جنگ سرد سال‌ها موضوع محبوب سینماگران بود و دیوار برلین هم که جزئی از رویارویی بلوک شرق و آمریکا بود، از دهه ۱۹۶۰ تا امروز بارها دستمایه تولید فیلم و سریال قرار گرفته است.

فيلم سينمايي بهشت بر فراز برلين

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، یکی از نخستین سینماگرانی که در دوران کلاسیک به موضوع دیوار برلین علاقه نشان داد، بیلی وایلدر نامدار بود. فیلمساز تحسین‌شده آمریکایی که اوایل قرن بیستم در اتریش به دنیا آمده بود، در ۱۹۶۱ روی صندلی کارگردانی کمدی «یک، دو، سه» نشست و روایتی از برلین غربی را پیش از ساخته شدن دیوار برلین به تصویر کشید. آنچه در ۳۰ سالگی فروپاشی دیوار برلین پیش رو دارید، فهرست مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌هایی است که با این موضوع ساخته شده است.

بدرود لنین!: یک تراژیکمدی تیره به کارگردانی وولفگانگ بکر محصول ۲۰۰۳ آلمان. فیلم داستان پیرزنی است که به کما می‌رود و وقتی به هوش می‌آید، خبری از دیوار برلین و کمونیسم نیست. «بدرود لنین!» نامزد گلدن گلوب و بفتا و برنده جوایز بهترین فیلم اروپایی، سزار، بهترین فیلم آلمان و بهترین فیلم خارجی‌زبان از مراسم گویا شد.

زیر آسمان برلین: یک فیلم کلاسیک به کارگردانی ویم وندرس که با نام «بهشت بر فراز برلین» هم شناخته می‌شود. فیلم یک عاشقانه فانتزی است درباره فرشته‌هایی نامرئی در شهر برلین که به نجوای مردم گوش می‌سپرند و می‌کوشند مرهم دردهای آنها باشند. «زیر آسمان برلین» در ۱۹۸۷ جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برای وندرس به ارمغان آورد و یک موفقیت هنری و تجاری بزرگ بود.

خیابان خورشید: یک کمدی ساخته لئاندر هوسمان محصول ۱۹۹۹ آلمان. داستان فیلم در اواخر دهه ۱۹۷۰ در آلمان شرقی می‌گذرد و درباره خیابانی است که با ساخته شدن دیوار برلین به دو قسمت شده است. توماس بروسیگ فیلمنامه را بر اساس کتابی به همین نام از خودش نوشت و «خیابان خورشید» بسیار به دل تماشاگران آلمانی نشست.

زندگی دیگران: فلورین هنکل فن‌دونرسمارک با نخستین تجربه کارگردانی خود در ۲۰۰۶ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و نامزد گلدن گلوب شد. بودجه تولید فیلم دو میلیون دلار بود که نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار در دنیا فروخت. «زندگی دیگران» داستان تراژدی‌هایی است که به دلیل نظارت‌های حکومتی بر زندگی مردم آلمان شرقی سایه افکنده است.

یک، دو، سه: بیلی وایلدر داستان این کمدی خود را تا حدودی از «نینوچکا» به کارگردانی ارنست لوبیچ محصول ۱۹۳۹ وام گرفت. به نظر می‌رسد جیمز کاگنی در ۱۹۶۱ برای آخرین بار در «یک، دو، سه» مقابل دوربین رفته اما ۲۰ سال بعد دوباره بازگشت و در «رگتایم» میلوش فورمن ایفای نقش کرد. فیلم در گیشه چندان موفق نبود اما نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمبرداری شد.

گوندرمان: روایتی از زندگی واقعی گرهارد رودیگر گوندرمان، خواننده و آهنگساز اهل آلمان شرقی که همزمان کارگر معدن بود و می‌بایست با زندگی کردن در یک جامعه خودکامه و دخالت‌های پلیس مخفی هم کنار بیاید. «گوندرمان» در ۲۰۱۸ در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه از جوایز فیلم آلمان بود و شش جایزه برد؛ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای آندریاس درسن و بهترین بازیگر مرد برای الکساندر شی‌یر.

در زمانه نورهای محو: درامی درباره یک روز از زندگی یک خانواده اهل آلمان شرقی که سال ۲۰۱۷ بر اساس رمانی به همین نام نوشته یوجین روگ ساخته شده است. این فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای به کارگردانی متی گشونک در بخش نمایش‌های ویژه شصت و هفتمین جشنواره برلین به نمایش درآمد و چندان توجه جلب نکرد.

دویچلند ۸۳: یک سریال آلمانی-آمریکایی محصول ۲۰۱۵ که در یک فصل و هشت قسمت به نمایش درآمد. این پروژه داستان جوانی ۲۴ ساله اهل آلمان شرقی است که در ۱۹۸۳ به آلمان غربی فرستاده می‌شود تا برای بخش اطلاعات خارجی وزارت امنیت آلمان شرقی موسوم به اشتازی جاسوسی کند. «دویچلند ۸۳» چنان موفق بود که فصل دوم آن با نام «دویچلند ۸۶» در اکتبر ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و قرار است فصل سوم آن هم ساخته شود.

کد خبر 461945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha