رئیس کل بانک مرکزی همزمان با ۱۳ آبان و سالگرد آغاز جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و نفتی ایران از افزایش ۲۱ درصدی قدرت پول ملی در یک سال اخیر خبر داد.

همتي رئيس كل بانك مركزي

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، عبدالناصر همتی که معمولا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با مردم سخن می‌گوید، در یادداشت امروز خود گزارش یک سال اخیر را به اطلاع مخاطبان خود رساند.

رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت اینستاگرامی نوشت: «امروز ۱۳ آبان ۹۸ است و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران از سوی آمریکا می‌گذرد. آن روزها پیش‌بینی یک سال بعد مشکل و تا حدودی نگران‌کننده بود اما

* آمریکا با تداوم فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود نرسید.

* نرخ ارز که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید (۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی)

* تورح ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد فشار زیادی به اقتصاد ایران به ویژه اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

* نهایتا ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.»

همتی در پایان گزارش خود به مردم درباره آینده اقتصاد ایران هم چنین نوشت: «از حالا تلاش‌ها در اقتصاد باید متمرکز شود بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکای بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسان‌های درآمد نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.»

کد خبر 461611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha