شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
۰ نفر

لوئیز ایناتسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور پیشین برزیل که به جرم فساد مالی دوره ۱۲ ساله زندان را می‌گذراند، پس از حکم دیوان عالی این کشور آزاد شد.

Lula

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین آزادی لولا، رهبر حزب دست چپی کارگران برزیل که ۵۸۰ روز را در زندان گذراند، باعث شادی طرفداران او خشم طرفدارن رئیس‌جمهور دست‌راستی افراطی فعلی این کشور، ژائیر بولسونارو شده است.

لولا روز جمعه ۱۷ آبان در بیرون مقر پلیس فدرال در شهر کوریتیبا که مدت زندانش را در آن گذراند، با استقبال طرفداران شادمانش روبرو شد.

لولا در آوریل ۲۰۱۸ پس از تایید حکم دادگاه صادر شده بوسیله قاضی بحث‌برانگیز سرجیو مورو درباره مجرم شناختن او به خاطر فساد مالی و پولشویی بوسیله دادگاه استیناف به زندان برده شد.

اما روز پنجشنبه پس از حکم دیوان عالی برزیل در این باره که تا هنگامی که روند استیناف پرونده‌ها در دادگاه‌های عالیتر به پایان نرسیده باشد، نمی‌توان متهمان را به زندان انداخت، امکان آزادی لولا و ۵۰۰۰ زندانی دیگر در وضعیت مشابه را فراهم آمد.

این تصمیم دیوان عالی برزیل پس از آن اعلام می‌شود که وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی Intercept Brasil مدارکی را منتشر کرد که نشان می‌داد مورو قاضی پرونده که اکنون وزیر دادگستری است،  با دادستانان مسئول تحقیق در این پرونده درباره رشوه‌گیری گسترده که به زندانی شدن لولا انجامید، تبانی کرده‌ است.

نظرسنجی‌ها نشان داده بود که لولا در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در سال گذشته از همه نامزدها جلوتر است، ‌ اما محکومیت او مانع شرکتش در انتخابات شد و راه را برای پیروزی بولسونارو گشوده شد.

کد خبر 462139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha