وزارت کشور آلمان اعلام کرد که اقامت و فعالیت روحانیون خارجی در این کشور مشروط به آشنایی کافی با زبان آلمانی است. این مقررات شامل حال همه ادیان می‌شود، اما بیش از همه متوجه امامان مساجد است.

امام جماعت

به گزارش دویچه‌ولهف در پژوهشی که اخیراً از سوی بنیاد کنراد آدناوئر صورت گرفته، حدود ۲ هزار مسجد در آلمان وجود دارند که تقربیاً ۹۰ درصد امامان این مساجد خارجی هستند. با توجه به شمار ترک‌تباران در آلمان اغلب این امامان از کشور ترکیه هستند.

 دولت آلمان قرار است برای اقامت و نحوه کار روحانیون مسلمان و دیگر ادیان مقررات  و قواعد جدیدی وضع کند.

بنا به تصمیم دولت آلمان از این پس متولیان ادیان پیش از سفر به آلمان باید زبان آلمانی را به اندازه کافی فرا گرفته باشند. هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان در باره تصمیمات جدید دولت گفت: «آشنایی به زبان آلمانی برای روحانیون الزامی است، زیرا آنها برای مهاجران الگو  و راهنما هستند. »

به گفته وزیر کشور آلمان آشنایی امامان به زبان آلمانی راه هم‌پیوندی و ادغام آنان و پیروانشان را در جامعه تسهیل می‌کند.

بنا به تعریف وزارت کشور آلمان "آشنایی کافی به زبان آلمانی" برای روحانیون به این معناست که آنها باید جملات و عبارات متداول را بفهمند، بخصوص جملاتی که در باره اطلاعات در مورد افراد و خانواده، خرید، کار و امور رزمره هستند.

یک سخنگوی وزارت کشور آلمان تصریح کرد که در مراحل اولیه آشنایی ساده به زبان آلمانی نیز کفایت می‌کند.

بنا به مقررات کار و فعالیت که تا کنون اعتبار داشته‌اند، روحانیون بدون پیش‌شرط  می‌توانستند ویزا اخذ کنند و تنها "دلایل مذهبی و خیریه‌ای" برای صدور روادید کافی بودند.

البته بنا به قوانین آلمان مقررات مصوبه دولت تنها با تایید و تصویب پارلمان این کشور می‌تواند به اجرا گذاشته شوند. تصمیم جدید دولت آلمان در اصل تحقق توافقی است که پیش‌تر در سند ائتلاف میان احزاب مسیحی و حزب سوسیال دمکرات آلمان گنجانده شده بود. در این سند آمده است: «ما انتظار داریم که امامان از کشورهای خارجی بتوانند به زبان آلمانی صحبت کنند. »

جالب توجه اختلاف کوچک، اما مهمی است که در تصمیم کنونی دولت آلمان و قرارداد ائتلاف احزاب حکومتی وجود دارد. در تصمیم دولت از روحانیون به‌طور کلی  نام برده می‌شود، اما در سند ائتلاف تنها به امامان مساجد (روحانیون مسلمان) اشاره شده است.

  • حزب سبزها: با کمبود امام مواجه می‌شویم

فیلیتس پولات، نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان به تصمیم دولت انتقاد کرد و گفت این تغییرات سبب کاهش روحانیون مسلمان خواهد شد، زیرا مراکز آموزشی آلمان در حال حاضر نمی‌توانند به اندازه نیاز امام تربیت کنند.

به گفته نماینده حزب سبزها هنوز روشن نیست که دولت آلمان چه برنامه‌ای برای آموزش امامان دارند و چگونه می‌تواند در این زمینه نیاز مسلمان ساکن آلمان را برآورده کند.

کنفرانس اسقف‌های آلمان در ماه مارس امسال نیز در این باره هشدار داد که آشنایی به زبان آلمانی برای روحانیون خارجی می‌تواند به مانعی بزرگ برای انجام فرائض دینی بدل شود. به گفته اسقف‌ها تصمیم دولت آلمان نباید مانع سفر روحانیون به‌طور کلی شود.

کد خبر 462030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha