مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به فقر منابع زیرزمینی آب در این استان پهناور گفت: تنها هفت هزار و ۴۱۳ کیلومتر از وسعت ۹۷ هزار کیلومتری این استان دارای آبخوان است.

آبخوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ایرج حیدریان اظهار کرد: این رقم به آن معنا است که تنها ۷.۶ درصد از گستره وسیع این استان دارای آبخوان و منابع آب زیرزمینی است و مابقی آن فاقد هرگونه منابع آبی است.

وی با بیان اینکه استحصال آب در گستره بزرگی از این استان امکان‌پذیر نیست ادامه داد: براساس مطالعات ژئوفیزیک انجام شده به دلیل نبود آبخوان در بخش وسیعی از استان امکان استحصال آب و حفر چاه نیست.

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان، پذیرش واقعیت‌های اقلیمی و جغرافیایی را امری ضروری خواند و گفت: برای تامین نیازهای آبی در این استان باید به دنبال راه‌هایی غیر از حفر چاه و استحصال آب‌های زیرزمینی بود.

وی به پیشینه معضل کم آبی در برخی دشت‌های این استان پرداخت و افزود: دشت ایوانکی در نزدیکی پایتخت از سال ۱۳۴۷ دشت ممنوعه بوده و هفت سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۵۴ به عنوان دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده به عبارتی از آن سال اعلام شده که هیچگونه عملیات استحصال آب در آنجا نباید انجام شود تا آبخوان‌های آن به مرور خود را احیاء کنند.

حیدریان با اشاره به فقر منابع آبی در این استان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص اقلیمی این منطقه، بهره‌برداری‌های آبی در این استان باید بهینه و راندمان آبی در آن افزایش بیشتری بیابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از استان سمنان به عنوان یکی از استان‌هایی نام برد که اقدامات خوبی در راستای مصرف بهینه آب در آن انجام شده و گفت: در حوزه کشاورزی خوشبختانه سند الگوی کشت در استان تدوین و در برخی دشت‌ها اجرایی شده است. همچنین ۸۰ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان صاحب کنتور هوشمند شدند و این در حالی است که در سطح کشور تنها ۲۵ درصد چاه‌ها دارای کنتور هوشمند هستند.

وی بر ضرورت نصب کنتور هوشمند در همه چاه‌های این استان تاکید و تصریح کرد: با نصب کنتور هوشمند در ۲۰ درصد چاه‌های باقیمانده به اولین استان کشور تبدیل می‌شویم که همه چاه‌های کشاورزی آن دارای کنتور هوشمند هستند.

کد خبر 462881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha