روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی درباره رسمیت‌یافتن خصوصی‌سازی در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر بیانیه‌ای منتشر کرد.

ساترا

به گزارش همشهری‌آنلاین، بخش‌هایی از این بیانیه و توضیح درباره رسانه‌های خصوصی و فضای مجازی به شرح زیر است:

سازمان تنظیم‌ مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی “ساترا” بر اساس ابلاغیه مورخ ۹۴/۶/۲۲ به ریاست محترم‌جمهور به‌عنوان ریاست شورایعالی فضای مجازی تشکیل گردیده است و لذا تصمیمی حاکمیتی است که انجام آن بارها از سوی دبیر محترم شورایعالی فضای مجازی و سایر نهادهای نظارتی کشور پیگیری شده است و ارتباطی به نظر مدیران سازمان صدا و سیما ندارد.

از این‌رو تمام نهادهای حاکمیتی شامل دولت‌ محترم بویژه وزرای محترم ارشاد و ارتباطات، مجلس محترم شورای اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، نهادهای نظارتی نظیر شورای محترم نگهبان و سازمان بازرسی کل کشور و سایر ارکان قوه محترم قضاییه علیرغم اختلاف نظرهای احتمالی کارشناسی در جزییات فنی اجرا، در لزوم انجام تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر توسط ساترا “به نمایندگی از سازمان صداوسیما” متفق‌القول بوده که بدین‌وسیله ساترا مراتب تقدیر و تشکر خود را از مساعدت‌ها و همکاری تمامی‌ مراکز مسئول در قوای مختلف ابراز می‌دارد.

هرچند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر طیف متنوعی از انواع خدمات رسانه‌ای را شامل می‌شود، اما خدمات ویدیوی مبتنی بر تقاضا VOD از جمله انواع سنتی آنهاست که در تمام دنیا از حدود بیش از یک دهه گذشته، در شمول مسئولیت‌های نهادهای تنظیم‌گر صوت‌وتصویر قرار دارند. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ کلیه کشورهای عضو را ملزم به اجرای مصوبه مربوط تحت عنوان AVMSD کرده‌است که در آن بر شمول VOD ها تحت عنوان رسانه‌های صوتی_تصویری تاکید شده است.

ماهیت تنظیم‌گری اساسا مبتنی بر به رسمیت شناختن رسانه‌های بخش خصوصی و عدم تصدی‌گری حاکمیت است. یکی از مهم‌ترین وجوه فعالیت ساترا، تاکید بر جلوگیری از هر گونه انحصار از طریق تسهیل رقابت برای همه در شرایط یکسان و سالم است. از این رو کمک به پویایی هر چه بیشتر این صنعت و حمایت از رقابت سالم یکی از رئوس مهم برنامه های ساترا است.

تسریع و تسهیل و شفاف سازی روند و فرآیند اعطای مجوز به متقاضیان ورود به بازار خدمات VOD، موجب شده است که در نیمسال گذشته ۷۳ مجوز جدید صادر گردد، که این خود نشان محکمی از رویکرد ضدانحصار این سازمان است و همچنین به وضوح نشان‌دهنده ترجیح فعالان واقعی این بازار در انتخاب مرجع تنظیم‌گری است.

رویکرد ساترا بر حمایت کامل از فعالان رسانه‌های صوت و تصویر بعنوان خط مقدم نبرد و دفاع از “حاکمیت رسانه‌ای” کشور در مقابل غول‌های بین‌المللی بنا شده است و لذا رویکرد تنظیم‌گری تسهیل‌گرانه و مشارکتی به‌عنوان شعار این سازمان و مبتنی بر مشارکت حداکثری خود رسانه‌ها شکل گرفته است.

کد خبر 462989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha