قم جزو ۵ استان برتر کشور در اجرای طرح‌های زیربنایی روستایی است و دلیل انتخاب استان قم نیز کسب رتبه در نظارت بر پروژه‌های زیربنایی روستایی بود.

روستاي قم

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم افزود: یکی از موارد تأکید شده در برنامه اقتصاد مقاومتی نظارت بر پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی است که در روستاها به دلیل پراکندگی و تعدد پروژه‌ها امری دشوار است. «سجاد چهرگانی» گفت: دلیل انتخاب قم برای این طرح توجه به آیتم‌های آن مانند تعداد پروژه‌های بازدید شده، کیفیت گزارش، مستندات ارائه شده و ارسال به موقع، پیگیری نتایج عمرانی در این زمینه بوده است.

وی اضافه کرد: در ادامه این روند شبکه نظارت بر پروژه‌های عمرانی با هدف تداوم این نظارت با شرکت ۱۲ نفر در سطح استان، با مشارکت دفتر امور روستایی و فنی و در شهرستان، با همکاری‌ها با مشارکت؛ بخشداری‌ها به طور رسمی آغاز به کار کرد. چهرگانی اظهار کرد: این شبکه بر فعالیت‌های روستایی که پراکنده بوده نظارت دقیقی خواهد داشت و این نظارت‌ها از ابتدا تا انتها و شامل نحوه انتخاب پروژه‌ها و همه مراحل آن خواهد بود؛ اگر پروژه‌هایی با تأخیر هنوز به بهره‌برداری نرسیده باشد نظارت جامع و بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت که تشکیل این شبکه از سوی نهاد ریاست جمهوری به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با اشاره به وضعیت زیربنایی و زیرساختی روستاهای استان گفت: روستاهای استان از نظر زیرساخت‌ها دارای وضعیت مناسبی هستند تاکنون در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار و برخی روستاهای با کمتر از این جمعیت که شامل ۱۵۲ روستا است طرح هادی تهیه و تصویب شده است؛ هم‌چنین سامانه‌های مدیریت پسماند با ارائه ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله به دهیاری‌ها و با مشارکت شرکت تعاونی‌های دهیاری‌ها شکل گرفته است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: با هدف تداوم نظارت بر اجرای مطلوب‌ پروژه‌های عمرانی در روستاهای قم شبکه نظارت بر پروژه‌های عمرانی آغاز به کار کرد.

  • غفلت از ظرفیت‌های گردشگری روستایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با اشاره به ظرفیت‌های خوب گردشگری روستایی در استان قم گفت: بیش از ۵ درصد از کل جمعیت استان قم در روستاها ساکن هستند و از مجموع ۲۲۹ آبادی دارای سکنه ۱۲۹ روستا دارای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد که روستاهای قاهان، وشنوه، دستگرد، کرمجگان، دولت آباد نیزار، گیو روستاهای هدف گردشگری هستند که وجود ظرفیت‌های گردشگری، زیرساختی و موقعیت‌های قرار گیری و وجود اماکن تاریخی از معیارهای انتخاب این روستاها است.

وی عنوان کرد: موضوع گردشگری روستایی مدت زمان زیادی از توجه به آن نمی‌گذرد و نیازمند اقدامات ویژه‌ای است قم به دلیل تردد بسیار زوار و مسافران دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری روستایی است اما به دلایل مختلفی از جمله عدم وجود زیرساخت‌های اقامتی، عدم شناسایی کامل ظرفیت‌های موجود و هم‌چنین کفایت کسب و کارهای مرتبط و هم‌چنین مشکلات فرهنگی به طور جدی به آن توجه نشده است.

چهرگانی با اشاره به ظرفیت‌های خوب روستاهای قم مانند تنوع محیطی، بناهای تاریخی و فاصله اندک تا قم، بیان کرد: روستاهای قم ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری روستایی دارند و اقداماتی هم برای توسعه این نوع گردشگری صورت گرفته است از جمله تخصیص اعتبارات برای روستاهای هدف گردشگری با هدف تعمیر بناهای تاریخی و توسعه بوستان‌ها و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز و پرداخت تسهیلات برای مجتمع‌های گردشگری روستایی است.

وی افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به ایجاد خانه‌های بوم گردی در برخی روستاهای و تلاش برای شناسایی ظرفیت‌های گردشگری روستاها با هدف تهیه بانک اطلاعات آن و هم‌چنین تأمین زمین مورد نیاز برای طرح‌های گردشگری در طرح‌های هادی روستایی برای حمایت از توسعه گردشگری در دل روستاها را می‌توان نام برد ولی با وجود این اقدامات هنوز هم نیازمند توجه برای تکمیل این روند هستیم.

کد خبر 462195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار قم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha