یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

آن سال‌ها که هنوز ظروف ارزان قیمت پلاستیکی وارد زندگی مردمان ما نشده بود، در همه خانه‌ها می‌شد سبدهای ارغوان را با کاربردهای زیادی دید، اما اکنون این هنر تنها وسیله‌ای تزیینی گوشه‌ برخی از خانه‌ها است.

ارغوان بافی

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ایسنا، اینجا سرزمینی است سرشار از هنر. مردمانی اصیل دارد با دستانی هنرمند که دست سازه‌هایی پرنقش و نگار خلق می‌کنند. از گیوه بافی و گلیم بافی و چیغ بافی و قالی بافی گرفته تا چاقوسازی و چرم و گره چینی و ارغوان بافی. انس مردمان کوهستان نشین این دیار کهن با طبیعت باعث شده تا در خلق اکثر آثارشان رنگ و بوی طبیعت را بتوان دید.

ارغوان بافی از جمله این هنرهای اصیل دست ساز با رنگ و بوی طبیعت در منطقه هورامان کرمانشاه است که از شاخه‌های درخت افسانه‌ای ارغوان ساخته می‌شود.  هرچند در گذشته این هنر در کرمانشاه رونق زیادی داشته، اما اکنون تعداد هنرمندانی که در این رشته فعال هستند بسیار کم شده و جوانها هم به این رشته رغبت چندانی ندارند.

این بی رغبتی در حالیست که وهاب دهقانی پیشکسوت ارغوان بافی اهل روستای داریان معتقد است با کمی خلاقیت می‌توان درآمد خوبی از این حرفه بدست آورد و اگر جوانها به این رشته ورود کنند، در کنار حفظ این رشته اصیل می‌توانند درآمد خوبی هم داشته باشند.

این هنرمند پیشکسوت بابیان اینکه ۵۰ سالی است که در حرفه پدری‌اش که همان ارغوان بافی است فعالیت می‌کند، اظهارکرد: برای ساخت سبدها از ترکه‌های درختچه ارغوان استفاده می‌کنیم که در زمین‌های پدری‌مان رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: بریدن ترکه‌های ارغوان باعث جوان ماندن این درختچه‌ها می‌شود و سال بعد ترکه‌های جوان‌تری جای ترکه‌های بریده شده را می‌گیرند.

این پیشکسوت رشته ارغوان بافی افزود: با وجودی که این کار ما آسیبی به درختچه ارغوان نمی‌رساند، اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر منابع طبیعی ممنوعیت‌هایی را برای کارمان بوجود آورده و گاها با هنرمندان صنعتگری که ترکه‌های درختچه‌های ارغوان را می‌‎بُرند، برخورد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه به واسطه حجم بالای سفارشاتی که دارد روزانه ۱۶ ساعت کار می‌کند و ارغوان می‌بافد، عنوان کرد: سالهاست گذران زندگی‌ام از این راه است و درآمد بالایی هم دارد، اما متاسفانه جوانها چندان به سمت این رشته نمی‌آیند.

دهقانی بابیان اینکه بیشتر محصولات تولیدی‌اش به خارج از استان صادر می‌شود، گفت: بخش اعظم محصولاتی که تولید می‌کنم از طریق تجار و گردشگران اصفهانی، شیرازی، یزدی و کردستانی خریداری و بخشی از آن نیز به عراق صادر می‌شود.

وی علت اقبال به محصولات تولیدی‌اش را نوآوری‌های ایجاد شده در این هنر دست ساز دانست و گفت: تا چند سال پیش تنها پنج تا شش طرح در ارغوان بافی وجود داشت و کسی چندان خریدار این هنر نبود، برای همین به فکر ایجاد نوآوری در آن افتادم و طرح‌های آن را به ۳۶ طرح افزایش دادم.

این هنرمند صنعتگر اهل روستای داریان پاوه تاکید کرد: برای اولین بار موفق شدم طرح حیوانات، میوه‌ها و... را در سبدبافی اجرا و آن را کاربردی کنم که با استقبال گسترده‌ای هم از سوی گردشگران مواجه شد.

وی در ادامه بابیان اینکه داریان پاوه یکی از مهدهای ارغوان بافی در کرمانشاه است، عنوان کرد: زمانی در همین روستا ۱۵۰ هنرمند ارغوان باف داشتیم، اما اکنون این تعداد به ۷۰ نفر رسیده که اکثر آنها هم نیمه فعال هستند. دهقانی خواستار برنامه ریزی دستگاه‌های متولی برای ورود هرچه بیشتر جوانها به این رشته شد و گفت: ارغوان بافی درآمد بالایی دارد و باید جوان‌های بیشتری را به سمت این رشته ترغیب کنیم تا از بین نرود.

کد خبر 462351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha