یک دکتر داروساز گفت: طبق گزارش سازمان غذا و دارو، سالانه حدود ۵۶۰۰ نفر در کشور جان خود را در اثر مسمومیت دارویی از دست می‌دهند.

مسموميت دارويي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سمانه کاخکی با بیان اینکه علت اصلی مسمومیت دارویی در کشور سطح پایین آگاهی مردم، مصرف خودسرانه داروها و دسترسی راحت افراد به دارو است، بیان کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مسمومیت‌ها تعمدی و تعداد کمی از مسمومیت‌ها سهوی است که اکثراً در کودکان به دلیل کنجکاوی کودک یا اشتباه والدین به خاطر در دسترس قراردادن مواد شوینده و داروها صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان به علت مسمومیت دارویی است، اظهار کرد: داروهای اعصاب به خصوص، بنزودیازپین‌ها بالاترین شیوع مسمومیت دارویی را دارا هستند و داروهای ضدافسردگی و ضدجنون درجات بعدی مسمومیت دارویی را به خود اختصاص داده است.

کاخکی افزود: مسمومیت با سموم به خصوص قرص برنج، سموم کشاورزی، سیانور و سُرب از شایع‌ترین سموم در جامعه هستند که از این موارد ۵۰ درصد مرگ با قرص برنج گزارش شده است.

وی ادامه داد: مسمومیت با الکل نیز از دیگر موارد شایع مسمومیت است که در صورت بروز علایم گوارشی، دید برفکی، دوبینی و تاریِ دید باید اقدامات اورژانسی صورت بگیرد؛ چراکه بروز این علایم به دلیل ناخالصی الکل با متانل است که این نوع مسمومیت با متانول، می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ فرد شود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تهران رتبه اول و اصفهان، شیراز و مشهد به ترتیب بیشترین مراجعات در مسمویت دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: مسمومیت در اغلب موارد به دلیل مصرف دوزهای بالای دارو صورت می‌پذیرد که حتی در صورت عدم بروز مرگ، منجر به از دست دادن ارگان‌های حیاتی همچون کبد و کلیه در افراد می‌شود که این‌ امر باعث تحمیل هزینه‌های بالایی به فرد و جامعه می‌شود.

این دکتر داروساز در پایان توصیه کرد: جهت کاهش مسمومیت و پیشگیری از خسارات جبران‌ناپذیر مسمومیت‌ها در جهت افزایش آگاهی مردم از طریق رسانه‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در راستای عدم مصرف خودسرانه دارو و کاهش دسترسی راحت مردم به دارو، اقدامات اساسی صورت پذیرد.

کد خبر 463077
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha