مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برنامه‌ریزی برای دورهمی شبانه سمنانی‌ها در شب‌های طولانی پاییزی با هدف افزایش نشاط اجتماعی در این شهر خبر داد.

شونشینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عباس بابایی اظهار کرد: این سلسه‌ها برنامه‌ها تحت عنوان آیین "شونشینی" جمعه شب‌ها برگزار و در حاشیه آن از اصحاب فرهنگ و هنر این دیار نیز تجلیل خواهد شد.

وی از آغاز این دورهمی شبانه از جمعه این هفته ۲۴ آبان‌ماه خبر داد و اضافه کرد: این آیین شب‌نشینی در ۶ جمعه پیاپی برگزار می‌شود که آخرین آنها یک روز مانده به آغاز فصل زمستان -۲۹ آذرماه- برگزار خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان آیین " شونشینی" را از رسوم کهن سمنانی‌ها دانست و گفت: این گردهمایی شبانه از گذشته‌های دور در بین مردم ایران و از جمله شهر سمنان مرسوم بوده اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف در چند دهه اخیر کمرنگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه شونشینی در زبان محلی سمنان به معنای شب‌نشینی است خاطرنشان کرد: استفاده از آیین‌ها و فرهنگ‌هایی که ریشه تاریخی دارند می‌تواند به ارتقاء نشاط اجتماعی در جامعه کمک شایانی کند.

بابایی از معرفی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی مردم سمنان به عنوان یکی از اهداف دیگر این سلسله جشن‌های شبانه ارزیابی و تصریح کرد: اجرای موسیقی، اجرای نمایش، رونمایی از کتاب، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، سرگرمی‌های بومی، معرفی مشاهیر و...از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در شونشینی‌های سمنان است.

این مدیر شهری با بیان اینکه برنامه‌ها این آیین‌ها با زبان محلی سمنان اجرا خواهد شد اظهار کرد: تقویت ربان سمنانی به عنوان یکی از میراث معنوی مردم سمنان از اهداف دیگر این سلسله جشن‌ها و گردهمایی‌های شبانه است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان ضمن دعوت از شهروندان سمنانی برای حضور در این برنامه‌ها یادآوری کرد: این شونشینی‌ها در ۶ جمعه‌ پیش رو و در سالن شهید مطهری سمنان برگزار خواهد شد.

سمنانی ها در زبان محلی شب نشینی را "شونشینی" و سمنانی ها را "سمنی ها" می گویند.

کد خبر 463122
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha