مجموعه کتاب ۲۷ جلدی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر ماندگار علامه محمدتقی جعفری با ویراستاری جدید در ۱۰ جلد از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و روانه بازار نشر کتاب شد.

ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه علامه جعفری باز نشر شد

به گزارش همشهری آنلاین، بازبینی جدید این اثر که یکی از مهم‌ترین آثار در حوزه ترجمه و تفسیر نهج البلاغه به شمار می‌آید و مولف دست‌کم دو دهه آخر زندگی پربارش را مصروف آن کرده است،   از حدود ۵ سال پیش در انتشارات علامه جعفری آغاز شد و اکنون این اثر در ۱۰ جلد نزدیک به ۵۰۰ صفحه‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علی جعفری فرزند زنده یاد علامه محمد تقی جعفری در پیش‌گفتار این اثر توضیح داده است که پیشنهاد اولیه این بازبینی در سال ۱۳۷۵ یعنی دو سال پیش از درگذشت علامه مطرح و با موافقت ایشان در دستور کار انتشارات قرار گرفت.

او با قدردانی از  عبدالله نصری بابت تدوین و تنظیم این مجموعه، یادآور شده است که در چاپ جدید این مجموعه، شرح و تفصیل برخی موضوع‌ها و حاشیه‌ها از کتاب‌ها استخراج و در ذیر مباحث «مجموعه آثار» منتشر شده، و برخی دیگر از جمله مباحث: «انسان‌شناسی»، «فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت»، «دین‌شناسی» و ... در قالب ترتیب همان مجموعه آثار در حال آماده‌سازی است چراکه این شرح و تفصیلِ علل و مقدمات، اگرچه راه‌گشای فهم آسان خطبه‌هاست اما با توجه به حجم زیاد این مطالب و این‌که رسیدن به موضوع‌ها و اصل مفهوم ترجمه و تفسیر کلمات نهج‌البلاغه، گاهی برای اهل تحقیق و پژوهش کمی دشوار و زمانبر بود، این بازبینی صورت گرفت.

در ادامه همین پیش‌گفتار، بهره‌گیری از منابع متعدد تشیع و تسنن، تفاسیر، تواریخ، دیوان‌ها، به ‌ویژه مثنوی معنوی و سخنان و نوشته‌های نویسندگان و پژوهشگران خارجی، از جمله امتیازهای این مجموعه برشمرده شده است.

علامه در این اثر ماندگار - به علت نوع بینش عمیق و همه جانبه‌ای که داشت و به‌ عنوان یکی از وادی‌پیمایانانِ مسیر وجودیِ علی‌بن ابیطالب(ع) و با عشقی سوزان به آن شخصیت الهی - کوشید تا در این اقیانوس عظیم، گوهرهایی از جنس حقیقت و واقعیت را استخراج و ابعاد مختلف فلسفی، کلامی، عرفانی، فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ حقوق و روان شناختی کلام مولی امیرالمؤمنین(ع) را دریابد او برای ورود به این اقیانوس عظیم، نخست لازم دید که از رودخانۀ مثنوی معنوی عبور کند.

در این میان آن‌چه در این مجموعه گردآوری شده، هم از سنخ اندیشه است و هم از سنخ دریافت. و این دو ویژگی سترگ بوده است که اندیشمندان متعددی را برای کاوش در اقیانوس بی‌کران نهج‌البلاغه، به تلاش و تکاپویی خستگی‌ناپذیر واداشته است.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی این مجموعه ۱۰ جلدی را بدون قاب با قیمت ۶۸۰ هزارتومان و با قاب به قیمت ۷۰۰ هزارتومان از طریق فروشگاه‌ها و سایت اینترنتی این دفتر به نشانی www.daftarnashr.com عرضه کرده است.

همچنین دو فروشگاه انتشارات ارمغان طوبی در تهران و قم نیز این مجموعه را ارایه می‌کنند.

کد خبر 462507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha