مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌توان بامداد شنبه اول مهر در آسمان تهران دید.

در همین حال اولین بانوی فضاگرد جهان جمعه (31 شهریور) گفت گرچه در سفر موشکی‌اش به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) اندکی دل‌آشوبه داشت، اما اکنون می‌گوید از هر لحظه سفر کیهانی‌اش لذت می‌برد.

به گزارش آسوشیتدپرس انوشه انصاری سرمایه‌دار ایرانی‌تبار مقیم تکزاس که 20 میلیون دلار برای این سفر پرداخته‌است گفت:" تا به حال کل تجربه‌ام فوق‌العاده بوده است."

 او افزود در راه رسیدن به ISS  دچار کمردرد، سردرد و فضازدگی شده است، اما زمان عالی بر ای او هنگامی بوده که برای اولین بار کره زمین را دیده‌است. او گفت:" بسیار زیبا و آرامش‌بخش بود.. منظره‌ای بود که هرگز فراموش نخواهم کرد."

انصاری به همراه دو  خدمه جدید ISSچهارشنبه گذشته وارد ایستگاه شد، تنها چند روز پس از آنکه فضاپیمای  آتلانتیس از این ایستگاه مداری در فاصله 350 کیلومتری زمین جدا شده بود.

فرمانده آمریکایی مایکل لوپز-آلگریا و مهندس پرواز روسی میخائیل تیورین جایگزین فرمانده روسی پاول وینگرادوف و مهندس پرواز آمریکایی جف ویلیامز می‌شوند که همراه انصاری هفته آینده به زمین بازخواهند گشت.

توماس ریتر آلمانی از سازمان فضایی اروپا در ایستگاه که 5000 مترمکعب گنجایش دارد باقی می‌ماند.

دو روز پیش از ورود سفینه سایوز حامل فضانوردان ایستگاه با عمر هشت‌ساله برای اولین باردچار یک وضعیت اورژانس شد. دستگاه روسی مولد اکسیژن بیش از حد گرم شد، ماده‌ای تحریک‌‌کننده و سمی از آن نشت کرد، یک بست لاستیکی در آن ذوب شد و مقداری دود از خود بیرون داد.

ناسا گفت که خطری واقعی فضانوردان را تهدید نکرده است. آنها ماده نشت کرده را با حوله تمیز کردند و بوسیله یک صافی ذغالی گاز محرک را از هوا زدودند. در این حادثه سرنشینان در هیچ هنگامی احساس نیاز نکردند که رفتن به درون سفینه ‌سایوزی را برای خروج اضطراری به ایستگاه متصل است مد نظر قراردهند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از نصب صفحات خورشیدی تازه بوسیله سرنشینان آتلانتیس درخشندگی بسیاری در حد سیاره زهره پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا این ایستگاه را می‌توان شنبه(اول مهر) در ساعت 5:13 دقیق صبح با رنگ سفید مایل به زرد د ر ارتفاع  10 درجه جنوب‌غرب در آسمان ایران دید. ایستگاه در ساعت 5:18 در ارتفاع 10 درجه شمال‌شرق ناپدید خواهد شد.

 اگر می‌خواهید در جریان وقابع روزمره درون ایستگاه فضایی قرار بگیرید می‌توانید به وبلاگ فضایی انوشه انصاری در این آدرس مراجعه کنید: http://spaceblog.xprize.org

 

کد خبر 4629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز