سه شرکت دولتی اوپراتور موبایل چین ارائه خدمات نسل پنجم تکنولوژی بی‌سیم یا ۵G را شروع کردند.

5G

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، شرکت‌های چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونیکام ارائه شبکه ۵G را با قیمت ۱۲۸ یوان (۱۸ دلار) برای ۳۰ گیگابایت دیتا در ماه شروع کرده‌اند و به این ترتیب کاربران چینی می‌تواند به این شبکه اینترنتی فوق‌سریع دسترسی پیدا کنند.

۵G یا نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا بی‌سیم امکان افزایش انتفال داده‌ها تا  حداکثر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت برای هر کاربر)، امکان دادن خدمات به کاربران بیشتر  و کاهش زمان تاخیر شبکه و پشتیبانی بهتر از کاربران در حال حرکت (مثلا سوار بر قطار سریع‌السیر) را ایجاد می‌کند. 

برای اینکه بتوانید درکی از سرعت شبکه ۵G داشته باشید، در نظر بگیرید که برای دانلود کردن یک فیلم دی‌وی‌دی ۴.۷ گیگابایتی با خط ای‌دی‌اس‌ال زمینی با پهنای باند ۵۰ مگابیت در ثانبه نیز به ۱۳ دقیقه وقت خواهید داشت، اما با یک تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ با قابلیت دریافت شبکه ۵G می‌توانید همه این دی‌ودی را در بهترین حالت فقط در چهار ثانیه دانلود کنید.

  • چین در خط اول ۵G

سرویس‌های تجاری ۵G از هم اکنون در ۵۰ شهر چین از جمله پکن، شانگهای، گوانگ‌ژو و شنزن در اختیار کاربران قرار دارند. در شانگهای، حدود ۱۲۰۰۰ دکل ۵G برای حمایت از پوشش این شبکه در نقاط اصلی شهر برپا شده‌اند.

سایر کشورها از جمله آمریکا و کره جنوبی نیز در سال جاری سرویس‌های ۵G را برخی از نقاط کشورهایشان به راه انداخته‌اند. اما شبکه ۵G چین در حال بزرگترین شبکه از این نوع در جهان است و به این کشور امکان می‌دهد تاثیر بیشتری بر تحول جهانی این تکنولوژی بگذارد.

کارشناسان می‌گویند میزان گستردگی شبکه ۵G و قیمت آن تاثیر مهمی بر سراسر زنجیره ارائه خدمات خواهد داشت.

چین بیش از هر کشور دیگر در جهان کاربران اینترنت موبایل دارد و حدود ۸۵۰ میلیون نفر در این کشور از تلفن‌های هوشمندشان برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که شمار کاربران ۵G چین تا سال ۲۰۲۰ به ۱۱۰ میلیون نفر - یعنی ۷ درصد جمعیت این کشور برسد. کره جنوبی شبکه ۵G را در ماه آوریل (فروردین)‌ به راه انداخت و اکنون حدود ۳ درصد کاربران اینترنتی در این کشور مشترک این شبکه فوق‌سریع هستند.

  • نقش شرکت هوآیی در شبکه ۵G

شرکت هوآیی که بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان و یک برند پیشگام تلفن‌های هوشمند است، نقش مهمی در برپایی شبکه ۵G چین به عهده دارد.

این شرکت که مقر آن در شنزن است، با هر سه شرکت دولتی مخابراتی چین معامله دارد. شرکت چاینا موبایل، بزرگترین فراهم‌آورنده اینترنت موبایل در این کشور، تقریبا نیمی زا قراردادهای شبکه‌های ۵G را به هوآیی سپرده است و بقیه آنها به شرکت‌های رقیب مانند اریکسون، نوکیا و زد تی ای سپرده شده است.

از طرف دیگر چندین شرکت چینی سازنده تلفن‌های هوشمند از جمله اوپو، ویوو و شیائومی فروش موبایل‌ها با قابلیت دریافت ۵G را اغاز کرده‌اند. اما شرکت هوآیی با توجه رابطه نزدیکش با اوپراتورها در راه‌اندازی شبکه ۵G و کنترلش بر تجهیزات اصلی این شبکه در زمین فروش تلفن‌های ۵G هم دست بالا را در بازار دارد.

کد خبر 461550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha