ادوارد اسنودن، نامدارترین سوت‌زن دنیای دیجیتال مدعی شد نسخه چینی کتاب خودزندگینامه او با سانسور در چین منتشر شده است.

كتاب زندگي ادوارد اسنودن

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از کوارتز، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر مشهور پروژه‌های نظارتی دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ در صفحه شخصی خود در توییتر از سانسور شدن کتاب «ثبت دائمی» خبر داد. نسخه چینی این کتاب هفته گذشته منتشر شد و اسنودن مدعی است بخش‌هایی از آن برخلاف تعهدی که ناشر داده بود، از متن جا افتاده است.

سوت‌زن بزرگ صفحه‌های سانسورشده نسخه چینی «ثبت دائمی» را کنار نسخه اصلی قرار داد و از خوانندگان چینی خواست به یافتن بخش‌های گمشده کمک کنند. اسنودن اعلام کرد قصد دارد نسخه‌ای درست و ممیزی‌نشده از کتابش را آماده و در فضای آنلاین برای مخاطبان چینی منتشر کند. او نوشت: «حالا زمان سوت زدن فرارسیده و شما می‌توانید در این راه به من کمک کنید.»

خودزندگینامه «ثبت دائمی» روایتی است از دوران کودکی اسنودن تا همکاری با آژانس اطلاعات مرکزی (سازمان جاسوسی سیا) و آژانس امنیت ملی. ضمن اینکه اسنودن در کتاب خود درباره موضوع‌هایی چون اقتدارگرایی، دموکراسی و حریم خصوصی هم حرف زده است؛ مواردی حساس و بحث‌انگیز که زیر تیغ سانسورچی‌های چینی رفته و از «ثبت دائمی» بیرون کشیده شده است.

ممیزی گسترده نسخه چینی کتاب اسنودن در شرایطی اتفاق افتاده که این آمریکایی ۳۷ ساله در چین چهره یک قهرمان را دارد و به دلیل افشای اقدام‌های هکری آمریکا علیه چین با او بسیار با احترام برخورد می‌شود. استفاده از اینترنت فیلترشده در چین و نوع برخورد حکومت مرکزی با موضوع هنگ‌کنگ از دیگر موارد حساس موجود در کتاب اسنودن است.

در شرایطی که بسیاری از مخاطبان چینی مشکلی با خواندن نسخه ممیزی‌شده «ثبت دائمی» ندارند اما برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از چینی‌ها خواسته‌اند کتاب را نخرند و نسخه اصلی و کوتاه‌نشده آن را در اینترنت بیایند و بخوانند. این نسخه کامل با کمک کاربران توییتر به اسنودن جمع‌آوری و آماده شده است.

کد خبر 463021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha