نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که برای پیشگیری و به عنوان بخشی از فرایند درمان دیابت باید به عامل ورزش توجه بیشتری کرد.

دیابت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دیابت از مهم‌ترین اختلالات متابولیکی است که جوامع مختلف با شیوع روزافزون آن مواجه هستند، البته شیوع دیابت نوع دو بیشتر است و ۹۰ -۹۵ درصد از مبتلایان را تشکیل می‌دهد.

پیشگیری و کنترل دیابت به عنوان یکی از اولویت های اصلی و مهم در سراسر جهان قلمداد می شود و افزایش فعالیت بدنی و اجرای تمرینات ورزشی به خصوص تمرینات ترکیبی نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت نوع دو دارد.

مریم قاسم پیوندی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، گرایش فیزیولوژی بالینی دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به بررسی "تاثیر ۸ هفته تمرینات ترکیبی بر سطوح آدیپونکتین و NF-KB در مبتلایان به دیابت نوع دو" پرداخت.

این تحقیق با هدف تعیین تاثیر هشت هفته تمرینات ترکیبی (هوازی و مقاومتی با کش بدنسازی) بر سطوح هموگلوبین گلیکوزیله، آدیپونکتین و فاکتور هسته ای کاپا بی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.

در این تحقیق ۲۰ زن مبتلا به دیابت نوع دو از انجمن دیابت به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی تقسیم شدند. پس از آشناسازی گروه تجربی با تمرینات هوازی و مقاومتی و پروتکل های تمرین، تمرینات با شدت متوسط) ۵۰ درصد HRmax در هوازی و ۱۰۰ درصد خاصیت کشسانی (هفته ای سه جلسه و هر جلسه ۶۰ دقیقه آغاز شد و به صورت آهسته به شدت تمرینات و زمان جلسات اضافه شد که در نهایت در جلسات آخر به شدت بالا ۷۰ درصد HRmax در هوازی و ۱۲۵ درصد خاصیت کشسانی تغییر یافت. زمان جلسات به ۹۰ دقیقه رسید.

آزمودنی ها برای پیش آزمون ۲۴ ساعت قبل از شروع جلسه اول و همچنین برای پس آزمون ۲۴ ساعت پس از اتمام جلسه آخر به آزمایشگاه مراجعه کردند. گروه کنترل تمرینات منظمی انجام ندادند. متغیرهای اندازه گیری شده در این تحقیق شامل Hba۱c و آدیپونکتین و NF-KB بود که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آنها از روش کوواریانس یا آنکوا استفاده شد.

نتایج حاصل از تحقیق، کاهش معنی داری بر Hba۱c و NF-KB و افزایش معنی داری برای آدیپونکتین در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. نتایج این تحقیق نشان داد ترکیب تمرینات هوازی و مقاومتی به همراه هم و با شدت متوسط رو به بالا می تواند فاکتورهایی همچون همگلوبین گلیکوزیله و سایتوکاینی چون آدیپونکتین و فاکتورهای التهابی مانند NF-KB را در بیماران دیابتی نوع دو بهبود ببخشید. بنابراین باید در پیشگیری و بخشی از فرایند درمان دیابت به عامل ورزش توجه بیشتری کرد.

کد خبر 462473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha