یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
۰ نفر

هتل‌ها و مراکز اقامتی که موفق به جاری‌سازی سیستم هتل سبز در محل خود شوند، گواهینامه بین‌المللی Green Hotel دریافت می‌کنند.

گواهينامه سبز

ایران به دلیل داشتن آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی می‌تواند به عنوان مقصد تفریحی و سیاحتی بسیاری از گردشگران خارجی باشد که این امر می‌تواند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را در پی داشته باشد. اما ورود گردشگران به منطقه تهدیدی برای منابع طبیعی و همچنین توازن اکوسیستمی آن نیز بشمار می‌رود.

گزارش‌های سالانه سازمان ملل به خطرهای موجود اقتصاد ناپایدار مرتبط با افزایش حجم گردشگری تأکید کرده است. نتیجه این پدیده تنزل کیفیت منابع طبیعی منطقه و تغییر خطوط ساحلی به صورت غیرطبیعی است.

در واقع تمرکز و استفاده بیش از حد گردشگران از مناطق بلاخص مناطق  ساحلی تخریب این منطقه را در پی دارد. حفاظت از تنوع زیستی و بومی منطقه رویکرد جدیدی در خصوص توسعه پایدار منابع طبیعی بوده که برای دستیابی به آن به مولفه‌های متفاوتی از صنعت گردشگری محتاج است که این در نهایت باعث تدوین استراتژی یکپارچه جهانی جهت حفظ محیط زیست خواهد بود. از آنجایی که صنعت هتل‌داری بعنوان قلب فعالیت‌های گردشگری محسوب می‌شود لذا بررسی و ارزیابی اثرات زیست محیطی هتل‌ها و محیط پیرامونشان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 برای مثال مدیریت هدفمند و کارآمد مصرف آب در هتل‌ها به نحوه قابل توجهی سبب کاهش آسیب به محیط زیست از یک سو و کاهش محسوس هزینه‌ها از سوی دیگر خواهد بود.
 

  • اهداف هتل سبز:

    کاهش قابل توجه بهای تمام شده خدمات با هدف ایجاد رقابت‌پذیری و پایداری در هتل
    ایجاد طیف جدیدی از مشتریان وفادار دوستدار محیط زیست
    هماهنگی با محیط زیست به عنوان وظیفه هر روزه مدیریت
    شناسایی معیارهای مهم و اولویت‌دار برای هتل‌ها جهت تضمین تداوم و توانمندی کارهای اجرایی
    ارتقاء منطقی بهره‌وری در جهت استفاده از منابع طبیعی
    ایجاد فرصت برای هتل‌ها جهت برداشتن اولین گام رو به جلو به منظور بهره‌مندی از سیستم یکپارچه مدیریت زیست محیطی
 

  • مفهوم بهترین اقدامات زیست محیطی در صنعت هتل‌داری:

    توجیه اقتصادی استفاده از منابع طبیعی
    کاهش حجم زباله و بهبود مدیریت بر آن
    اتخاذ تدابیری جهت بهبود روند خرید همسو با مسائل زیست محیطی
    بهبود کیفیت محیط داخلی هتل
    آگاه ساختن کارکنان هتل نسبت به اهمیت موضوعات زیست محیطی و جلب مشارکت آنان
    آگاه ساختن مشتریان هتل نسبت به اهمیت موضوعات زیست محیطی و جلب مشارکت آنان
 

  • حوزه‌های زیست محیطی مورد تمرکز در هتل:
 آب
  • محاسبه مصرف آب و توجیه اقتصادی آن
  • صرفه‌جویی و حفاظت از منابع محلی
  انرژی
  • کنترل استفاده از انرژی و محاسبه مصرف آن
  • صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آلودگی جوی
  زباله
  • کاهش زباله از ابتدا و بهبود مدیریت آن
  • اجرای استراتژی بهبود و بازیافت  
  خرید
  • کاهش اثرات مصرف بر محیط زیست  
  • ارتقاء و توسعه منطقه‌ای، زیستی و اجتماعی
 تدارکات
  • بهبود استفاده از محصولات دست‌ساز و به حداقل رساندن ضایعات
  • مدیریت صحیح بر خطوط تدارکاتی هتل   

 کیفیت هوا، صدا و چشم‌انداز

  • کاهش آلودگی صدا
  • بهبود کیفیت هوای داخلی هتل
  • کاهش اثرات منفی بر چشم‌انداز

 
در همین راستا انجمن مدیریت سبز ایران با همکاری جامعه مدیریت سبز اروپا (www.eagm.ch) در خصوص توسعه فرهنگ سبز در بین هتل‌ها و مراکز اقامتی توریستی از طریق سیستم "هتل سبز" نموده است. هتل ها و مراکز اقامتی که موفق به جاری‌سازی این سیستم در محل خود شود موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی "Green Hotel" می‌شوند.
 

  • منبع: انجمن مدیریت سبز ایران
کد خبر 462244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha