رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی دستور آغاز گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی را با گازدهی به سانتریفیوژهای فردو صادر کرد.

روحاني در افتتاح كارخانه نوآوري آزادي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیار ارزنده دانست و اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید علم و درآمد، قدرت، رفاه و عزت می‌آفرینند و باید بین سرمایه‌گذار و شرکت‌های نوپا پیوند ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه جوانان خلاق ایرانی می‌توانند پیشتاز ارائه ایده‌های علمی باشند، افزود: حرکتی بزرگ و ارزنده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در عرصه زیربناها و زیرساخت‌ها انجام شده و باید شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از پیش حمایت کرد. وی بهره‌برداری از کارخانه نوآوری آزادی را افتخارآمیز دانست و گفت: اینکه امروز در فعالیت صنعتی و خدماتی از حالت سنتی خارج می‌شویم موضوعی بسیار خوب و مهم است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه معمولاً کارخانه‌هایی که در کشور افتتاح می‌شود در بخش‌های مختلف صنعتی مانند فولاد، مس، گاز، نفت، پتروشیمی و نساجی است، اظهار داشت: امروز در بحث افتتاح کارخانه وارد فاز نو و جدیدی شده‌ایم و این کارخانه با آنچه در گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، تفاوت دارد. در این کارخانه شرکت‌های استارت‌آپ و  جوانان نوآفرین‌ تلاش و فعالیت و کنار آنها شتاب‌دهنده‌ها یاری‌گری می‌کنند تا در پیچ و خم‌های اداری متوقف نشوند.

دکتر روحانی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های نوآورانه نیاز به فرهنگ، زیرساخت و همکاری دارد، گفت: همفکری، هم‌آوایی و همکاری باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. افتخار دولت‌های یازدهم و دوازدهم این است که گام‌هایی خوب در این عرصه برداشته است؛ البته ممکن است این تلاش‌ها کامل نباشد یا کمتر از انتظار نسل جوان باشد اما در مجموع یک حرکت بسیار خوب به انجام رسیده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی گلایه‌ها از سوی فعالان حوزه نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ مبنی بر اینکه برخی وزارتخانه‌ها هنوز در روش‌های سنتی باقی مانده و به سختی شرایط نو و فعالیت‌های نوآورانه را می‌پذیرند، گفت: مطمئناً ایجاد این زیست‌بوم جدید در کشور نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید تلاش کنیم این محیط جدید را در عرصه‌های مختلف معرفی کنیم و بشناسانیم.

 دکتر روحانی در بخش دیگر سخنان خود با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: به کشورهای ۱+۴ و دوست اعلام می‌کنیم که فعالیت جدید ما با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و گام چهارم مانند گام‌های قبلی قابل بازگشت است و هر زمان که آنان به تعهدهای اول ژانویه ۲۰۱۷ خود بازگردند، ما هم به تعهدهای خود در این تاریخ بازخواهیم گشت.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طبق برجام قرار بر این شد ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو بچرخند اما گازی تزریق نشود، تصریح کرد: از فردا گازدهی در فردو آغاز می‌شود که ممکن است با آغاز این گام سر و صداهایی ایجاد کنند و از حساسیت آنها نسبت به فردو باخبریم اما هر وقت آنها به تعهدهای خود عمل کنند، این گام قابل بازگشت است و باید بدانند که نمی‌توانیم یکجانبه به برجام پایبند باشیم اما آنها اقدامی نکنند.

وی با بیان اینکه به تمام مذاکرات پشت پرده برای حل و فصل متعهدیم تا به جلو حرکت کنیم، تصریح کرد: برخی از کشورها تلاش کردند قبل از امروز به نتیجه برسیم اما ناچاریم گام چهارم را از فردا برداریم و ظرف دو ماه آینده فرصت مذاکره وجود دارد. اگر به راه‌حل درستی دست یافتیم تا تحریم فلزات و نفت برداشته شود و نفت را به راحتی بفروشیم و از پول‌هایمان در بانک‌ها استفاده کنیم، کاملاً‌ آمادگی داریم تا به شرایط قبل بازگردیم.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است و دنیا بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفتگو هم هست.

کد خبر 461777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha