رئیس‌جمهوری در جمع مردم رفسنجان از تامین آب آشامیدنی مردم استان‌های یزد و کرمان برای ۳۰ سال آینده خبر داد و تاکید کرد افتتاح ۱۴ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در این دو استان به معنی چشم امید نبستن به بیرون مرزهاست.

روحاني در جمع مردم رفسنجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در اجتماع پرشور مردم رفسنجان میهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان بودن را افتخاری برای دولت دوازدهم دانست و گفت: سال آینده اولین مرحله از طرح انتقال آب خلیج فارس برای امور صنعتی به استان‌های کرمان و یزد انجام می‌شود.

وی با ذکر خاطره‌ای از مردم رفسنجان در سال ۱۳۴۰ افزود: کرمان عالمان، بزرگان، افتخارها، شعرا و اندیشمندان فراوانی دارد اما دو چهره در این استان شاخص هستند؛ شهید دکتر باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که یکی در علم و فرهنگ ایران‌زمین و دیگری در مدیریت سیاسی کشور از چهره‌های سرآمد و فوق‌العاده بودند. من در طول مدت همکاری با آیت‌الله هاشمی شاهد ایثار، فداکاری، خوشفکری، مجاهدت، سیاستمداری و واقع‌بینی ایشان بودم. ایشان نه‌تنها برای ملت ایران بلکه برای مردم منطقه و جهان چهره‌ای شناخته‌شده و افتخار این سرزمین بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مرحوم رفسنجانی درس مهمی در مسیر سیاسی کشور به همه داد و آن میانه‌روی و اعتدال بود، افزود: در جامعه ما افکار و سلیقه‌های مختلف وجود دارد و همه مانند یکدیگر نمی‌اندیشند و اینکه چه راهی انتخاب کنید و کدام مسیر ما را زودتر به مقصد می‌رساند، همیشه مورد اختلاف بوده است. قرآن به ما دستور می‌دهد که شما را امت میانه‌رو و الگو برای جهانیان قرار دادیم و اعتدال، انصاف، میانه‌روی، آینده‌نگری و عادلانه نگریستن و واقعگرایی در عین مقدس بودن آرمان‌ها بسیار مهم است.

دکتر روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای با شش کشور و قدرت دنیا و خروج آمریکا از برجام ادامه داد: شیوه‌های مختلفی پیش رو داشتیم. عده‌ای می‌گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی هم مسیر میانه را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه به نفع ماست. ما با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می‌یابیم. سال‌ها خریدن سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی‌توانستیم سلاح بفروشیم. اگر طبق قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را حفظ کنیم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به راحتی می‌توانیم سلاح لازم را بخریم یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر از برجام خارج شویم ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه‌های شورای امنیت بازخواهد گشت، تاکید کرد: ما باید فکر کنیم و  ببینیم منافع کشور در کجاست؟ حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف‌های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صد درصد عمل کنیم، آیا درست است؟ قطعا درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم. جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابین را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند اما در عین حال ما نیز آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم پله‌پله کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه امروز شرایط ما در توان هسته‌ای از گذشته بهتر است، گفت: در این مدت در حوزه هسته‌ای توسعه پیدا کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش پنج نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز ۱۵ نوع داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پا برداشته‌ایم. این مسیر تعادل است، یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را پاس می‌داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با تصمیم‌های دولت برای ۳۰ سال آینده آب آشامیدنی مردم استان‌های یزد و کرمان تامین است، گفت: این از برکت تلاش و کار از سوی ملت و دولت در کنار یکدیگر است که آب آشامیدنی برای مردم این استان نه برای امسال بلکه تا افق ۳۰ ساله فراهم است. با کمک سرمایه‌گذار، دولت و صندوق توسعه شاهد تحولی در بخش آب این استان‌ها خواهیم بود که اولین قسمت از آب خلیج فارس سال آینده به استان‌های کرمان و یزد وارد می‌شود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه افتتاح طرح‌های بزرگ در کرمان به معنای این است که آمریکا و بدخواهان نمی‌توانند با تحریم و فشار ملت بزرگ، غیور و دلاور ایران را به زانو دربیاورند، تصریح کرد: با همه توان برابر دشمنان می‌ایستیم، چرا که ما اقدام خلاف نکردیم، طبق قانون عمل کردیم و حاضر نیستیم در برابر دستور شما سر فرود بیاوریم. اعتراض می‌کنید که چرا غنی‌سازی هسته‌ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می‌شود اما آیا شما به تعهد خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدها بازگشتید، ما هم به تعهد خود عمل می‌کنیم، چرا که نمی‌شود ما یکجانبه پایبند باشیم و شما تماشاچی.

دکتر روحانی گفت: آن آقا در کاخ سفید می‌گوید در برجام سر ما کلاه رفته است، آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید؟ این چه سری است که هر لحظه کلاه می‌رود؟ به فکر سر خود باشید چرا که ما دو سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم. حال بعد دو سال از توافق اعلام می‌کنید سر ما کلاه رفته است؟ در این توطئه جز آمریکا و یکی دو کشور، هیچ کشور دیگری از آنها حمایت نکرد. حتی دوستان آمریکا، اروپایی‌ها و ژاپن این اقدام آمریکا را محکوم کردند چرا که راه و مسیر ما درست است و ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه می‌دانیم مردم از لحاظ زندگی در سال ۹۷ و امسال در فشار هستند و درآمد و مخارج زندگی مردم به ویژه حقوق‌بگیران ثابت در سختی بوده ادامه داد: در روزهای آتی طرحی برای خانواده‌هایی که در فشار اقتصادی هستند اعلام می‌کنیم. از ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ایرانی عده‌ای زندگی مناسب دارند اما اکثریت ۱۸ میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند و امیدواریم از ماه آینده برای هر خانوار حمایتی ماهانه داشته باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه طرح مهم دولت در سال ۹۸ در روزهای آینده و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام خواهد شد گفت: این گامی از سوی دولت برای حمایت از مردم است تا ان‌شاء الله بتوانیم با کمک هم از این مرحله تحریم و مشکلات عبور کنیم و راه بزرگان و شهیدانمان را ادامه دهیم. راه هاشمی رفسنجانی، شهیدان باهنر و بهشتی و راه مقام معظم رهبری راه نجات ماست. اگر این مسیر را انتخاب کنیم، از مشکلات عبور می‌کنیم.

دکتر روحانی در پایان گفت: هاشمی نمرده است، هاشمی برای همیشه زنده است. نام، راه، سیاست و خدمات هاشمی رفسنجانی برای همیشه در تاریخ کشور ما جاودان خواهد ماند.

کد خبر 462647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha