درست هنگامی که محمدباقر قالیباف روبه‌روی دوربین صداوسیما نشست و از اداره شهر تهران انتقاد کرد چند لحظه قبل‌تر گفته‌بود: «در مبارزه با فساد نباید خط قرمز داشته باشیم.»

قاليباف

به گزارش همشهری، او در آن برنامه در مورد فساد گفت: «اگر خود مسئول متوجه شد مسئولی در هر رده‌ای تخلف کرده است، یک زمانی مطلع نیست و تکلیفی هم بر او نیست، ولی آن روزی که مطلع شد، به‌نظر من مهم‌تر از دستگاه‌های نظارتی یعنی نخستین دستگاه نظارتی که مسئول است، خود آن مسئولی است که مطلع می‌شود زیرمجموعه او این کار را کرده است. از دادگاه بخواهد با عدالت و با اشد مجازات برخورد کند. » همه این سخنان محمدباقر قالیباف درصورتی است که پس از کنار رفتن او از مدیریت شهری تهران، هیچ‌کس از قائم‌مقامش در شهرداری تهران خبر ندارد.

عیسی شریفی بیش از ۲سال است که همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و نه محمدباقر قالیباف و نه قوه قضاییه کمترین اطلاعاتی از او نمی‌دهند. حتی گاهی از او به‌عنوان «جاسوس» یاد کرده‌اند، اما همچنان سرانجام او نامشخص است. محمدباقر قالیباف در این برنامه هم مانند همه برنامه‌ها، با وجود سؤال در این‌باره هیچ توضیحی در مورد قائم‌مقامش در شهرداری تهران نداد. او گفت: «ما که واقعاً سراپا تقصیر هستیم، ما اصلاً هر نقدی را می‌پذیریم و هر بحثی شود گردن ما از مو باریک‌تر است، ولی در قبال حرف‌های غیرمنطقی، حرف‌هایی که افراد به‌جای اینکه ذهن و مغز و انرژی خودشان را بگذارند و به این مردم خدمت کنند، مجبور هستند با چانه‌شان مجموعه را اداره کنند.

وقتی کسی کار نمی‌کند و می‌خواهد در قدرت بماند و با چانه‌اش هم اداره کند هر حرفی را بیان می‌کند. » او باز هم از بدهی‌های شهرداری تهران گفت که مبلغ زیادی نیست. باوجود نامه پیروز حناچی شهردار تهران به رئیس‌جمهوری و اعلام بدهی قطعی ۶۹هزار میلیارد تومانی، محمدباقر قالیباف همچنان از بدهکار بودن شهرداری سر باز می‌زند. اگرچه او پذیرفت که در طول شهرداری‌اش مجوز بیش از ۳۰۰برج به‌ویژه در منطقه۲۲ را صادر کرده‌است، اما همچنان از عملکردش دفاع کرد.

  • شهرداری در دوره قبلی کم‌کاری کرده است
  • مهدی معینی، کارشناس شهری 

زمانی شهرداری مشهد حدود ۴۵۰۰میلیارد تومان بدهی داشت و برای همین شهردار از تمام مدیران شهری خود دعوت کرد و از آنها خواست لیست مطالبات خود را از دولت درآورند، همین باعث شد بدهی‌های شهرداری مشهد بعد از مدتی به صفر برسد. یعنی شهرداری مشهد خواست و بدهی‌های خود را صفر کرد. یعنی تلاش خودش را کرد. بدهی‌های شهرداری‌ها ۳دسته هستند. قسمتی به بدهی‌های دولت مربوط می‌شود و بخشی به پیمانکاران و اشخاص حقیقی و بانک‌ها برمی‌گردد. شهرداری‌ها در مورد بدهی‌های دولت می‌توانند تهاتر کنند. اگر شهرداری تهران تیمی را مانند شهرداری مشهد با اسناد و مدارک داشت، می‌توانست درخصوص بدهی‌ها با دولت تهاتر کند، ولی به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران در دوره آقای قالیباف در مقایسه با شهرداری مشهد کم‌کاری کرده است.

  • درآمد شهرفروشی کجا رفته است؟
  • مهرداد مال عزیزی، ‌کارشناس حوزه شهری 

اینکه در حوزه بدهی‌های شهردار قبلی عدد و رقم‌های متفاوتی مطرح می‌شود و بین اعداد و رقم‌ها اختلاف نظر وجود دارد مهم نیست، از نظر منِ شهروند آنچه اهمیت دارد این است که من فقط می‌بینم شهر در ۲دهه اخیر فروخته شده است. ما دیگر در شهر جایی برای عرصه‌های عمومی نداریم. شهر منابع و منظره‌هایش را از دست داده است. فضاهای باز و قلمروهای عمومی ما از بین رفته‌اند و جای آنها ساختمان‌ها و برج‌ها قد علم کرده‌اند. دیگر جایی وجود ندارد که ساخته نشده باشد؛ جز چند پادگان مانند پادگان ۰۶، جی و... که آنها هم اشغال شدند. میزان تراکم در شهر بالا رفته و حداقل تراکم شهر به ۱۸۰درصد و بالاتر رسیده است. اکنون این واقعیت وجود دارد که شهر فروش رفته است، سؤالی که باقی می‌ماند این است درآمدهای این شهرفروشی کجا رفته است؟

  • تجمع طلبکاران، نتیجه شیرین‌کاری‌های قالیباف است
  • حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران

نیازی نیست که آقای قالیباف به حرف ما استناد کند. تجمع همیشگی طلبکاران جلوی شورای شهر تهران گویای همه‌چیز است. صف طلبکاران جلوی شهرداری و شورا که نتیجه شیرین‌کاری‌های دوره مدیریت ایشان است را ببینند و یا به دوستانش در شهرداری بگویند فیلم دوربین‌های جلوی شورا و شهرداری را برایش بفرستند. اگر از طلبکاران بپرسید به شما می‌گویند که بدهی‌هایشان از سال۹۱ تا سال۹۶ یعنی ابتدای کار ماست. حجت آدم‌ها از هر سند و مدرکی قوی‌تر است. مردم خودشان قضاوت کنند، بالاخره یا مردم دروغ می‌گویند یا آقای قالیباف. ایشان، شهرداری را با ۵۲هزار میلیارد تومان بدهی در سال ۹۶ تحویل ما داد. ما یا باید شیوه آقای قالیباف را در پیش می‌گرفتیم و با بدهی پروژه در شهر اجرا می‌کردیم یا به اندازه وسعمان شهر را اداره می‌کردیم. نمی‌خواهیم مثل ایشان پروژه‌های بدون مطالعه‌ای را اجرا کنیم که برای مردم دردسرساز شود، مثل پروژه صدر و تونل امیرکبیر که با یک بارندگی تبدیل به رودخانه می‌شود و مشخص است که چقدر اصولی بوده است.

آقای قالیباف در زمانی شهردار تهران بود که اوضاع اقتصادی به‌مراتب بهتر از شرایط فعلی بوده و زمینه برای کسب درآمد و رایزنی با نهادها و سازمان‌های مختلف فراهم بوده است، اما ما در شرایطی اداره شهر را برعهده داریم که ساخت‌وساز در رکود کامل است، تحریم‌های زیادی علیه کشور ما برقرار شده و امکان تعاملات اشباع شده است. ما با همین شرایط شهر را به‌گونه‌ای اداره کردیم که مردم با بحران مواجه نشوند و تازه درحال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آقای قالیباف مانند پروژه فرهنگی و هنری رازی در شهرری نیز هستیم. مرد آن است که به وعده‌هایش عمل کند نه آنکه با پول مردم، پروژه هوا کند.

  • کتمان نکنید! بدهی‌ها اسناد دارند
  • سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران

بحث‌های رسانه‌ای و مجادله‌ای درباره ماهیت مالی اسناد شهرداری می‌تواند مانوری برای برخی از اشخاص باشد، اما در نهایت ماهیت بدهی‌ها در اسناد شهرداری تهران موجود است و جای کتمان ندارد. در زمان تهیه سند تحویل و تحول شهرداری تهران از سوی آقای نجفی، من هم ایشان را همراهی می‌کردم و در همان زمان هم این سؤال مطرح بود که چرا همان زمان جزئیات بدهی‌ها را به‌صورت شفاف و علنی اعلام نمی‌کنند تا دیگر شبهه‌ای باقی نماند، اما حرف آقای نجفی این بود که به‌جز آن ۵۲ هزار میلیارد تومان هنوز بدهی‌بودن برخی از سرفصل‌ها مسجل نشده و به همین دلیل آن موارد را اعلام نکردند.

ضمن اینکه با توجه به مشمول مرور زمان‌شدن بسیاری از بدهی‌های بانکی و تأییدشدن بسیاری دیگر از بدهی‌ها در این ۲ سال، تغییر عدد ۵۲ به ۶۹ هزار میلیارد تومان چندان عجیب نیست و حتی ممکن است به مروز زمان، این رقم باز هم افزایش یابد. در سازمان بزرگی مثل شهرداری تهران، سرفصل‌های مالی و بدهی‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این بدهی‌ها مثل بازپرداخت بدهی به مالکان املاکی که در مسیر طرح‌های شهری قرار می‌گیرند، ثابت و برخی دیگر از سرفصل‌ها مانند بدهی به بانک‌ها به‌دلیل پرداخت سود و جرایم، متغیر هستند.  
چنانچه شهرداری مثل هر مشتری دیگری قادر به بازپرداخت اقساط وام خود نباشد، جریمه می‌شود و در وجود و محاسبه این ارقام مالی که اسناد مشخصی دارند، جای شک و شبهه‌ای وجود ندارد. همه این اعداد در دفاتر مالی شهرداری ثبت و ضبط شده‌اند و سازمان‌های نظارتی می‌توانند برای بررسی آنها ورود کنند.

  • یک طرفه به قاضی رفته‌اید
  • یاشار ســلطانی، روزنامه‌نگار

بین شهردار قبلی و جدید درخصوص بدهی‌های دوره قبلی شهرداری، فضایی ایجاد شده‌ که به‌طور کل فرصت تکذیب برای صحبت‌های شهردار جدید درخصوص بدهی‌ها برایش ایجاد می‌شود، آنوقت است که می‌گویند یک‌نفر، یک‌طرفه به قاضی رفته است. به‌نظر من این مسئله به فضای انتخاباتی بازمی‌گردد. اگر برای آقای قالیباف این فضا ایجاد شد که حرف شهردار جدید درباره بدهی‌ها را تکذیب کند، این فضا برای شهردار جدید هم باید اراده داشته باشد که ادعایش را ثابت کند. البته من مقصر اصلی را شورا و شهرداری جدید می‌دانم، چون به‌قدری منفعل و با تردید و نگرانی کار را جلو بردند که اکنون شهردار قبلی می‌تواند تمام اسناد و مدارک را تکذیب کند. ضعف اصلی در شکل پرداخت به مسئله است. اسناد و مدارک بدهی‌های شهردار قبلی باید با شهامت به دادگاه و قاضی ارائه شوند.

کد خبر 462501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha