دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

رئیس بانک مرکزی گفت: ثبات نسبی در شرایطی به اقتصاد ایران بازگشت که یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا با هدف فروپاشی اقتصاد کشور می‌گذرد.

همتي 833

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز ۱۳ آبان ۹۸ و یکسال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا می‌گذرد. آنروزها، پیش‌بینی یکسال بعد مشکل و تا حدی نگران‌کننده بود اما آمریکا با تداوم یکسال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که از هم فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود، نرسید.

نرخ دلار که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند از ۱۴۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید(۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی).

تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران، خصوصا اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیار به ترمیم دارد.

نهایتا، ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

از حالا، تلاش‌ها در اقتصاد بایستی متمرکز شود بر: رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکاء بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.

کد خبر 461620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha