شهردار تهران در حاشیه مراسم روز جهانی شهرها با محمت دومان، دبیر کل سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG MEWA) و هیأت شهرداران ترک دیدار کرد.

ديدار شهردار تهران با دبیرکل سازمان شهرهای متحد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی در دیدار با دبیرکل سازمان شهرهای متحد، گفت: جدای از بحثی که در اتحاد شهرها داریم، باید یادآور فرهنگ مشترکی شوم که میان ما وجود دارد. 

شهردار تهران افزود: شهرها و مخصوصا کلانشهرها مسایل مشابه یکدیگر دارند. مسایلی مثل آلودگی، ترافیک، پسماند و مشکلات ناشی از تمرکز جمعیت، موضوع مشترک میان تمام کلانشهرهاست. همچنین تلاش برای برون رفت از این مشکلات هم در هر نقطه از جهان می‌تواند شکل مشابه داشته باشد.

او ادامه داد: ظرف چند دهه اخیر هم در غرب و هم در کشورهای خاورمیانه ٣ اتفاق بزرگ رخ داده که فرصت‌های بی‌بدیلی برای شهرها به وجود آورده است. اولین بحث خروج صنعت از شهر است. بسیاری از کارخانجاتی که علت توسعه شهرها بودند دیگر امکان تولید در داخل شهرها را ندارند. خروج این‌ موارد از داخل شهرها تهدید و البته فرصت‌هایی را برای شهرها به وجود آورده است. شهرهای هوشمند این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند. ما نیز در ایران تجربیات زیادی در این زمینه داریم، به عنوان مثال یک کارخانه آبجوسازی و یک کشتارگاه را در تهران تبدیل به مکان فرهنگی کرده‌ایم.

حناچی گفت: دومین پدیده‌ای که اتفاق افتاد توسعه بخش خصوصی بود. شهرداری‌ها و دولت‌ها حتی اگر بخواهند هم منابع کافی برای مدیریت شهر ندارند. در حقیقت موتور محرک این تحرکات بنیه بخش خصوصی خواهد بود. سومین پدیده نیز واگذاری قدرت به دولت‌های محلی بوده است؛ حمایت از شوراهای شهر و شهرداری‌ها به خاطر این موضوع بوده است.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در این حوزه در ابتدای راه هستیم اما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم. سه ماه پیش در تهران انتخابات شورایاری‌ها را داشتیم. این رویداد در ٣۵٠ محله، ١۶٠٠ شعله با ١٢ هزار کاندید محلی برگزار شد. برای ما جالب بود که میزان مشارکت در مقیاس محلی از آنچه فکر می‌کردیم بسیار بهتر بود. این انتخابات در تهران برای اولین بار به صورت تمام الکترونیک برگزار شد. در زمینه هوشمندسازی نیز تلاش‌های زیادی در تهران صورت گرفته است. بخشی از این فعالیت‌ها را در رصدخانه تهران خواهید دید که اطلاعات تبدیل به نقشه‌های سه بعدی می‌شوند تا بهتر مورد فهم و تحلیل قرار گیرند.

حناچی گفت: ما برای مردم تهران حساب کاربری باز کردیم و تمام سرویس‌های شهری را در آن حساب در دسترس قرار می‌دهیم. این حساب در حال حاضر بیش از ٢/۵ میلیون نفر عضو دارد.

شهردار تهران یکی از مشکلات بزرگ تهران را موضوع پسماند دانست و اظهار داشت: ما در تهران روزانه ۶۵٠٠ تن زباله را حمل می‌کنیم. سیاست تفکیک از مبدا و بازیافت آغاز شده است و هدف این است که بازیافت بیشتر و حمل کمتر را در دستور کار داشته باشیم. امیدواریم روزی را ببینیم که هیچ پسماندی را دفن نکنیم. برنامه‌ریزی ما بر مبنای این هدف است. مطمئنا استفاده از تجربیات شهرهای دیگر ما را در این زمینه کمک خواهد کرد.

حناچی گفت: شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند. درست است که در چارچوب دولت‌ها حکومت می‌کنند اما مسایل سیاسی از منافع شهروندان کاملا تفاوت دارند. من فکر می‌کنم که تهران و بقیه کلانشهرهای ایران که در اتحادیه کلانشهرها ریاست‌شان را بر عهده دارم، همه آماده همکاری در این زمینه هستند. ما پانزده شهر بالای یک نفر هستیم و اتحادیه‌ای داریم که سیاست‌ها و موضوعات‌مان را با هم هماهنگ می‌کنیم. همچنین شورای‌عالی استان‌ها را داریم که از مجموعه شوراهای شهرها تشکیل شده است. در قانون اساسی ما شورای‌عالی استان‌ها مثل یک قوه دیده شده و حتی اجازه پیشنهاد لوایح به مجلس شورای اسلامی را دارد. درست است که ما قدری دیر امر شوراها را شروع کردیم اما تلاش‌مان بر این است که در این حوزه پیشرفت خوبی داشته باشیم.  

بر طبق این گزارش، محمت دومان، دبیرکل سازمان شهرهای متحد نیز در این دیدار با بیان اینکه تهران از یک فرهنگ غنی برخوردار است، گفت: شهرهای شما زیبایی‌های زیادی دارند که باید این زیبایی‌ها را با هم تبادل کنیم. شهرداری شما از پرسنل قوی و کاربلدی برخوردارند.

دومان با اظهار به اینکه خواهان حضور و عضویت تهران در شورای جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که علیرغم مشکلات موجود دوستی و برادری را میان خود تقویت کنیم. اگر ما ملت‌های این منطقه متحد و منسجم باشیم، کل دنیا هم در برابر ما شانسی نخواهد داشت. اگر ملت‌های این منطقه مشکلات کوچک را کنار بگذارند و متحد شوند می‌توانیم به مسیر خود ادامه دهیم.

محمت دومان نیز در ادامه گفت: تشکیلات متروپل جهانی، شهرهایی را که بالای یک میلیون جمعیت دارند به عنوان کلانشهر می‌پذیرد؛ در تشکیلات خود نیز این مقیاس را در نظر گرفته‌ایم. همچنین در ترکیه پروژه بدون پسماند شروع شده که شمار زیادی از شهرهای ما آن را آغاز کرده‌اند. ما پسماند را نه به عنوان پسماند بلکه به عنوان مواد اولیه می‌بینیم. هرچقدر این پسماند را به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار دهیم نشانه موفقیت است. بنده امیدوارم شهرداری‌های ما از طریق همکاری بتوانند این مشکلات را حل کنند. اگر اطلاعات و تجربیات هم را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم حتما تقویت می‌شویم. مسایل و مشکلات منطقه از جمله مساله مهاجرت را اگر بتوانیم حل کنیم بدون شک موفقیت‌های بسیاری خواهیم داشت.

دومان ادامه داد: درست است که شهرداران وابسته به حکومت‌اند اما به مردم بسیار نزدیک هستند. مردم از مسئولان دولتی نمی‌توانند حساب بگیرند اما شهرداران همیشه به شهروندان نزدیک هستند و می‌توانند به شهروندان حساب پس بدهند.

کد خبر 461628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha