مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

در پی انتشار گزارش روز گذشته خبرگزاری ایسنا با عنوان "فاجعه دیگری در کشاورزی ساوه؛ این بار بالاجبار سرطان می‌کارند"، شهردار شهر ساوه به تشریح راهکارهای عملی برای توقف و جلوگیری از ادامه این معضل زیست محیطی پرداخت.

سیدمهدی حسینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شهردار ساوه اظهار کرد: محدوده‌ای در کمربندی جنوبی که فاضلاب شهری به آن وارد می شود، خط‌القعر آب‌های سطحی شهر است. سیدمهدی حسینی افزود: پایین‌ترین نقطه به لحاظ ارتفاعی معابر شهر ساوه منطقه پایین دست کمربندی جنوبی و میدان خلیج فارس است که به نام منطقه رودابان نامگذاری شده و بخشی از آب‌های سطحی شهر که وارد رودخانه مرکزی نمی‌شوند به سمت این نقطه از شهر سراریز و هدایت می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از آب‌های سطحی و روان‌آب‌های شهر به مسیرهای دیگری به جز رودخانه مرکزی جاری می‌شود، گفت: به دلیل نبود شیب مناسب از مبدا، جاری شدن آب‌های سطحی و اصطلاحا سوار نشدن آب بر روی رودخانه مرکزی، آب های سطحی به ناچار به سمت کمربندی جنوبی شهر هدایت شده و به سمت منطقه خط‌القعر سراریز می‌شوند.

شهردار ساوه به رهاسازی زباله و پلاستیک در مسیر جریان آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات زیست محیطی که جاری شدن آب‌های سطحی در سطح شهر بوجود می‌آورد، بهمراه بردن زباله و ضایعاتی است که از سوی شهروندان در جوی‌ها و کانال‌های آب رها شده است که علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، جمع‌آوری و دفن آن نیز هزینه‌های زیادی را به مجموعه مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

وی موضوع جداسازی زباله‌های رهاشده در مسیر آب‌های سطحی را یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بیان کرد و افزود: یکی از راهکارها در این خصوص نصب دستگاهی است که جداسازی پساب از زباله را انجام می دهد. خرید و نصب این دستگاه ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و شهرداری ظرف حداکثر یک ماه آینده آنرا نصب خواهد کرد و پس از آن عملیات دفن اصولی زباله‌ها و ضایعات صورت می‌گیرد.

حسینی همچنین در خصوص ساماندهی و مدیریت پساب شهری پس از جداسازی زباله‌ها گفت: در این خصوص نیز فرمانداری باید با تشکیل کارگروهی متشکل از شرکت آب و فاضلاب، دانشکده علوم پزشکی، محیط زیست، شهرداری، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، این اعضا را مکلف به تامین هزینه‌های هدایت پساب جاری شده بر روی اراضی کشاورزی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری کند.

وی تصریح کرد: با الزام کارگروه مربوطه و حساسیت دانشکده علوم پزشکی هدایت پساب به شبکه اصلی فاضلاب شهر باید در اولین فرصت ممکن اجرایی شود و شهرداری نیز آماده همکاری در این خصوص است تا آلودگی اراضی کشاورزی از بین برود و پساب جاری شده پس از انتقال به شبکه فاضلاب نهایتا به تصفیه خانه فاضلاب شهر هدایت شود.

شهردار ساوه با اشاره به آلودگی بالای آب‌های سطحی و روان آب‌ها گفت: از آنجاکه درصد آلایندگی آب‌های سطحی بسیار بالاست و با جاری شدن آن به تصفیه خانه فاضلاب، احتمال وارد شدن شوک به تاسیسات تصفیه‌خانه وجود دارد، پیشنهاد می‌شود قبل از هدایت پساب به شبکه فاضلاب، عملیات پیش تصفیه در مسیر انتقال فاضلاب از شبکه به تصفیه‌خانه صورت گیرد و کارگروه مربوطه نیز اقدام به تصویب این پیشنهاد کند.

وی همچنین گفت: از آنجاکه به دلیل سیلابی شدن در برخی از فصول سال و افزایش حجم آب‌های سطحی این احتمال می‌رود که حجم بالای آب با ورود به شبکه فاضلاب و نهایتا تصفیه‌خانه منجر به بروز خسارت و آسیب به تاسیسات تصفیه‌خانه شود، لذا پیشنهاد می‌شود شرکت آبفای ساوه با مشارکت شهرداری اقدام به احداث کانال جدیدی برای هدایت پساب شهر کنند.

کد خبر 462996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha