چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

ده‌ها هزار تن از مردم لهستان در سال‌روز استقلال کشورشان، با سردادن شعارها و حمل پلاکاردهایی در ورشو با مضون «نه به صهیونیسم» و «نه به اتحادیه اروپا»، سیاست‌های صهیونیستی را به باد انتقاد گرفتند.

لهستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مردم معترض با حمل پرچم‌های لهستان و سردادن شعارهای ملی گرایانه و مخالفت با عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا، در خیابان‌های مرکزی ورشو، خواستار برپا شدن انتفاضه (قیام ضدصهیونیستی فلسطینیان) در لهستان شدند. شعارهای ضدصهیونیستی مانند "این لهستان است، نه اسرائیل" در این تظاهرات به گوش می رسید.

فعالان مخالف سقط جنین و همجنسگرایی و همچنین راستگرایان افراطی از دیگر کشورهای اروپایی مانند مجارستان و ایتالیا نیز در این تظاهرات حضور داشتند.  

به گزارش راشاتودی، شعار «نه به اتحادیه اروپا» در شرایطی در قلب لهستان شنیده می شود که ظهور رویدادهایی نظیر برگزیت و اختلاف نظرهای جدی دولت های اروپایی درخصوص مسائلی چون ناتو، نشانه هایی دیگر از ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا است.

هم‌زمان با این تظاهرات گسترده، جمعی از گروه های چپگرای افراطی راهپیمایی ضدفاشیستی کوچکی با پارچه نوشته‌ای با عنوان "قانون اساسی" و شعارهای ضدنازی برگزار کردند. قانون اساسی نشانه مخالفت با دولت ملی‌گرای دست راستی کنونی حاکم بر لهستان به شمار می رود.  

راشا تودی افزود: لهستان از هنگام به قدرت رسیدن حزب ملی گرای "قانون وعدالت" در چهار سال پیش با وعده احیای وطن پرستی و ارزش های سنتی کاتولیک، به صورت فزایندهای دوقطبی شده است. قانون و عدالت به نادیده گرفتن احساسات رو به رشد ملی‌گرایی افراطی و ضد صهیونیستی، متهم شده است.  

این گردهمایی‌ها با جمعیت کمتری نسبت به سال گذشته (۲۰۱۸) و در حالی برگزار شد که اندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان خواستار وحدت شده بود. حدود ۲۰۰ هزار نفر در رخداد سال گذشته به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال لهستان شامل شخص دودا حضور یافته بودند.

لهستان در یازدهم نوامبر ۱۹۱۸ پس از ۱۲۳ سال اشغال توسط، روسیه تزاری، پروس و امپراتوری اتریش- مجارستان استقلال خود را به دست آورد.  

کد خبر 462982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha