مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

ضرورت‌های نیاز به اجرای طرح مسکن قابل استطاعت در تهران در نشست تخصصی بررسی و نقد شهرداری تهران در این باره بررسی شد.

كاوه حاج علي اكبري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، کاوه حاجی علی‌اکبری در نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه شهرداری تهران در خصوص مسکن قابل استطاعت، بیان کرد: توسعه شهرنشینی نیاز به مسکن شهری را چند برابر کرده است اما در این میان، برخی با پدیده مسکن نایابی مواجه می‌شوند. حتی برخی از کشورهایی که در حال توسعه هستند با این موضوع بیش‌تر مواجه هستند.

وی با اشاره به دلایل حضور بخش خصوصی در این زمینه بیان کرد: ما حداقل در یک سال گذشته به لحاظ اجاره با افزایش ۳۵ درصدی و در حوزه فروش با افزایش ۱۱۰ درصدی مواجه بوده‌ایم و براساس آمار بانک مرکزی حدود ۴۳ درصد از خانوارهای شهر تهران در شرایط اجاره‌نشینی هستند. طبق همین آمار ۲۰ درصد از جمعیت شهر تهران در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند و ۴۰ درصد خانوارهای تهرانی زیر خط فقر مسکن قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد، مسئله‌ای که باید در شهر تهران حل شود به بیرون از شهر هدایت شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: آمار واحدهای خالی در تهران این را می‌گوید که تاکنون سیستم بازار و بخش خصوصی در شهر تهران نیز نتوانسته به نیاز گروه‌های کم درآمد و بعضا برخی گروه‌های متوسط پاسخ دهد.

  • وجود ۲۷۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در پایتخت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه سخنان خود در این نشست تخصصی، عنوان کرد: اینکه در کدام بخش‌ها می‌توان مسکن قابل استطاعت داشت، باید بگویم که ۲۷۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در شهر تهران وجود دارد که می‌توان آنها را در دستور کار قرار داد و بررسی‌ها به ما نشان می‌دهد که مجموعه اراضی وجود دارد که فاقد سکونت بوده که بخشی از آنها را می‌توان به مسکن اختصاص داد.

حاجی علی اکبری بیان کرد: مسکن قابل استطاعت به واحدهای مسکونی با مساحت ۲۵ تا ۴۵ مترمربع اطلاق می‌شود که برای تأمین مسکن گروه‌های هدف تولید و در قالب تملیک، اجاره یا اجاره به شرط تملیک عرضه می‌شوند. در تحلیلی که ما در سازمان نوسازی شهر تهران انجام داده‌ایم ۵ تا ۶ هزار واحد مسکونی قابل استطاعت مورد نیاز است.

وی با اشاره به انواع مسکن قابل استطاعت گفت: مسکن قابل استطاعت شامل مسکن تملیکی (گونه‌ای از مسکن قابل استطاعت است که صرفاً برای فروش به واجدین شرایط موضوع این طرح و توسط بخش خصوصی احداث می‌شود) و دیگری مسکن استیجاری (گونه‌ای از مسکن قابل استطاعت است که صرفاً برای اجاره به مدت مشخص در اختیار گروه‌های هدف موضوع این طرح در قالب قراردادهای اجاره یا شرایط معین قرار می‌گیرد) و مسکن اجاره به شرط تملیک است.

وی بیان کرد: زوج‌های جوان با ۵ سال سابقه سکونت (یا سکونت جایگزین نظیر خوابگاه و انواع دیگر) حداقل یکی از زوجین در تهران نیز در صورت دارا بودن شرایطی از جمله در دهک درآمدی ۱ تا ۵ قرار داشته و دست کم پنج سال سابقه سکونت در تهران داشته و همچنین فاقد زمین و واحد مسکونی بوده در گروه‌های هدف قرار می‌گیرند.

کد خبر 461761

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha