چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

مردم سراب و میانه شب‌های سردی را پس از زلزله ۵/۹ ریشتری جمعه گذشته (۱۷ آبان) پشت سر می‌گذارند.

روستای ورنکش

همشهری  آنلاین - سید ‌مرتضی احمدپور : این دو شهرستان، به‌ویژه بخش ترکمنچای، از سردترین مناطق آذربایجان شرقی‌اند که به واسطه قرار گرفتن در ارتفاع و دامنه کوه سبلان دمایی سردتر از دیگر شهرهای استان دارند. در چنین شرایطی و با وجود تخریب صدها خانه‌ به واسطه زلزله طی چند روز گذشته مردم روستاهای سراب و میانه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

چادرهای اهداشده به زلزله‌زدگان محدود و وسایل گرمایشی هم قدیمی هستند. هر چند مردم این مناطق با سرما بیگانه نیستند، اما خوابیدن بدون سرپناه در هوای صفر درجه شرایط سختی را برای آنها رقم زده است. گزارش میدانی همشهری را از روستای ورنکش ترکمنچای که بیشترین خسارت مالی و جانی را از زلزله اخیر دید در ادامه بخوانید.  

  • شب‌ها سراغ ما را بگیرید 

قدم زدن در کوچه‌های روستای ورنکش قبل از غروب آفتاب و فرارسیدن شب چندان هم سخت نیست، هرچند ماندن طولانی‌مدت دراین هوا، سوز سرمای کوهستان را به تنت می‌نشاند. چند صدمتر آن‌طرف‌تر بر فراز تپه‌ها و کوه‌های اطراف روستا رد پای برف دیده می‌شود، اما بازهم می‌توان کمی در مقابل سرمای پاییزه این منطقه مقاومت کرد.

به گفته یکی از اهالی روستا، برای درک سرما باید بعد از ساعت ۱۸ و غروب آفتاب به این منطقه آمد. سکینه خلیلی می‌گوید: در این چند روز مسئولان و خبرنگاران زیادی برای بازدید به روستا آمدند و به همه آنها گفتم چرا حالا می‌آیید؟ بهتر است شب را مهمان ما در چادرها باشید. به علت کمبود چادر، مردها شب‌ را بیرون چادر سر می‌کنند و زن‌ها و بچه‌ها داخل چادرها می‌خوابند. اما مگر می‌شود در چنین شرایطی خوابید؟ زمستان سرد منطقه ترکمنچای زودتر از شهرهای دیگر می‌رسد و سرما و یخبندان آن را حتی در خانه هم نمی‌شود تحمل کرد.

  • والورهای نفتی کهنه و قدیمی 

عین‌الله صفری دیگر ساکن روستای ورنکش است که با یک والور نفتی کهنه به سراغمان می‌آید. او اصرار دارد تا چند دقیقه‌ای با همدیگر در یک چادر که با این والور گرم می‌شود، صحبت کنیم. پس از قبول پیشنهادش متوجه هدفش می‌شویم. نفس کشیدن در جوار این والور در چادر واقعا سخت است. چند نفر از بچه‌های خبرنگار بعد از گذشت دو دقیقه به شدت سرفه می‌کنند و چشمان همه سرخ می‌شود. ادامه ماندن در چنین شرایطی واقعا سخت است، اما بسیاری از مردم داخل چادرها از این والورها برای گرم ماندن در شب استفاده می‌کنند.  

صفری می‌گوید: چگونه در چنین شرایطی بخوابیم یا حتی زندگی کنیم؟ مگر کودکان و زنان ما چه تقصیری دارند که باید چنین شرایطی را تحمل کنند. مردم این روستا بسیار متین و فهمیده‌اند. می‌دانیم که زلزله نه تقصیر دولت است و نه به دلیل بی‌توجهی آنها به وجود آمده است. اما درخواست ما این است که اگر مسئولان و مدیران به روستاهای زلزله‌زده می‌آیند با دست پر بیایند یا وعده‌ای ندهند که نتوانند به آن عمل کنند.

  • خسارت سنگین به انبارهای سیب 

از همان ورودی روستا تل‌ بزرگی از سیب‌های خراب و له‌شده جلب توجه می‌کند؛ سیب‌های سرخ و زردی که قبل از وقوع زلزله و در انبارها برای عرضه در آستانه نوروز و شب عید نگهداری می‌شدند با وقوع زلزله زیر تلی از خاک‌ مانده یا در کوچه‌ها رها شده‌اند و زیر ضرب تردد خودروهای سنگین و ماشین‌های سواری چیزی از آنها باقی نمانده است.  

سلیم عباسی، از سکنه روستا که خانه مسکونی‌اش در زلزله آسیبی ندیده است، می‌گوید: خسارت مالی قابل توجهی به مردم این روستا وارد شده است. انبارهای چند ده تنی سیب‌هایمان خراب شده است. انبارهایی که خشتی و قدیمی بودند و هیچ مقاومتی در برابر چنین زلزله سنگینی نداشتند. دلیل حفظ این انبارها دیوارهای ضخیم خشتی آنها بود که به عنوان سردخانه طبیعی، بهترین عملکرد را در ده‌ها سال گذشته داشته‌اند. ضمن این‌که، به گفته قدیمی‌های روستا، چنین زلزله‌ای حداقل در ۱۵۰ سال گذشته در ورنکش بی‌سابقه بوده است. اثبات این ادعا هم وجود ساختمان‌های خشتی روستا با عمر بالای ۱۰۰ سال است.

  • وعده‌هایی برای گذران روزهای سخت 

استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده برای روستاییان ورنکشی و دیگر روستاهای زلزله‌زده اظهار می‌کند: با هماهنگی‌های انجام‌شده موکب‌های حسینی و خیرین، تغذیه و پخت غذای گرم را برعهده گرفته‌اند و به جز وعده‌های غذایی گرم، جیره‌های غذایی یک ماهه هم در میان مردم توزیع می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی می‌افزاید: گلایه اصلی مردم کمبود چادر و وسایل گرمایشی است. در این زمینه حدود ۲۸۰۰ چادر توزیع شده و کمک‌رسانی ادامه دارد. علاوه بر این توزیع هیترهای برقی دمنده هم آغاز شده تا مشکل والورهای قدیمی حل شود.  

وی تاکید می‌کند: برای اسکان موقت روستاییان تا گرم شدن هوا، مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای اجاره در منازل دیگر به روستاییان پرداخت می‌شود. اگر روستاییان مایل باشند در همان منطقه خود ساکن باشند، ‌اتاق‌های کوچک ۱۰ تا ۱۵ متری برایشان داخل حیاط همان خانه‌های تخریب‌شده تا پایان عملیات تکمیل و نوسازی، احداث می‌کنیم که در آینده می‌تواند به عنوان انبار یا موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.  

در پیگیری همشهری از سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی، رئیس این سازمان، هم از تمهیدات ویژه برای خرید توافقی سیب‌های قابل استفاده روستاییان قبل از بارش برف و یخبندان خبر می‌دهد و می‌گوید: این سیب‌ها با توافق روستاییان به کارخانه‌های تولید آب‌میوه فروخته می‌شود تا از زیان بیشتر آنان جلوگیری شود.  

  • معاون اول رئیس ‌جمهوری فردا در مناطق زلزله‌زده 

طی روزهای‌ پس از وقوع زلزله ۱۷ آبان در سراب و میانه آذربایجان شرقی، مسئولان زیادی از روستاهای زلزله‌زده دیدار کردند. بر این اساس، قرار است معاون اول رئیس ‌جمهوری هم به منظور بازدید و برگزاری جلسه ستاد بحران و تسریع در رسیدگی به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر امروز به استان آذربایجان شرقی سفر کند.  

اسحاق جهانگیری در ادامه این سفر و برای افتتاح چند طرح مهم به آذربایجان غربی سفر خواهد کرد. جهانگیری در سفر به آذربایجان غربی ضمن بازدید از تونل و طرح‌های اجرایی احیای دریاچه ارومیه، دو بیمارستان در ارومیه و میاندوآب را افتتاح خواهد کرد. بهره‌برداری از ورزشگاه ۱۵هزار نفری ارومیه، بازدید از دریاچه ارومیه و برگزاری جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه از دیگر برنامه‌های معاون اول رئیس جمهوری در این سفر خواهد بود.

کد خبر 463012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha