همشهری آنلاین: معاون حقوقی و سجلی سازمان ثبت احوال کشور گفت متولدین 24 اسفند 1368 و قبل از آن می‌توانند در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، میاندوره ای خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سعید عبودی در نشست خبری صبح روز سه شنبه با خبرنگاران رسانه ها که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: ارائه شناسنامه علاوه بر کارت ملی، الزامی است اما عکس دار نبودن شناسنامه منعی برای شرکت در انتخابات ایجاد نمی کند.

وی تصریح کرد: به موجب قانون فعلی انتخابات، ارائه شناسنامه برای شرکت در انتخابات الزامی است و در قسمت مخصوص، ممهور به مهر انتخابات می‌شود.

معاون حقوقی و سجلی سازمان ثبت احوال با اشاره به تشکیل ستاد انتخابات در این سازمان همزمان با تشکیل ستاد انتخابات وزارت کشور، گفت: این ستاد، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی لازم را به منظور پاسخگویی به استعلامات، به عنوان یکی از مراجع چهارگانه انجام می دهد.

وی افزود:به موجب قانون، رئیس اداره ثبت احوال هر شهرستان، عضو هیأت اجرایی انتخابات است و در بخش هایی که اداره ثبت احوال فعال نیست هم نماینده ای از این سازمان در هیأت اجرایی آن بخش حضور خواهد داشت.

عبودی با بیان این که به منظور رفع موانع احتمالی مشارکت هموطنان در انتخابات، همه کارکنان سازمان ثبت احوال بسیج شده اند تا شناسنامه هایی را که برای تعویض یا المثنی تحویل شده، سریع تر به صاحبانشان تحویل دهند، افزود: پیش بینی کرده ایم که روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری نیز ادارات ثبت باز باشند تا علاوه بر تحویل دادن شناسنامه هایی که پرونده هایشان از قبل تشکیل داده شده، پاسخگوی استعلامات احتمالی ستاد انتخابات یا دیگر مراجع نیز باشند.

وی افزود:با توجه به تأکید دولت و بویژه وزیر کشور بر تکمیل پوشش کارت شناسایی ملی برای انتخابات، در سال جاری فعالیت های مربوط به این مسأله شتاب فوق العاده ای گرفت و امسال بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش صدور کارت ملی داشته ایم و هم اکنون بیش از 90 درصد ایرانیان واجد شرایط دریافت کارت ملی، یعنی 15 ساله ها به بالا، کارت ملی در اختیار دارند و نزدیک 98 درصد از افراد 18 سال به بالا، یعنی واجدان شرایط رأی دادن، نیز کارت ملی خود را دریافت کرده اند.

وی با تأکید بر این که همه ایرانیان شماره ملی خود را به طریق مختلف دریافت کرده اند، گفت: اگر شخصی به کارت ملی خود دسترسی نداشت، سعی کند حتماً شماره ملی خود را برای رأی دادن همراه داشته باشد.

عبودی به هموطنانی که شناسنامه هایشان را به خاطر امور اداری و ... به دستگاه های مختلف تحویل داده اند، توصیه کرد طی دو سه روز باقیمانده تا روز انتخابات، شناسنامه خود را دریافت کنند تا منعی برای مشارکت در انتخابات نداشته نباشد.

وی همچنین درخصوص الزامی شدن ارائه کارت ملی در انجام امور اداری گفت: تا پایان امسال، پوشش کارت ملی تکمیل شده و از ابتدای سال آینده کاربرد این کارت الزامی می شود و مبنای احراز هویت افراد خواهد بود.

کد خبر 46273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز