هیأت ۳ نفره کارشناسی، مقصران حادثه سقوط مرگبار جرثقیل در پارک بسیج را اعلام کردند.

حوادث

به گزارش همشهری، این حادثه ظهر ۱۳مهرماه در پارک بسیج در انتهای بزرگراه شهیدمحلاتی در شرق تهران اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن ۲راننده تاکسی و زخمی شدن ۳مرد و یک زن شد. با حضور تیم‌های امدادی، سرپرست دادسرای جنایی و بازپرس ویژه قتل پایتخت در محل حادثه معلوم شد که یک دستگاه جرثقیل غول‌پیکر بنا به دلایل نامعلومی سقوط کرده و بخشی از آن روی یک دستگاه تاکسی افتاده و بخش دیگری از آن با چندنفر برخورد کرده و این فاجعه هولناک را رقم زده بود. با انتقال مجروحان به بیمارستان و پاکسازی محل حادثه، تحقیقات آغاز و مشخص شد که جرثقیل متحرک مربوط به پیمانکار پارک بسیج بوده است. ظاهرا پیمانکار پارک بسیج طبق قراردادی که با سازمان مشارکت‌های شهرداری داشت مسئولیت کامل نصب تجهیزات جدید در شهربازی این پارک را داشته است.

به این ترتیب تحقیقات از کارفرمای پروژه و راننده جرثقیل ادامه یافت و به گفته این ۲نفر، شرکت پیمانکار در حال تجهیز پارک بسیج به وسایل تفریحی جدید بود که در آخرین روز نصب چرخ‌وفلک چنین حادثه مرگباری رخ داد. از سوی دیگر در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این جرثقیل ۴پایه داشته که هنگام کار ۲پایه آن کنترل شده اما ۲پایه دیگر بررسی نشده بود. ظاهرا همان ۲پایه‌ای که کنترل نشده، محکم نبوده و سبب این حادثه شده بود. با وجود این، قاضی جنایی پس از تحقیق از راننده جرثقیل و کارفرمای پروژه دستور تشکیل هیات ۳نفره که شامل کارشناس ایمنی حوادث، کارشناس برق و تاسیسات و کارشناس آتش‌نشانی بود را صادر کرد. این ۳کارشناس با حضور در محل بررسی‌های لازم را انجام داده و به تحقیق پرداختند. آنها بیش از ۱۵۰ساعت روی این حادثه مرگبار کار کردند که با تکمیل تحقیقات، مقصران این حادثه مرگبار مشخص و اعلام شدند.

براساس اعلام نظر کارشناسان، راننده جرثقیل به‌دلیل اینکه می‌دانسته جرثقیل نقص دارد و با وجود این از آن استفاده کرده است؛ ۳۰درصد، مالک جرثقیل نیز با علم به اینکه می‌دانسته جرثقیل مشکل دارد با این حال اجازه استفاده از آن را داده است؛ ۳۰درصد، سازمان مشارکت شهرداری تهران به‌دلیل اینکه نظارت کافی نداشتند؛ ۲۰درصد، مجری طرح به‌دلیل اینکه نظارت بر تجهیزات نداشته تا ببیند ایمنی لازم دارد یا نه؛ ۱۵درصد و شرکت نظارت بر کار که حفاظت ایمنی کار را بررسی می‌کند اما در این پروژه نظارت بر ایمنی و حفاظت از آن را نداشته است؛ ۵درصد مقصران این حادثه مرگبار شناخته شدند. قرار است به‌زودی این نظریه کارشناسان به مقصران این حادثه مرگبار ابلاغ شود.

کد خبر 462719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha