شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

دکتر سیدرضا مهدوی-روانپزشک: زندگی کردن یعنی لذت بردن از داشته‌ها و استفاده درست از لحظه لحظه عمر.

سیدرضا مهدوی

بنابراین اگر زندگی همراه با شادی نباشد بی‌تردید لذتی نخواهد داشت. امروزه در کلانشهرهایی چون تهران، کیفیت زندگی بسیار پایین آمده و به جرئت می‌توان گفت بسیاری از مردم از زندگی کردن لذت نمی‌برند. لبخندها کم شده و شادی‌ها اندک. عوامل زیادی در کاهش کیفیت زندگی شهروندان مؤثر است که ۳ عامل یعنی نوع نگرش مردم، فشارهای جامعه و اختلال‌های روانی، بیش از سایر عوامل در این امر تأثیرگذار هستند. در کلانشهر تهران فاصله طبقاتی به شدت افزایش یافته و مردم مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و همین امر موجب ایجاد «نگرش ویترینی» می‌شود.

براساس این نگرش، مردم گمان می‌کنند با افزایش متراژ خانه و خرید ماشین مدل بالا و حتی پوشیدن لباس‌های برند و مارک، می‌توانند کیفیت زندگی را بهبود ببخشند اما این‌گونه نگرش اشتباه است. نگرش ویترینی نتیجه‌ای جز چشم و هم‌چشمی ندارد و مردم با این نوع نگرش به نتیجه مطلوب در زندگی نمی‌رسند. وقتی فشارهای جامعه از جمله مشکلات اقتصادی در کنار نگرش ویترینی قرار بگیرد، آستانه صبر مردم پایین می‌آید و به همین دلیل است که این روزها مدام در کوچه و خیابان شاهد درگیری‌های فیزیکی و لفظی میان شهروندان هستیم. وجود این ۲ عامل موجب بروز اختلال‌های رفتاری و روانی در مردم می‌شود و به سبب ناآگاهی از این اختلال‌ها برای درمان مراجعه نمی‌کنند و آهسته آهسته و بدون اینکه متوجه شوند، زندگی رو به نابودی می‌رود.

مردم برای بهبود کیفیت زندگی‌شان لازم نیست کار ویژه و بزرگی انجام دهند. لبخند زدن سخت نیست و برای شاد بودن و شاد زندگی کردن کافی است عامل اول یعنی نوع نگرش خود را تغییر دهند. انسان وقتی برای خودش هدف منطقی و معقولی انتخاب کند و به این نتیجه برسد که می‌تواند با کوشش و تلاش و قدم به قدم به خواسته‌اش برسد، بی‌شک از داشته‌هایش لذت می‌برد و زندگی شادی را تجربه می‌کند. رسیدن به چنین فکر منطقی یعنی بهبود کیفیت زندگی.

کد خبر 461829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha