چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

اینجا تا چشم کار می‌کند رنگ است و زیبایی و تا گوش می‌شنود ملودی‌های شادمانه است.

نگارستان اقوام

همشهری آنلاین - ستاره حجتی: همه آنچه ایران در گوشه و کنار خود دارد، گویی یک‌ جا جمع شده است. این شادی مردمان ایران‌زمین است که هم میزبان و هم مهمان بزرگ‌ترین گردهمایی اقوام ایران‌زمین و کشورهای منطقه هستند. اینجا اتفاقی در حال رخ دادن است که ۱۳ سال پیاپی تکرار شده. جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام، محمل گفت‌وگو، معارفه و مفاهمه، فرهنگ‌های هزار و یک رنگ اما با دیدگاهی واحد است و آن آرزوی صلح و ثبات و امنیت برای منطقه‌ای از جهان است که سال‌هاست خوابش را آشفته کرده‌اند.  

اینجا، گلستان ایران، سرزمینی است که خود به «نگارستان اقوام» شهرت دارد؛ سرزمین کهنی که سال‌هاست چون مأمن و جان‌پناهی، شیعه و سنی، فارس، ترکمن، بلوچ و سیستانی را در خود جا داده است. استان سبز کوچکی که برخی آن را ایران کوچک و برخی آن را نماد مصالحه و ‌زیست مسالمت‌آمیز می‌نامند.

روز گذشته سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام در حالی افتتاح شد که حوداث سخت و تلخ بیش از یک دهه اخیر در خاورمیانه، ضرورت ایجاد چنین بستر گفت‌وگویی را بیش از پیش یادآوری می‌کند. حالا گلستان و ایران است که باز هم مانند همیشه میزبان گفت‌وگوی فرهنگ‌هاست.  

همه گردآمده‌اند؛ سفرا و کاردارهای ۲۰ کشور از دور و نزدیک به این جشنواره آمده‌اند. همه استان‌های کشور و همه اقوام در آن نمایندگانی دارند تا تاریخ و تمدن و فرهنگی غنی را به مدد توسعه و ترویج صلح و دوستی و بسط مدارا و گفت‌وگو پیش ببرند. نمایشی که ۱۳ سال پیش برای یک استان آغاز شد و حالا نه یک استان و کشور، بلکه برای این نقطه رنجور جهان، الگوی مدارا و مروت می‌سازد که این باور کهن ایران زمین است: با دوستان مروت با دشمنان مدارا.  

  • فرصتی برای رونق گردشگری گلستان

استاندار گلستان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام را فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری گلستان معرفی می‌کند که علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، فرهنگ غنی استان را به همگان معرفی می‌کند.

هادی حق‌شناس ادامه می‌دهد: با توجه به استقبال سال‌های گذشته از جشنواره اقوام و همچنین حادثه سیل ابتدای امسال در استان، این جشنواره فرصت مناسبی است تا تالمات روحی و اندوه مردم را کاهش دهد. تجمیع اقوام مختلف کشور در استانی که خود به نگارستان ایران معروف است و نمایش آداب و رسوم هر قوم در کنار یکدیگر اتفاق بسیار بزرگی است.

وی با بیان این‌که جشنواره اقوام، جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و همچنین گردهمایی سالانه راهنمایان گردشگری در گلستان چند رویداد بزرگ است که زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان خواهد شد، اظهار می‌کند: علاوه بر این، الگوی مصالحه‌ را که سالیان سال است در این منطقه وجود دارد به عنوان الگویی موفق معرفی خواهد کرد. برگزاری این چنین جشنواره‌ها در استان گامی موثر در توسعه گردشگری گلستان خواهد بود.

  • بزرگ‌ترین گفت‌وگوی فرهنگی در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گلستان نیز با بیان این‌که تا پایان امسال علاوه بر جشنواره اقوام، ۲ رویداد مهم و بزرگ گردشگری دیگر هم در استان برگزار می‌شود، می‌گوید: این برنامه‌ها با رویکرد معرفی استان و جذب گردشگر برگزار خواهد شد و اجرای آن در حوزه گردشگری تاثیر خواهد داشت.

ابراهیم کریمی با بیان این‌که جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام، جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و اجلاس سراسری راهنمایان گردشگری کشور، ۳ برنامه متنوع برنامه‌ریزی‌شده در استان هستند، می‌افزاید: جشن باشکوه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ۱۴ آذر با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در پارک جنگلی النگدره و اجلاس سراسری راهنمایان گردشگری کشور در ۹ اسفند با حضور راهنمایان گردشگری برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام گلستان با تاکید بر این‌که جشنواره اقوام به عنوان بزرگ‌ترین گفت‌وگوی منطقه‌ای فرهنگی به میزبانی استان گلستان می‌تواند کارکردهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی داشته باشد، ادامه می‌دهد: حدود ۲۰ نفر از سفرا از کشورهای مختلف مانند بولیوی، آذربایجان، تاجیکستان، بلاروس، سنگال، عراق، چین، قزاقستان، افغانستان و ازبکستان نیز دعوت شده‌اند که در استان حضور پیدا کردند.

کریمی اضافه می‌کند: دیدار با بازرگانان و تجار، بازدید از مناطق گردشگری، ملاقات با مقامات عالی استان، جلسه کاری با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان از برنامه‌هایی است که برای این سفرا در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به بخش‌های روستایی و عشایری سیزدهمین جشنواره اقوام گلستان می‌گوید: در بخش عشایری شاهد حضور ۲۴سیاه‌چادر از استان‌های مختلف هستیم. در بخش روستایی تاکید بر معرفی ظرفیت گردشگری استان با رویکرد بوم‎گردی است تا از ظرفیت روستاهای غرب استان در جشنواره

گرگان و از توان روستاهای شرق استان در بخش گنبدکاووس این جشنواره استفاده شود. همچنین ۲۰ گروه موسیقی اقوام در این جشنواره حاضرند. در بخش صنایع ‌دستی ۲۷ گروه از ۲۷ استان و در بخش سوغات نیز تمام استان‌ها در جشنواره سیزدهم حاضر هستند.

  • اصلی‌ترین پیام جشنواره

یک جامعه‌شناس درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی اقوام در استان گلستان می‌گوید: شهروندان ایرانی در قالب هر قوم یا مذهبی، از ایده‌های رادیکال و واگرایانه تبعیت نمی‌کنند. به نظر من این اصلی‌ترین پیام جشنواره اقوام طی ۱۳ سال برگزاری است. احسان خواجه‌ای می‌افزاید: در گلستان سال‌هاست جشنواره بین‌المللی اقوام برگزار می‌شود. اقوام ایرانی با رنگ‌ها و رسوم مختلف گردهم می‌آیند و ندای وحدت و همدلی سر می‌دهند، اما نباید با چشم‌پوشی از چنین جشن‌های فرخنده‌ای، عملا وضعیت را در ذهن خودمان و جامعه نامطلوب جلوه دهیم.

کد خبر 462979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha