محمد سرابی:  بارندگی چند روز گذشته در برخی نقاط منجر به آب‌گرفتگی شد اما مسیرهای اصلی انتقال آب که از پیش لایروبی شده بودند، حجم زیادی از آب سطحی را انتقال دادند. آنچه حین لایروبی‌ها مشخص شده نقش زباله‌های پلاستیکی است که مسیر نهرها و کانال‌ها را مسدود می‌کند.

بارندگی

مسئولان شهری و استانی تأکید می‌کنند که تهران در معرض سیل قرار ندارد اما آب‌گرفتگی بخشی از تونل امیرکبیر ضرورت نظارت دائمی بر پروژه‌های عمرانی را یادآوری کرد.
شهردار تهران در توییتی درباره بارندگی‌های اخیر تهران نوشت:«متوسط بارش روزانه باران در چند روز اخیر ۲۰‌میلی‌متر در تهران ثبت شد. نظر به گستردگی بارندگی‌ها، همه‌ همکارانم در حوزه‌های خدمات شهری، ترافیک، عمران و شهرداران مناطق و نواحی با آماده‌باش کامل، مدیریت میدانی کنترل آب‌گرفتگی‌ها و رفع موانع و اصلاحات هندسی را در دستور قرار دادند. »
پیروز حناچی در ادامه نوشت:« این تلاش‌ها در ادامه‌ چندین‌ماه فعالیت نیروهای عملیاتی برای لایروبی و رفع زوائد کانال‌های انتقال آب‌های سطحی بود. ضمن عذرخواهی بابت برخی مشکلات پیش‌آمده، از شهروندان عزیز می‌خواهم تا با توجه جدی‌تر به رعایت نظافت مسیل‌ها و کانال‌های آب، به ما یاری برسانند. »

  • لایروبی انجام شده است

متوسط میزان بارندگی تهران در روزهای گذشته کمتر از رکوردهای ثبت شده طی چند سال اخیر بوده است. در این راستا مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه سیل، تهران را تهدید نمی‌کند، گفت: «بارش در شمیرانات ۳۲ میلی‌متر و در ایستگاه مهرآباد ۱۹ میلی‌متر بود که اگر بخواهم این حجم بارش را با سال ۹۴ و سیل کن قیاس کنم باید بگویم که در آن سال در ۲۰دقیقه ۳۰میلی‌متر بارش باران داشتیم. شب‌های گذشته نیز به‌دلیل تمهیداتی که شهرداری تهران در طول سال برای لایروبی کانال‌ها و مسیل‌ها برنامه‌ریزی کرده بود، شاهد آب‌گرفتگی و آسیبی نبودیم. » اصغر عطایی با شرح لایروبی مستمر کانال‌ها، مسیل‌های داخل شهر، افزود: «موضوعی که شهرها را هنگام بارندگی تهدید می‌کند این است که کانال‌ها و مسیل‌ها و رودها دچار مشکل شود. سیل در شهرها هیچ وقت به‌خاطر پرشدن نهرها و شبکه‌های فرعی رخ‌ نمی‌دهد. باید یک مسیل یا کانال دچار مشکل جدی شود تا سیل رخ بدهد که خوشبختانه از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد و سیل تهران را تهدید نمی‌کند. ممکن است بر اثر بارش، یک نهر ۴۰سانتی کمی پر شود و آب آن داخل خیابان بیاید که در شب‌های گذشته حتی ۱۰درصد ظرفیت برخی از این کانال‌ها هم پر نشد. »او با اشاره به خارج‌کردن روزانه ۵۰۰ تن زباله از نهرهای شهر، اظهار کرد: «۱۰ هزار کیلومتر شبکه‌های فرعی نهر در سطح شهر تهران وجود دارد که گاه به دلایل فنی و گاه به‌دلیل ریختن پسماند برخی صنوف زباله‌ساز، دچار مشکل می‌شود. ۵۳۰کیلومتر کانال‌های اساسی هم در شهر وجود دارد که برخی زیر زمین هستند و آب‌های سطحی از طریق آنها منتقل می‌شود. »

  • ادامه بارندگی

بنا به اعلام سازمان هواشناسی از امروز با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور، بارش‌ها آغاز می‌شود و به‌تدریج سواحل دریای خزر را در برمی‌گیرد. همچنین از بعدازظهر در دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران نیز افزایش ابر، بارش باران و گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. در روز پنجشنبه نیز گستره فعالیت این سامانه از ساحل دریای خزر تا دامنه‌های غربی و شرقی البرز مرکزی در شرق استان تهران، قزوین و سمنان را دربر می‌گیرد. با این حال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت:«لایروبی نهرها به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شده و با این میزان بارش، امکان سیل در تهران وجود ندارد. محمد تقی‌زاده افزود: باوجود لایروبی‌های انجام شده، هنوز بخشی از نهرها به‌دلیل ریختن زباله و نخاله بسته می‌شود. » مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به استقرار عوامل ثابت در برخی نقاط حساس گفت که این عوامل به‌منظور نظارت ویژه در برخی نقاط که اقدامات عمرانی گسترده‌تری در آنجا انجام خواهد شد، ازجمله میدان آزادی، بزرگراه امام علی(ع)، کاروانسرای سنگی در منطقه ٢١ و... مستقر هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این‌باره اظهار کرد: «از اردیبهشت امسال تمام مسیل‌ها، روددره‌ها و کانال‌ها را منطقه به منطقه و محله به محله لایروبی کردیم و اعتباراتی برای این بخش درنظر گرفته‌ایم، در جلسات شورای معاونین این موضوعات مدام مطرح می‌شود و از ابتدای سال لایروبی این مکان‌ها را انجام دادیم تا در نیمه دوم سال به مشکل برخورد نکنیم. »مجتبی یزدانی افزود: «ما با مدیرکل، رئیس پیش‌بینی و چند مدیر دیگر سازمان هواشناسی در ارتباط هستیم و به آنها هم گفته‌ایم که برای تمام شهرداران نواحی، معاونان خدمات شهری مناطق، شهرداران مناطق، وضعیت آب و هوایی را ارسال کنند. غافلگیری در شهرداری معنا ندارد و اینکه ما از قبل شرایط را می‌دانیم و اداره هواشناسی هم موضوعات را اعلام می‌کند، همچنین پیام‌های ۱۳۷ هم به مناطق ارسال می‌شود تا میزان مشکلات به حداقل برسد، اما در برخی از موارد، یکباره در ۴۰ دقیقه در برخی نقاط میزان بارش بسیار زیاد است و به ۱۵ تا ۱۶ میلی‌متر می‌رسد. »صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم درباره ارتباط آب‌گرفتگی‌ها با پروژه‌های عمرانی گفت:« ما در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران اوضاع شهر را به خوبی رصد کردیم. از مجموع نقاط آب‌گرفته شهر تهران کمتر از ۱۰ نقطه و به‌طور دقیق ۷ یا ۸ نقطه آب‌گرفتگی‌ها متأثر از انجام اقدامات فنی و عمرانی بود که در مقایسه با کل آب‌گرفتگی‌ها این عدد ناچیز محسوب می‌شود. ما در سال ۹۷ یک نهضت جدی برای رفع این مشکلات هندسی اجرا کردیم. »

  • آب‌گرفتگی تونل امیرکبیر

پس از انتشار تصاویر آبگرفتگی تونل امیرکبیر این سؤال پیش آمد که چرا رفت‌وآمد خودروها در این مسیر دچار مشکل نشده است. درواقع تصاویر متعلق به شاخه‌ای از تونل بود که قبل از این هم بسته بود و رفت‌وآمد عمومی از آن انجام نمی‌گرفت. در جریان بارندگی نیز به‌علت انجام عملیات عمرانی در نزدیک این شاخه از تونل، مسیر آن کاملا بسته شد. مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره، گفت: چون در بزرگراه امام‌علی(ع) در حال کار فنی هستیم، تونل امیرکبیر را بسته‌ایم تا آب داخل تونل نرود و برای همین استفاده از تونل امکان‌پذیر نبود. اصغر عطایی افزود: مسدودسازی به این علت است که به تاسیسات آسیب وارد نشود و چون کار داخل لوله‌ها در حال انجام است و ممکن است اگر تونل هنگام فعالیت عمرانی باز باشد، آب وارد لوله‌ها شود و افراد آسیب ببینند. پیش از بارش‌های اخیر در تونل امیرکبیر مشکلی برای یکی از لوله‌های انتقال آب ایجاد شده بود که نیازمند یک کار عمرانی بزرگ بود. همین الان اگر به تقاطع بزرگراه امام علی (ع) و خیابان پیروزی مراجعه کنید می‌بینید که اقدامات عمرانی در حال انجام است.

کد خبر 461708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha