی که ترویج علم در بزنگاه‌های تاریخی در کشور ما وقفه داشته است.

این روزنامه‌نگار علمی، مطالبات عمومی را از محورهای توسعه عمومی و پایدار دانست و گفت: شبکه‌های مجازی دنیای فراحقیقت را به وجود آورده که پر از شبه علم است، این در حالی است که این فضا سهم پررنگی در ترویج علم دارد.  

صفوی با اشاره به اهمیت سایر نقش‌آفرینان در حوزه ترویج علم از جمله سیاست‌گذاران علم، اجتماعات علمی و جامعه و علم در نهادهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: باید دید که اخبار علمی در لایه‌های چندم اخبار ما قرار می‌گیرند و این که آیا توجه به آنها به خاطر گره‌خوردن با موضوعات اجتماعی و سیاسی هست یا خیر.

او ویژگی اصلی روزنامه‌نگاران علم را انتقال ساده حرف‌های ثقیل دانشمندان و غیره به مردم دانست و گفت: روزنامه‌نگاران علم همچنین ناظر جامعه علمی و مطالبه‌گر هستند که این پیش‌نیازی همچون آشنایی با تاریخ علم، فلسفه علم و غیره را می‌طلبد.

صفوی افزود: برای از بین بردن شکاف علم و جامعه روابط عمومی‌ها بایستی از طریق ارتباطات با رسانه‌های علمی آشنا شوند و روزنامه‌نگاران نیز حتما باید ارتباط با دانشمندان را آموزش ببینند.

این روزنامه‌نگار علمی، بازوی ترویج علم را روزنامه‌نگاری علم دانست و تصریح کرد: روزنامه‌نگاری علمی سهم زیادی در ترویج علم دارد، در عین حال باید اهداف روزنامه‌نگاران علم زمان‌دار و مشخص باشد.

صفوی در بخش دیگری از صبحت‌های خود نسبت به ظهور سلبریتی علمی هشدار داد و گفت: سلبریتی علمی در تمام دنیا هست، در حالی که علم به ذات خود قابل دفاع است و باید نسبت به افراد سلبریتی علمی که خود موجب تولید شبه‌علم می‌شوند، هشیار باشیم.

کد خبر 463209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha