شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

این روزها بوم‌گردی به‌ عنوان مفهومی نسبتا نو در صنعت گردشگری طرفداران بسیاری در جهان و ایران پیدا کرده است و سالانه انبوه گردشگران رهسپار مناطق بکر می‌شوند.

علیرضا احمدی

علیرضا احمدی - روزنامه‌نگار: براساس آمارهای موجود، بوم‌گردی حدود ۲۷ درصد از سفرهای بین‌المللی را شامل می‌شود و نقش بی‌بدیلی در رونق اشتغال محلی، بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و حفظ محیط ‌زیست دارد. بوم‌گردی و به‌ طور کلی صنعت گردشگری در سال‌های اخیر در کشورمان مورد توجه ویژه‌ای قرارگرفته و مسئولان کوشیده‌اند با طراحی سیاست‌های کلان راهبردی، گام‌های موثری در این حوزه بردارند. بر همین اساس، در طراحی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور به رونق گردشگری با تاکید بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی جوامع محلی، توجه ویژه‌ای شده است.

در بند ۵۰ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه اشاره شده است که «توسعه پایدار صنعت ایران‌گردی باید به‌گونه‌ای باشد که ایران‌گردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل ۵ برابر افزایش یابند. » بند ۵۱ نیز بر «حمایت از صنایع‌ دستی و صیانت از میراث فرهنگی کشور» تأکید می‌کند. ریل‌گذاری مناسب اسناد بالادستی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی کشور موجب شده است در سال‌های اخیر گام‌های موثری درمسیر توسعه بوم‌گردی در سراسر ایران برداشته شود که شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی را می‌توان نمونه موفقی دراین زمینه دانست. این شهرستان با برخورداری از مجموعه تاریخی «بلقیس» که دومین بنای عظیم خشتی و گلی کشور پس از ارگ بم محسوب می‌شود و همچنین ۱۴۵ اثر تاریخی و گردشگری ثبت‌شده درفهرست آثار ملی دارد، روزهای پر رونقی را در حوزه بوم‌گردی پشت سر می‌گذارد.

در نیمه نخست امسال بیش از ۹۵۰۰ گردشگر در اسفراین اقامت داشته‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۳۰۰ نفر بوده، حدود ۴/۵ برابر افزایش یافته است. نکته قابل توجه دراین میان این است که بیش از ۴۸۰۰ نفر از گردشگران اسفراین در نیمه نخست سال در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سکنی گزیده‌اند که این موضوع امیدها به رونق بیش از پیش این حوزه را دوچندان می‌کند. جالب‌تر این‌که میزان اقامت گردشگران در واحدهای بوم‌گردی‌ این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱/۵ برابر رشد داشته و ۵۰ درصد از اقامت گردشگران در این واحدها بوده که این رقم در سال‌گذشته ۲۹ درصد بوده است. البته مسئولان مربوط دراستان اعلام می‌کنند آمارهای مربوط به تعطیلات نوروز امسال از این هم پربارتر است.

تجزیه و تحلیل این اعداد و ارقام نشان می‌دهد امسال سفره روستاییان اسفراینی رنگین‌تر شده و همین موضوع دلیلی است بر چرایی استقبال فعالان گردشگری این شهرستان از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی. اسفراین تا چندی پیش فقط یک اقامتگاه بوم‌گردی فعال، آن هم روستای «رویین» داشت، اما حالا ۱۱ اقامتگاه فعالیت مناسبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند که نشان‌دهنده جهت‌گیری مناسب در این حوزه و استقبال فعالان گردشگری برای سرمایه‌گذاری در این مسیر است. بررسی علل رونق بوم‌گردی در اسفراین می‌تواند چشم‌انداز روشنی را پیش روی فعالان این حوزه در سراسرکشور قرار دهد و به‌ عنوان یک الگوی موفق مطرح شود.  

مسئولان این شهرستان و فعالان گردشگری معتقدند‎ حضور موثر مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی اسفراین در نمایشگاه‌های گردشگری کشور و معرفی جاذبه‌ها، صنایع ‌دستی و توانمندی‌های این شهرستان اقدام موثری در رونق کسب ‌و کار بوم‌گردی‌ها بوده است. در کنار این موضوع، همکاری مستمر با تورهای گردشگری و فعالان این حوزه توانسته است گردشگران بسیاری را به اسفراین و اقامتگاه‌های گردشگری این شهرستان جذب کند. ارائه موثر تسهیلات بانکی و همچنین هموار کردن مسیر صدور مجوزهای لازم برای راه‌اندازی اقامتگاه‌ها نیز از دیگر دلایلی است که کمک قابل توجهی به توسعه این حوزه در اسفراین کرده.

کد خبر 462156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha