ملک متعلق به آستان قدس رضوی، با رأی اعضای شورای شهر تهران، باغ تشخیص داده شد.

شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی پلاک ثبتی حدود ۵۰۰ مترمربع زمین متعلق به آستان قدس رضوی از حیث باغ بودن و نبودن در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدا محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تشریح نظر کمیسیون تخصصی پرداخت و گفت: نظر کمیسیون تخصصی مبنی بر «باغ بودن» است و با توجه به شرایط ملک، از دوستان خواهش می‌کنم موضوع «باغ بودن» را لحاظ کنند البته موضوع حائز اهمیت، قطع درختان است که نیاز است در یک جلسه برای قوانین مربوط به آن بررسی‌های مجدد انجام شود.

سید حسن رسولی در ادامه با بیان اینکه من مخالف «باغ بودن» این ملک نیستم، تاکید کرد: اما آنچه در بررسی پرونده باغات باید ملاک باشد، این است که صرفاً نباید به عنوان مخالف یا موافق صحبت کرد بلکه باید پرونده‌های باغات رفع ابهام شوند؛ نمی‌توان در مورد ملک مردم تنها به صورت شکلی ورود پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه این پرونده ابعاد حقوقی دارد و نحوه رسیدگی به پرونده باغات باید در کمیسیون حقوقی و هیات رئیسه مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: همچنین همه اعضا باید نسبت به کیفیت و جوانب پرونده توجیه شوند.

وی با اشاره به اینکه این ملک متعلق به آستان قدس رضوی است، گفت: این ملک به همراه هفت میلیون مترمربع طبق اعلام اداره ثبت متعلق به آستان قدس رضوی است و هر گونه اقدام باید با مجوز و توافق آستان انجام شود. در قراردادها برای این ملک مجوزهای مسکونی وجود دارد اما در این پرونده نوشته شده که «پهنه آن تجاری است».

در ادامه، زهرا نژادبهرام با بیان اینکه این ملک، باغ است؛ گفت: تصاویر هوایی نیز این موضوع را تائید می‌کنند، ما در صحن شورای شهر تهران برای «نوعیت» پرونده‌ها اقدام می‌کنیم و درباره کاربری ورودی نداریم. آنچه در جلسات  مورد بررسی قرار می‌گیرد «باغ» یا «غیرباغ» بودن آن است و اگر قرار باشد تمام پرونده‌ها را این‌گونه بررسی کنیم، به پاسخ‌های مشخص نخواهیم رسید. قانون این اجازه را داده که رأی کارشناسی را باید کمیسیون باغات اعلام کند؛ ازاین‌رو باید به قانون پایبند بود.

حسن خلیل‌آبادی، عضو دیگر شورای شهر تهران درباره این پرونده توضیح داد: شیوه بررسی پرونده باغات با توجه به تعداد درختان به گونه‌ای است که ما پیام می‌دهیم که درختان از بین بروند. این در حالی است که وقتی ملکی را باغ قلمداد کنیم، آن را از امکانات ساخت‌وساز محروم می‌کنیم.

زهرا صدر اعظم نوری نیز با اشاره به اینکه باید در بررسی پرونده باغات با استناد به قانون و آئین‌نامه‌ها ورود کنیم، عنوان کرد: وظیفه شورای شهر آن است که درباره نوعیت ملک (باغ یا غیرباغ بودن) بررسی‌های لازم را انجام دهد؛ آنچه اهمیت دارد این است که باید در خصوص بررسی این پرونده‌ها، قانون ملاک باشد و سلیقه و علاقه ملاک تصمیم‌گیری نباشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، اینکه ملک در ری یا تهران است و متراژ آن چقدر است، متناسب با پنج شاخص موجود در قانون باید مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای شورای شهر تهران با ۱۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع، «ملک» متعلق به آستان قدس رضوی را «باغ» تشخیص دادند.

کد خبر 461796

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha