ثریا روزبهانی ـ خبرنگار: بخش روستایی کن در پهنه غربی و در حریم شهر تهران واقع و از ۱۳ روستا به نام‌های سولقان، واریش، وردیج، کیگا، سنگان  بالا، پایین و وسط، طالون، رندان، امامزاده داود(ع) و کشارها تشکیل شده است.

لوله گذاری گاز

این محدوده روستایی با پایتخت فاصله بسیار اندکی دارد، اما تاکنون از برخی از امکانات رفاهی و خدماتی محروم مانده است. بعد از سال‌ها اکنون بستر مناسبی برای تأمین سوخت دائمی این روستاها ایجاد شده و در همین راستا ماشین‌آلات و ادوات گازرسانی، کوه و دره را شکافتند و لوله‌های قطور آماده شدند تا گرما را راهی خانه‌های روستایی کنند. چراکه این بخش از پایتخت آب و هوای سردسیری دارد و راه رسیدن گاز به آن از دل کوه و سنگ می‌گذرد. اگر عملیات گازرسانی به این ۱۳روستا به پایان برسد، ۱۲ هزار نفر از روستاییان از گرمای گاز طبیعی استفاده و با نفت و گازوئیل خداحافظی می‌کنند. برای بررسی وضعیت گازرسانی در این بخش به روستاها سرزدیم و در این‌باره با دهیاران آنها همصحبت شدیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از روند اجرای این عملیات و موانع موجود به سراغ «احمد صابری» بخشدار کن رفتیم و با او هم گفت‌وگو کردیم.

کمتر از ۳سال قبل نخستین خط انتقال گاز به روستای سولقان آمد و عملیات واگذاری اشتراک در محدوده روستایی حریم پهنه غرب تهران آغاز شد. همچنین ۱۴بهمن سال ۹۷ هم عملیات گازرسانی به روستاهای وردیج و واریش به پایان رسید و با اجرای ۱۰هزار و ۶۰۰مترمربع شبکه‌گذاری، ۴۱۶ خانواده از نعمت گاز بهره‌مند شدند. کم‌کم علمک‌های گاز در هر کوچه و خیابانی از روستاها سربرآورد.
دیگر روستاهای این بخش مانند سنگان‌ها که شامل سنگان بالا، پایین و وسط و باغدره هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و تا نیمه بهمن اهالی این روستاها هم از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و مانند گذشته دیگر برای تأمین سوخت سختی نخواهند کشید. اینجا سختی کار گازرسانی باوجود اینکه حریم شهر تهران محسوب می‌شود بیشتر از نقاط شهری است، اما با همه این مشکلات هیچ چیزی نتوانسته در این مدت مانع خدمت‌رسانی به ساکنان این روستاها شود. حتی عملیات گازرسانی در روستاهایی مانند امامزاده داود(ع) ، کیگا و طالون که مسیرشان کوهستانی و سخت است هم آغاز شده، اما ممکن است در مقایسه با دیگر روستاها باتأخیر به بهره‌برداری برسد. «مجتبی فتحعلی» دهیار قدیمی امامزاده داود(ع) درباره گازرسانی به این روستا می‌گوید: «روستای امامزاده داود(ع) موقعیت حساسی از نظر جغرافیایی و زیارتی دارد. این روستا کوهستانی و زائرپذیر است و در ۹ ماه از سال بیش از۴۸۰نفر به‌طور ثابت در این روستا سکونت دارند. همچنین بیش از ۴۰هزار گردشگر و زائر هم در فصل‌های بهار، تابستان و ابتدای پاییز به این روستا سفر می‌کنند، اما با توجه به این تعداد جمعیت عملیات لوله‌گذاری تا محدوده پارکینگ انجام شده و هنوز به داخل بافت روستا امتداد پیدا نکرده است. تاکنون اهالی برای گرم کردن خانه‌هایشان از بخاری‌های برقی استفاده می‌کردند که آن هم به علت نوسانات برق در این محدوده جواب نمی‌دهد. به همین خاطر مجبور هستند از وسایل گرمایشی نفتی کمک بگیرند. وضعیت در روستای کیگا هم به همین شکل است. حتی علاوه بر خانه‌های اهالی، مدارس این روستا که دانش‌آموزان هر دو روستا به آن می‌روند هم با بخاری نفتی و برقی گرم می‌شود. متأسفانه این روستاها به پایتخت چسبیده است، اما هنوز خانه‌های اهالی بوی نم و نفت می‌دهد.» او اعتقاد دارد عملیات گازرسانی باتوجه به مسیرهای حفاری نشده و احتمال بارش برف، امسال تمام نخواهد شد.

  • سرعت‌بخشی در روند اجرای عملیات

سنگان بالا، پایین، وسط و باغدره از جمله روستاهای حریم پهنه غرب تهران هستند که عملیات گازرسانی به آنها از اردیبهشت آغاز شده است. اکنون این عملیات تا مرحله جانمایی فشارشکن پیش رفته و اهالی منتظرند تا علمک‌های گاز هم نصب شود. «رضا ملانوروزی» دهیار روستای سنگان بالا می‌گوید: «بیش از ۲هزار نفر در روستاهای سنگان سکونت دارند. عملیات گازرسانی در سنگان‌ها به کندی در حال اجراست. اگر این‌گونه پیش برود نزدیک به ۲ماه هم علمک‌گذاری طول خواهد کشید و بعد از آن اهالی می‌توانند لوله‌کشی و اتصالات داخلی را به لوله اصلی گاز متصل کنند. احتمالاً با یک حساب سرانگشتی عملیات گازرسانی در این روستاها تا شب‌عید طول می‌کشد.» همچنین «محمد رحیمی» دهیار روستای سنگان پایین به جمعیت ۵۰۹ نفری این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: «سنگان پایین به نسبت دیگر سنگان‌ها از تعداد جمعیت بیشتری برخوردار است. تنها مدرسه و مرکز درمانی هر ۴ روستا، در سنگان پایین واقع شده و این مراکز هم برای گرم کردن فضا از شوفاژ و سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند. به همین خاطر باید اجرای این عملیات تسریع پیدا کند.»

  • خانه‌هایمان گرم است

اهالی روستاهای واریش و وردیج نزدیک به یکسال است که از نعمت گاز شهری بهره‌ می‌برند و دیگر ترس تمام شدن نفت بخاری یا کپسول گاز و سرما کشیدن را تجربه نمی‌کنند. «سعید رضاصالحی» دهیار روستای واریش در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه نبود امکانات زندگی همچون گاز باعث شده است روستا رشد چندانی نداشته باشد. بسیاری از جوانان روستاهای حاشیه البرز ترجیح می‌دهند برای زندگی به شهر بروند چون اینجا شرایط زندگی سخت است و امکانات وجود ندارد. مسلماً گازرسانی در بخش مسکونی روستا می‌تواند شرایط مناسبی برای زندگی در روستا ایجاد کند. اکنون به ۹۰درصد از ساکنان روستا انشعاب واگذر شده و اهالی از گازشهری استفاده می‌کنند، اما محاسبه قبوض گاز برای ساکنان مانند مناطق شهری مشکلاتی را به وجود آورده است. باید این هزینه گاز مصرفی براساس اقلیم کوهستانی و محدوده حریم محاسبه شود.» طول پروژه گازرسانی در روستاهای وردیج و واریش ۱۲ کیلومتر است.

  • ۸۳۰ کیلومترمربع وسعت بخش روستایی کن است و بخش قابل توجهی از این مساحت به باغ‌های میوه اختصاص دارد. به همین خاطر شغل اغلب ساکنان کن، کشاورزی و باغداری است.
  • ۳۹۵۷  خانوار با اجرای عملیات گازرسانی به روستاهای تحت پوشش بخشداری کن از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
  • بازگشت به روستا

بخشداری در تلاش است تا زیرساخت‌های مورد نیاز را مهیا و کاستی‌ها را برای توسعه روستاها برطرف کند. از جمله این اقدامات می‌توان به انجام عملیات زیرساخت شبکه انتقال گاز به مناطق روستایی که در دستور کار بخشداری قرار گرفته است، اشاره کرد. روستاهای واریش و وردیج در بخش غربی با جمعیتی حدود هزار نفر و ۱۱ روستای دیگر از جمله سولقان با جمعیت ۵۰۰ نفری، کشار علیا و سفلی با هزار و ۵۰۰ نفر، سنگان بالا، پایین و وسط حدود ۴ هزار نفر، رندان۷۰۰ نفر، طالون ۳۰۰ نفر، کیگا ۸۰۰ نفر و امامزاده داود(ع) ۳۰۰ نفر روستاهای این بخش را شامل می‌شود. بخشدار کن اعتقاد دارد گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می‌آید. او در این‌باره می‌گوید: «خدمت‌رسانی و بهره‌مندی روستاییان از امکانات مطلوب زندگی به‌خصوص برخورداری از گاز شهری در روستاها می‌تواند در بازگشت اهالی به مناطق روستایی تأثیر چشمگیری داشته و احتمال سکونت دائمی آنها را در این نقاط بیشتر کند. چراکه اغلب ساکنان روستاها به شغل باغداری مشغولند و عموماً باغداران تمایل دارند برای حفظ و همچنین جمع‌آوری محصولاتشان، به‌صورت مداوم در باغاتشان حضور داشته باشند. روستا کانون تولید است و هرچه در این مناطق خدمت‌رسانی بیشتری صورت گیرد زمینه تولید ثروت نیز فراهم می‌شود و آسیب‌ها نیز کاهش می‌یابد.»

  • گاز به «سنگان‌ها» می‌رسد

اهالی برخی روستاهای پهنه غربی پایتخت از حداقل امکانات ضروری مانند گاز محروم‌اند. در این روستاها خانوارهای بسیاری زندگی می‌کنند و تاکنون برای گرم کردن خانه‌هایشان از نفت، گازوئیل یا کپسول‌های گاز استفاده می‌کردند. از سال گذشته ساکنان برخی از این روستاها لحظه‌شماری می‌کنند. اینکه امسال بر خلاف سال‌های گذشته دیگر خانه‌هایشان همیشه گرم است و نگران تمام شدن کپسول گاز یا آمدن ماشین توزیع نفت نخواهند بود. «احمد صابری» بخشدار کن از اجرای عملیات گازرسانی به روستاهای پهنه غربی پایتخت خبر می‌دهد و در این‌باره می‌گوید: «عملیات گازرسانی در روستاهای سولقان، واریش و وردیج انجام شده است و اکنون ساکنان این روستاها از این نعمت بهره‌مند شده‌اند. دهه فجر سال گذشته هم کلنگ گازرسانی به دیگر روستاهای بخشداری کن به زمین زده شده است. در همین راستا در روستاهای سنگان‌ها که متشکل از ۴ روستای سنگان بالا، پایین، وسط و باغدره است هم عملیات لوله‌گذاری انجام شده و علمک‌گذاری و نصب کنتور مرحله بعدی برای گازرسانی است. این عملیات به‌صورت پروژه‌ای اجرا می‌شود و با توجه به این اقدامات، تاکنون در این محدوده ۲۷کیلومتر در روستاهای واریش و وردیج و حدود ۱۰ کیلومتر لوله‌کشی گاز انجام شده است. با احتساب زمان و امکانات موجود و پیشرفت ۸۰درصدی این پروژه امیدواریم تا بهمن امسال روستاهای سنگان‌ها هم از نعمت گاز برخوردار شوند، اما از سویی دیگر ممکن است امسال عملیات گازرسانی به برخی از روستاهای تحت پوشش بخشداری کن مانند کیگا، رندان و طالون با توجه به مشکلات و سختی‌هایی همچون صعب‌العبور و کوهستانی بودن مسیر روستاها و همچنین بارش برف و باران به پایان نرسد و این عملیات به سال آینده موکول شود.»

کد خبر 462573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha