یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

ته‌سیگار یا همان فیلتر از ۸۵ سال پیش به سیگار اضافه شد و حالا به یکی از معضلات دنیا تبدیل شده است. زیرا انداختن آن روی زمین آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند. حدود ۵ سال طول می‌کشد تا ته‌سیگاری که مثلا در دریا انداخته شده،‏ تجزیه شود.

ته‌سيگار

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: ته‌سیگار به دلیل وجود شیره تنباکو، کربن و پلاستیک در آن می‌تواند آسیب‌های جدی به طبیعت بزند. وجود ترکیباتِ عمدتاً تجزیه‌ناپذیر در ته‌سیگار باعث کم شدن رشد گیاهان در خاکی که سیگار در آن انداخته شده، می‌شود. به علاوه، تعدادی از ته‌سیگارهایی که روی زمین یا در طبیعت یا در رودخانه‌ها و دریاها انداخته می‌شوند‏ را حیوانات، پرنده‌ها، لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها و دیگر آبزیان می‌خورند و ممکن است بیمار شوند یا حیات آنها به خطر بیفتد. موضوعی که به طور مستقیم روی سلامت انسان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. چراکه انسان، گوشت برخی از این حیوانات و آبزیان را مصرف می‌کند.

آمارها می‌گویند سالانه ۴.۵ تریلیون ته‌سیگار از ۵.۶ تریلیون سیگارِ مصرف‌شده دور انداخته می‌شود و این عدد بزرگ برای نگرانی کافی است. به خطر افتادن طبیعت به دلیل انداخته شدن ته‌سیگار در آن و نیز زشت شدن خیابان‌ها به این دلیل باعث شد که بعضی از کشورها برای کسانی که فیلتر سیگار خود را روی زمین می‌اندازند، جریمه سنگینی تعیین کنند. فرانسه یکی از این کشورها بود که حدود ۳ سال پیش قانون منع انداختن ته‌سیگار در خیابان‌ها را تعیین کرد و هشدار داد سیگاری‌هایی که قانون را رعایت نکنند، جریمه می‌شوند.

دولت فرانسه پس از تصویب این قانون بیش از ۳۰ هزار زیرسیگاری و سطل زباله جدید در شهر پاریس نصب کرد و به شهروندان تذکر داد که از این به بعد فیلتر سیگارهای خود را در این سطل ها یا زیرسیگاری‌ها بیندازند.

فرانسه یکی از بالاترین آمار افراد سیگاری در اروپا را دارد؛ حدود ۳۰ درصد از مردم این کشور به طور مرتب سیگار می‌کشند و دولت این کشور برای کاهش مصرف سیگار و نیز کاهش ته‌سیگارهای ریخته‌شده در مکان‌های عمومی، تاکنون طرح‌های زیادی را پیاده کرده که البته بسیاری از آنها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

اما از فرانسه و پاریس که بگذریم، در کشور خودمان حدود ۱۴ در صد از جمعیت بالای ۱۵ سال از انواع محصولات دخانی استفاده می‌کنند. طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۰ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور است و بر اساس برآوردهای بهداشتی، هر عدد ته‌سیگار در صورت بارش باران، حدود یک مترمربع از زمین را آلوده می‌کند.

«طبق برآورد وزارت صنعت معدن و تجارت، سالانه حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود و حداقل ۵۰ درصد از این تعداد در محیط رها می‌شود.» این آمار، بخشی از یک گزارش است که چندی پیش خبرگزاری صداوسیما منتشر کرد. در این گزارش ذکر شده که «پسماند ناشی از سیگار جزو پسماندهای خطرناک شناخته می‌شود. پسماند ناشی از سیگار جزو پسماندهای خطرناک شناخته می‌شود. مواد شیمیایی موجود در فیلتر سیگار، رشد گیاهان را کاهش می دهد که لازم است با آموزش و فرهنگسازی درست و مستمر و نیز نصب زیرسیگاری و سطل زباله به تعداد کافی در سطح خیابان‌ها جلوی خطرآفرین شدن این بلای به ظاهر کوچک را گرفت.»

بسیاری از سیگاری‌ها معتقدند که انداختن ته‌سیگار روی زمین، بخشی از لذت سیگار کشیدن است که نباید آن را از دست داد. اما باید دانست که این لذت کوتاه و زودگذر هزینه سنگینی برای اهالی کره زمین دارد. تا زمانی که ته‌سیگار، سالم روی زمین باقی بماند، مشکل و مساله‌ای ایجاد نمی‌کند. مشکل زمانی شروع می‌شود که فیلتر ته‌سیگار باز شود و سم داخل آن به زمین، چشمه‌ها‏، رودها و دریاها راه پیدا کند.

کد خبر 461811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha