معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در واکنش به ادعای برخی کاربران فضای مجازی مبنی بر بروز فیشینگ سازمان‌یافته در روزهای اخیر گفت: تاکنون هیچ‌گونه مدرک و مستنداتی به دست نیامده است که پنجشنبه‌ ‌شب گذشته‏، فیشینگ سازمان‌یافته‌ای اتفاق افتاده باشد.

سرهنگ رامین پاشایی

سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین در واکنش به این‌که گفته می‌شود طی روزهای اخیر میزان مراجعات به پلیس فتا به منظور ثبت شکایت در حوزه فیشینگ افزایش یافته است‏‏‏‎، گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به پلیس فتا در حدود همان میزانی بوده که روزهای پیش ثبت می‌شده است.

وی هوشیاری شهروندان و کاربران اینترنتی را مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی دانست و توضیح داد: هر کس کوتاهی کند و توصیه‌های پلیس فتا و نکات امنیتی را رعایت نکند، یا برای پرداخت پول به صفحاتی مراجعه کند که مشکوک‌ هستند، می‌تواند با شگرد فیشینگ توسط افراد مجرم و کلاهبردار مورد سودجویی قرار گیرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در ادامه با اشاره به ادعای برخی فعالان فضای مجازی مبنی بر وقوع فیشینگ سازمان‌یافته در روزهای اخیر اظهار کرد: بر اساس بررسی که تا صبح سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ ۹۸ انجام داده‌ایم هیچ گونه مدرک و مستنداتی به دست نیامده است که پنجشنبه ‌شب گذشته‏، فیشینگ سازمان‌یافته‌ای اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: از شهروندانی که در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی با مضمون هک حساب بانکی‌شان کرده بودند‏، خواسته شد به پلیس فتا مراجعه کنند و دستگاه‌های الکترونیکی‌شان را در اختیار ما قرار دهند تا برایشان بررسی کنیم. این بررسی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که جرم فیشینگ برایشان اتفاق افتاده و موضوع هک مطرح نیست.

این مقام عالی انتظامی تصریح کرد: اگر نکات امنیتی رعایت نشود‏، حتی یک دانشجو، یک استاد دانشگاه، یک بازیگر، یک شخصیت سیاسی و ... و هر شهروندی به سادگی می‌تواند در دام فیشینگ بیفتد.

سرهنگ پاشایی درباره استفاده از رمز یک‌بار مصرف که از سوی نظام بانکی توصیه می‌شود و در پاسخ به این‌که استفاده از این رمز پویا چقدر می‌تواند جلوی حملات فیشینگ را بگیرد، گفت: هیچ چیز صد درصدی وجود ندارد. بیشتر کشورهای اروپایی از رمز یک‌بار مصرف (OTP) استفاده می‌کنند ولی آن‌ها هم در حوزه مالی جرائم سایبری دارند. چون احتمال این وجود دارد که جرائم از شکلی به شکل دیگر تغییر کنند.

وی تأکید کرد: به طور حتم با استفاده از رمز یک‌بار مصرف، سطح بروز جرائم مالی که در ایران متأسفانه در حال حاضر ۶۵ درصد جرائم سایبری را تشکیل می‌دهد و عمدتاً هم در حوزه فیشینگ است، تغییر پیدا خواهد کرد؛ اما این که به صفر برسد را تأیید نمی‌کنم.

کد خبر 462879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha