طرح بیمه اجباری سلامت از امروز ۱۳ آبان ۹۸ اجرا می‌شود و به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸ میلیون نفر ایرانی بیمه اجباری سلامت می‌شوند.

بیمه سلامت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه سیزدهم آبان ماه در مراسم روز ملی بیمه سلامت، گفت: در دنیا گفته می‌شود که باید با هزینه کردن در زمان سلامت، به فکر هزینه‌های دوره بیماری باشیم. ما هم با همین برنامه پیش می‌رویم تا بتوانیم حدود ۸ میلیون نفر را که فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای هستند، بیمه کنیم.

وی اظهار کرد: طرح پوشش همگانی اجباری بیمه سلامت با استفاده از ظرفیت قانونی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه محقق می‌شود.

نمکی افزود: در بررسی‌هایی که از اجرای بیمه به شکل اختیاری در ۲۵ کشور دیگر داشتیم، متوجه شدیم که اگر قرار باشد تنها به شکل اختیاری بیمه را پیش ببریم، چندان موفق نخواهیم بود. ولی کشورهایی که به دنبال پوشش اجباری بیمه با حمایت دولت در گرفتن سرانه حق بیمه از افراد برخوردارند، ساختار موفقی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: ما باید برنامه‌های خود را به شکلی پیش ببریم که زیر آوار هزینه‌های کمرشکن در حوزه نظام سلامت نمانیم. بنده اگر بخواهم به عنوان وزیر به یکی از چالش‌های موجود در طرح تحول سلامت اشاره کنم، باید بگویم نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت در این پروژه علیرغم تمام دستاوردهایی که داشت، یکی از آسیب‌های پیش رو بود که برای رفع این مانع و دستیابی به تهیه و استقرار کامل پرونده الکترونیک سلامت بدون ریل‌گذاری مشخص نمی‌توانستیم اقدامات مقتضی را انجام دهیم. به همین دلیل اولین گام من برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت، ریل‌گذاری در این زمینه بود.

وزیر بهداشت در ادامه به دستاوردهای ایران در حوزه نظام سلامت بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: نظام سلامت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل توجهی داشته که اگر بخواهیم این دستاوردها را با سایر بخش‌ها مقایسه کنیم، چشمگیرتر خواهد بود. توسعه زیرساخت مراقبت بهداشتی اولیه که امروز به عنوان زیرساخت اصلی نظام سلامت و ارتقا به پوشش همگانی سلامت از آن یاد می‌شود، به گفته کارشناسان بهداشتی و وزرای بهداشت مناطق مختلف به‌ویژه در نشست اخیر وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، یکی از دستاوردهای عظیم نظام سلامت است.

نمکی افزود: کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، افزایش امید به زندگی، کاهش هزینه‌های نظام سلامت و ... از دیگر مواردی است که می‌توانم به آن اشاره کنم.

وی همچنین به خدمات دولت کنونی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در این دوره بود که افزایش ۳ درصدی از جی‌دی‌پی برای سهم نظام سلامت اتفاق افتاد یا طرح تحول سلامت و توسعه زیرساخت‌های آن در نقاط کمتر برخوردار، کاهش پرداخت از جیب بیمار، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و ... از دستاوردهایی بود که در این دولت و با همکاری دوستان من در وزارت بهداشت محقق شد.

  • کمبود دارو نداریم

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش به موضوع دارو هم اشاره کرد و گفت: یکی از موارد هزینه‌خیز در حوزه نظام سلامت، دارو است که ۱.۲ از جی دی پی را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالیست که در کشورهای پیشرفته این سهم ۶دهم از جی دی پی را به خود اختصاص می‌دهد. اولین گام من برای کنترل هزینه‌ها در زمینه دارو، پیشروی به سمت رونق تولید داخل و ممنوعیت واردات داروهایی بود که تولید داخلی آن را در کشور داشتیم.

نمکی گفت: زمانی که بنده به این وزارتخانه آمدم، قرارگاهی در حوزه دارو و تجهیزات تشکیل دادم تا اضطراب به مردم منتقل نشود. شاید در آن زمان تا یک یا دو ماه آینده می‌توانستیم دارو و تجهیزات را تامین کنیم، اما در حال حاضر هیچ کارخانه داروسازی نیست که تا تیر ماه ۹۹ حتی یک ساعت خط تولیدش متوقف شود و هیچ اتاق عملی نداریم که به دلیل کمبود تجهیزات لحظه‌ای کارش را متوقف کند.

در این مراسم، از پوشش ملی اجباری بیمه سلامت با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت رونمایی شد.

کد خبر 461630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha