شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

در پی بارندگی‌ها، رانش‌های گسترده‌ای در بسیاری از نقاط مازندران از شرق تا غرب استان رخ می‌دهد.

رانش

همشهری آنلاین- معظمه نقی‌پور: به‌ویژه در مناطق شرقی استان تعدد نقاط رانشی بسیار زیاد است که هنوز هم این نقاط رانشی بهسازی نشده‌اند. فقط در شرق مازندران به گفته مدیر کل مدیریت بحران مازندران، ۷۹۰ نقطه رانشی وجود دارد. سوادکوه یکی از شهرستان‌هایی است که نقاط رانشی بسیاری دارد. شهرستانی که رانش‌های بی‌سابقه‌ای در محورهای اصلی و نقاط فرعی و روستایی آن رخ می‌دهد.

بارندگی‌های فراوان در فروردین، سبب شده بود که شهروندان در نقاط مختلف شهری این شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی شوند، مسئولان اعلام کرده بودند که بهسازی نقاط رانشی در شهرستان به سرعت آغاز می‌شود. اما هنوز با وجود این‌که بیش از ۷ ماه از آن بحران می‌گذرد، برخی نقاط هنوز درگیر مشکلات ناشی از سیل و آبگرفتکی هستند. این احتمال وجود دارد که با بارندگی‌های شدید پاییزی، رانش‌های بیشتری در مسیرهای ارتباطی سوادکوه رخ دهد. باران شدید ۲۸ مهر بار دیگر منجر به مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در بعضی نقاط سوادکوه شد.

  • بهسازی راه‌های روستایی

بخشدار مرکزی سوادکوه روند رسیدگی به راه‌های روستایی پس از بحران را خوب ارزیابی کرد و گفت: ترمیم راه‌های روستایی به عهده راهداری است. ولی بخشداری نیز برای بهسازی این مسیرها کمک کرد. عمده مناطق آسیب دیده سامان یافته و فقط بخش کوچکی نرسیده به لمزر و بخشی از محور خطیرکوه هنوز تکمیل نشده که با کمک بخش خصوصی و معدن‌داران و با مدیریت فرماندار درحال انجام است.

 محمد بوداغی مالی‌دره با بیان این‌که باران سیل‌آسای ۲۸ مهر برای این بخش مشکلی ایجاد نکرد، افزود: در بخش مرکزی بابت این باران مشکلی نداشتیم، اما در بخش زیرآب در کنیج‌کلا و منطقه کسلیان شاهد مسدود شدن راه‌های روستایی بودیم. با توجه به استعلام‌هایی که از دهیاران و شوراها گرفتیم در بخش مرکزی مشکلی گزارش نشد.

وی گفت: پیشگیری رانش‌ها نیاز به برنامه‌ای دقیق و کارشناسی و مطالعات علمی در زمان مشخص دارد. این پروژه به هزینه زیادی نیاز دارد. مطالعاتی عمیق در زمان مناسب نیاز است که که این مطالعات با اعتبارات دستگاه‌های اجرایی شهرستان قابل انجام نیست.

بخشدار مرکزی سوادکوه با بیان این‌که ابنیه‌ای که از قبل در مناطق رانشی ساخته شده‌اند در معرض خطر قرار دارند، گفت: کارگروهی از تهران برای بررسی رانش‌ها و لغزش‌ها به شهرستان آمدند و در چند منطقه روستایی بررسی‌هایی داشتند. اما هنوز نتیجه این بررسی‌ها اعلام نشده است.

  • دوره بازگشت

بوداغی تغییر اقلیم را خطری برای جابه‌جایی و رانش مناطق رانشی تثبیت شده برشمرد و گفت: رانش همان خیزبرداشتن و جابه‌جایی زمین است. در برخی مناطق بازگشت دوره داریم. خیلی از مناطقی که در قدیم رانشی بود، طی ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر تثبیت شد و زیرساخت و ساز رفت. در این مناطق با تغییر اقلیم احتمال جابه‌جایی بستر زمین وجود دارد.

اگرچه در بخش مرکزی شرایط کمی بهتر است و درحال حاضر نیز مشکل خاصی پدید نیامد، اما در بخش زیراب نه تنها هنوز صدمات وارد شده بر راه‌های ارتباطی روستایی به‌ویژه منطقه کسلیان بهبود نیافته، بلکه باران سیل‌آسای ۲۸ مهر مشکلات دیگری پدید آورد و بار دیگر سبب رانش و مسدود شدن برخی مسیرها شد. به گفته اهالی اقدام خاصی برای رفع مشکلات به وجود آمده از اسفند سال گذشته تاکنون صورت نگرفته است.

  • بی‌توجهی به نقاط رانشی

مسدود شدن جاده‌های « بهمنان»، «امیرکلا»٬ «ولوکش»٬ «اتو»٬ «لاجیم» و سایر مناطق طی بارندگی سیل‌آسای ۲۸ مهر اثباتی بر ادعای عضو شورای روستای بهمنان است. در بسیاری از مسیرهای رانشی فقط موانع عبور برداشته شد و اقدامی برای تثبیت مسیر صورت نگرفت. محور «مته کلا» نیز شرایط بهتری ندارد.

یارعلی بهمنی افزود: جاده‌ای که قبلاً دوماشین به سختی از آن رد می‌شد، اکنون به دلیل همین رانش‌ها شرایط دشواری دارد. خاکی که آب به درونش نفوذ کرده با بارندگی‌های بعدی حرکت خواهد کرد.

بهمنی معتقد است: هیچ ارگانی پاسخگو نیست. بازدیدها انجام می‌شود، اما مسئولان پس از بازدید می‌روند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. پس از بارندگی ۲۸ مهر نیز فقط راه عبور باریکی باز کردند. در حالی که این منطقه نیازمند کارهای اساسی و بزرگ‌تری در حوزه ایمن‌سازی راه‌هاست.

او رانش‌های روستای اَتو را خطر دیگری برای منطقه برشمرد و افزود: در روستاهای «مته‌کلا» و «اَتو» رانش‌ها دوباره آغاز شد. بارها به صورت کتبی و شفاهی پیگیر ایمن‌سازی نقاط رانشی شدیم. تنها چیزی که می‌خواهیم راه ایمن و مناسب است. مردم منطقه از این وضعیت ناراضی هستند.

کد خبر 461793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha