یکی از اهالی روستای وستگان گفت: روستاییان وستگان از یک چشمه لوله‌کشی و به عنوان آب شرب و مصارف دیگر از این آب استفاده می‌کنند که میتوان گفت نه این آب بهداشتی است و نه حقوق افراد دیگر رعایت می‌شود.

کنتور آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس از بروجن متاسفانه بخش بزرگی از مشکلاتی که برای حوزه‌ی آبرسانی در سطح روستاها به وجود می‌آید انشعابات غیرمجاز است.

اینگونه انشعابات بدلیل نداشتن کنتور آب، دارنده‌ی آن بصورت شبانه‌روزی و برای هر کاری از این انشعاب استفاده می‌کند و هدر روی گسترده آب اتفاق می‌افتد.

در شرایطی که مشکل کم‌آبی به عنوان مهمترین معضل شهرستان بروجن مطرح است جلوگیری از شیوع برقراری چنین انشعاباتی ضروری است.

  • آب چشمه‌ها بهداشتی نیست

علاوه بر این موارد به دلیل استفاده از لوازم غیراستاندارد به جهت هزینه کمتر آن، آلودگی احتمالی در شبکه توزیع آب دور از انتظار نیست و ضریب بهداشتی آب شرب را کاهش می‌دهد.

شکستگی‌های متعدد نیز به دلیل استفاده از لوله و اتصالات کهنه و فرسوده در انشعابات غیر مجاز منجر به هدر رفت آب شده و با روانه شدن آب در معابر و کوچه‌ها تبعات خاص بهداشتی را نیز در پی می‌آورد.

 روستای وستگان از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است که براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۹ نفر معادل ۱۴۳خانوار گزارش شده است.

  • روستای وستگان فاقد کنتور آب

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس و گزارشات رسیده از این روستا، منازل فاقد کنتور می‌باشند و به دنبال آن نزاع‌هایی بر سر آب و مصرف وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که تمام روستاهای اطراف از جمله روستای مورچگان، روستای کنرک علیا و سفلی، روستای نصیرآباد که همه همجوار روستای وستگان هستند دارای کنتور می‌باشند ولی این روستا فاقد کنتور است!

این انشعابات علاوه بر غیرمجاز بودن،  تجاوز به حقوق شهروندی با استفاده بی‌رویه و عدم پرداخت آب‌بهاء، می‌باشد آن هم در این معضل کم آبی که گریبان شهرستان بروجن را سال‌هاست گرفته است!

یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روستاییان وستگان از یک چشمه لوله‌کشی و به عنوان آب شرب و مصارف دیگر از این آب استفاده می‌کنند که می‌توان گفت نه این آب بهداشتی است و نه حقوق افراد دیگر رعایت می‌شود.

  • در فصول بارندگی آب روستا گل آلود است

وی ادامه داد: تمامی روستاهای اطراف وستگان دارای کنتور می‌باشند و لااقل می‌توان اطمینان داشت آب آنها بهداشتی‌تر باشد و نزاع‌ هم بر سر میزان مصرف آب وجود ندارد.

یکی از اهالی روستا بیان کرد: مشکل روستاییان و برداشت آب از چشمه مخصوصا در فصول بارندگی، آب را تا چند روز گل آلود می‌کند بطوری که غیرقابل استفاده می‌شود.

 وی گفت: چاه ایجاد شده در روستا و لوله کشی و مخزن آماده است این جای سوال دارد که  چرا از طریق قانون اقدام نکرده تا مشکل آب این روستا را یکبار برای همیشه حل کنند.

این روستایی ادامه داد: روستاییانی می‌شناسم که در منزلشان درختان زیاد کاشته و رعایت یکدیگر را نمی‌کنند و موجب کاهش فشار آب برای دیگران می‌شوند و نداشتن کنتور موجب مصرف بی‌رویه و نادرست شده است.

وی در پایان بیان کرد: با وجود ادامه این روند و گاها نزاع‌هایی که بر سر مصرف آب بین روستاییان پیش می‌آید تنها راه حل که قانونی هم می‌باشد ایجاد کنتور برای هر خانه است تا از بسیاری مشکلات که مهمترین آنها نداشتن آب بهداشتی و اختلافات بین روستاییان است، حل شود.

حالا باید مسؤولان شهرستان دست به کار شده و با ایجاد کنتور برای اهالی این روستا هم به بهداشت این اهالی کمک نموده و هم جلوی هدر رفت آب و دیگر مشکلات را گرفت و این مهم تنها در سایه تعامل با دستگاه‌های اجرایی شهرستان محقق خواهد شد.

خبرگزاری فارس به زودی پاسخ مسؤولان مربوطه در این خصوص را منتشر خواهد کرد.

کد خبر 462920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha