شهردار تهران با بیان اینکه میزان خسارات زلزله در نقاط مختلف کشور بر اساس آنالیز رکوردی ۱۴ ایستگاه شتاب‌نگار برآورد شده است، گفت: علاوه بر آن چهار ایستگاه شتاب‌نگار برای پایش امواج ورودی به شهر تهران راه‌اندازی شده است که این تعداد به ۲۲ ایستگاه افزایش پیدا می‌کند.

حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در هشتمین کنفرانس علمی زلزله با تاکید بر اینکه این کنفرانس در سالگرد زلزله بزرگ سر پل ذهاب برگزار شده است، افزود: ایران کشوری است که با زلزله زندگی می‌کند و ما باید این پیام را به جامعه اعلام کنیم؛ چراکه در دوره معاصر هم‌نشینی با طبیعت فراموش شده است ولی مطالعات عمیق در سابقه عکس‌العمل‌های مردم در مقابل زلزله در طول تاریخ نشان می‌دهد که این آمادگی در گذشته بیشتر از اکنون بوده است.

وی اظهار کرد: تهران علاوه بر آنکه پایتخت ایران است به دلیل در معرض خطر زلزله بودن، می‌توان از آن به عنوان پایتخت زلزله ایران نیز یاد کرد و امیدوارم در زمان زلزله آمادگی مدیریت بحران در برخورد با موضوع را داشته باشیم.

حناچی با اشاره به پیشرفت‌های دنیا برای مقابله با مخاطرات با تاکید بر اینکه با همه این پیشرفت‌ها ما همچنان آسیب‌پذیر هستیم، یادآور شد: تمامی کشورهای دنیا با نسبت‌های مختلف در معرض آسیب قرار دارند و به میزان تمهیداتی که در برابر مخاطرات می‌اندیشند، آسیب‌پذیر هستند.

شهردار تهران، ایران را از مناطقی در جهان دانست که با بیشترین تعداد زلزله در سال‌های اخیر مواجه بوده است و ادامه داد: در زلزله‌های بزرگی که در دنیا به ثبت رسیده است زلزله بزرگ سمنان در سال ۸۵۶ میلادی با میزان تلفات بالا به ثبت رسیده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تمام مناطق کشور به غیر از مناطق خالی از سکنه در معرض خطر زلزله قرار دارند، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از کشور به ویژه در نیمه غربی در پهنه زاگرس قرار دارند و دائما در معرض مخاطرات زلزله هستند.

وی با اشاره به زلزله بزرگ سر پل ذهاب، اظهار کرد: ایران شدیدترین زلزله‌هایی که در دنیا به ثبت رسیده است را تجربه کرده و از سوی دیگر شاهد هستیم که در بم تصور بر این بود که در انتهای پهنه مخاطرات قرار دارد و از این رو منطقه‌ای با خطر کم زلزله تلقی می‌شد و انتظار وقوع چنین زمین‌لرزه بزرگی را نداشتیم.

حناچی با بیان اینکه این کنفرانس پس از ۳۰ سال و علی‌رغم همه پیشرفت‌ها در حالی برگزار می‌شود که ما همچنان در خطر آسیب‌های ناشی از زلزله قرار داریم، علت آن را ساخت‌وسازهای غیر اصول، استفاده از مصالح نامرغوب، عدم مهارت نیروی انسانی در حوزه ساخت‌وساز، اجرایی نشدن قوانین و مقررات سازه و نحوه پیشگیری از حادثه ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ارائه آموزش به مردم، خاطرنشان کرد: در زلزله ملارد هیچ تلفاتی نداشتیم ولی عکس‌العمل‌های مردم نسبت به این پدیده موجب آسیب رساندن به مردم شده است و امیدوارم که در این کنفرانس آخرین دستاوردهای این حوزه ارائه شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بر اساس آمارها رسانه‌ها بیشترین توجه خود را در حوزه مخاطرات طبیعی معطوف به زلزله کرده‌اند، ادامه داد: ولی دولت‌ها باید توجه داشته باشند که هزینه برای پیشگیری از عوارض مخاطرات، سرمایه گذاری برای داشتن آینده بهتر است.

شهردار تهران همچنین با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف برای اجباری کردن بیمه‌های سازه، گفت: کشور ترکیه علی‌رغم سرمایه گذاری‌های هنگفتی که برای سازه‌های بتونی کرده بود تمام این سرمایه‌گذاری‌ها در زلزله ۱۹۹۹ به هدر رفت. از این رو با اجباری کردن بیمه‌های ساختمان، مهندسان را مجبور به اجرای قوانین سازه کرد و به نظر می‌رسد اگر کشور از تحریم‌ها عبور کند و بیمه‌های اتکایی به عرصه بیایند می‌تواند یکی از روش‌های کنترل کیفیت ساختمان‌ها، صنعت بیمه باشد.

وی با تاکید بر اینکه تامین همه هزینه‌های آسیب‌های ناشی از زلزله در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: باید مکانیزم‌ها به گونه‌ای باشد که کیفیت سازه‌ها ارتقا پیدا کند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به لرزه‌خیزی تهران، گفت: رخداد زلزله احتمالی بزرگ در تهران موضوعی است که ایجاد نگرانی کرده است ولی ما برای رسیدن به حد مطلوب مقاوم‌سازی فاصله زیادی داریم. از این رو درخواست می‌شود که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ما را در این زمینه یاری کنند.

حناچی با اشاره به اقدامات شهرداری برای کاهش ریسک مخاطرات و افزایش تاب‌آوری شهرها، افزود: تدوین نقشه راه افزایش تاب‌آوری برای مخاطرات را در دستور کار داریم. همچنین در تهران هفت تا هشت روددره اصلی داریم و این رود دره‌ها که آب‌هایی حدود  ۲۴۰ میلیون مترمکعب از ارتفاعات البرز به سمت تهران را روانه می‌کنند، منشأ گسترش شهر تهران بوده است و این روددره‌ها هم می‌تواند مایه نشاط و هم منشأ مصیبت قرار گیرد.

به گفته وی، اگر حریم این رود دره‌ها رعایت نشود تبدیل به مصیبت خواهد شد. از این رو درک ظرفیت‌ها موجب افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر مخاطرات می‌شود.

حناچی با بیان اینکه کلانشهر تهران به اندازه‌ای مشکلات عدیده‌ای دارد که پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه زلزله کافی نیست، ادامه داد: باید تلاش کنیم کمپین تاب‌آوری در شهر تهران بزرگ فراهم شود. 

حناچی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با مخاطرات، گفت: در حال حاضر به کمک آنالیز رکوردی ۱۴ ایستگاه شتاب‌نگار مقدار خسارات زلزله در نقاط مختلف شهر تخمین زده شده است و در آینده قرار است این تعداد ایستگاه شتاب‌نگار به ۶۰ ایستگاه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی چهار ایستگاه شتاب‌نگار در خارج از شهر تهران، افزود: با استفاده از این ایستگاه‌ها امواج ورودی به شهر تهران پایش می‌شود تا در زمان بحران دستگاه قطع خودکار ایستگاه‌های آب و گاز فعال شوند.

به گفته وی، در آینده تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگار خارج شهر تهران به ۲۲ ایستگاه افزایش پیدا می‌کند.

حناچی نصب ۱۰۰ دکل ارتباطی به منظور حفظ ارتباط پایدار در زمان مخاطرات را از دیگر اقدامات این نهاد نام برد و افزود: علاوه بر آن به دلیل آنکه در زمینه بهسازی دیر اقدام شده است با ساختمان‌های متراکم و تعداد خانوارها و نفر در هکتار بالا مواجه هستیم و این درحالیست که پس از زلزله کوبه ژاپن در دنیا ثابت شد که نحوه شهرسازی در افزایش تلفات پس از مخاطرات موثر است.

وی از اجرای برنامه مشارکت مردمی در طرح خانه‌های با دوام خبر داد و افزود: طرح مدرسه آماده، آموزش ۱۸۸۰ مدیر مدرسه و ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز و تهیه سند مخاطرات بهینه‌سازی برای ۱۹۰۴ مدرسه از دیگر برنامه‌های شهرداری ذکر کرده است.

کد خبر 462624
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha