همشهری آنلاین: پلیس لندن می‌گوید شواهد جدید نشان می‌دهد قربانیانی که در یک کانتینر در نزدیکی لندن کشف شدند شهروندان ویتنام بوده‌اند. پیش از این گمان می‌رفت اجساد کشف شده متعلق به مهاجران غیرقانونی چینی باشند.

كاميون مرگ

به گزارش دویچه وله، حدود یک هفته پس از کشف جسد ۳۹ نفر در کانتینر کامیونی که "کامیون مرگ" خوانده می‌شود هنوز جزئیات بسیاری از این ماجرا در ابهام قرار دارد اما ظاهرا مشخص شده که قربانیان شهروند ویتنام بوده‌اند.

جسد این قربانیان بامداد چهارشنبه ۲۳ اکتبر در کانتینری پیدا شد که روز قبل از آن در بندر زیبروژ در بلژیک به کامیونی منتقل شد که نزدیک لندن توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تیم اسمیت، جانشین رئیس پلیس لندن شامگاه جمعه، اول نوامبر اعلام کرد که مطابق شواهدی که اکنون در دست است تمام ۳۹ نفری که جسد آنها پیدا شده شهروند ویتنام هستند و به همین دلیل پلیس با دولت این کشور در تماس است.

پیش از این گمان می‌رفت ۳۱ مرد و هشت زنی که جسدشان در "کامیون مرگ" پیدا شده شهروند چینی باشند. پلیس بریتانیا اکنون بر این باور است که آنها مهاجران غیرقانونی ویتنامی بوده‌اند.

پلیس راننده ۲۵ ساله این کامیون را که اهل ایرلند شمالی است بازداشت کرده است. این کامیون سال ۲۰۰۷ در بندر وارنا  در بلغارستان به ثبت رسیده است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که کامیون از آن زمان تا کنون دیگر در بلغارستان نبوده و بر این اساس یکی از گمانه‌زنی‌های قبلی درباره قاچاق این افراد از این کشور تأیید نمی‌شود.

در ارتباط با این پرونده سه نفر دیگر نیز بازداشت شده بودند که با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند. روز جمعه نیز جوان ۲۲ ساله‌ای در شهر دوبلین بازداشت شد که پلیس بریتانیا قصد دارد خواستار استرداد او شود. پلیس همچنین در جستجوی دو برادر ۳۴ و ۴۰ ساله است که در جمهوری ایرلند یک شرکت حمل و نقل دارند.

  • بازداشت دو نفر در ویتنام

پلیس ویتنام روز جمعه دهم آبان اعلام کرد که دو نفر را به اتهام دست داشتن در پرونده "کامیون مرگ" بازداشت کرده اما در مورد اتهام و دخالت احتمالی آنها در این ماجرا خبری منتشر نکرده است.

به گفته تیم اسمیت، پلیس بریتانیا در این کشور و در ویتنام با تعدادی خانواده در تماس است که گمان می‌رود برخی از آنها بستگان تعدادی از قربانیان در کانتینر کشف شده در نزدیکی لندن باشند.

رسانه‌های ویتنامی روز جمعه گزارش داده‌اند که در دو استان ویتنام دست‌کم ۲۸ خانواده یکی از بستگان خود را مفقود اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجه ویتنام با اعلام تاثر عمیق نسبت به وقایع اخیر، ابراز امیدواری کرده تحقیقات پلیس بریتانیا هر چه زودتر به نتیجه برسد و مسببان این حادثه به سزای اعمال خود برسند.

  • تماس قربانیان با بستگانشان پیش از مرگ

برخی از رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده‌اند که شماری از قربانیان محبوس در کانتینر از طریق تلفن همراه برای بستگان خود پیام‌هایی ارسال کردند. شماری از آنها برای انتقال به بریتانیا ده‌ها هزار یورو به قاچاقچیان انسان پرداخت کرده‌اند.

دولت ویتنام از همه کشورهای جهان خواست مبارزه با قاچاق انسان را با شدت و جدیت بیشتری دنبال کنند تا از تکرار "چنین تراژدی‌هایی" جلوگیری شود.

تنها مرز زمینی بریتانیا با اتحادیه اروپا در منطقه کوچکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند قرار دارد. به همین دلیل هر سال هزاران مهاجر تلاش می‌کنند از مسیرهای خطرناکی، از جمله با کانتینرهای حمل کالا و از مسیرهای دریایی خود را به این کشور برسانند. چنین تلاش‌هایی حدود دو دهه پیش به قربانی شدن ۵۸ شهروند چینی در کانتینری در نزدیکی کانال مانش انجامید.

کد خبر 461533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha