همشهری‌آنلاین: مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد با کشته شدن ۲۰ خبرنگار و مجروح شدن ۱۸ نفر دیگر در سال گذشته، این کشور همچنان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است.

افغانستان، خطرناك‌ترين كشور براي خبرنگاران 833

براساس این گزارش که یکشنبه ۱۲ آبان منتشر شد، در ۱۸ سال گذشته، ۱۰۹ خبرنگار در افغانستان کشته شده است که ۱۵ نفر از این افراد زن و ۱۷ تن دیگر شهروند خارجی بوده‌اند.

در گزارش آمده است طالبان، داعش و افراد غیر مسلح به ترتیب مسئول قتل ۵۰، ۲۹ و ۲۵ خبرنگار معرفی شده  است.

براساس این گزارش نظامیان غربی به رهبری امریکا نیز مسئول قتل سه خبرنگار و پلیس ملی افغانستان معرفی شده اند.

به گزارش ایرناف مرکز خبرنگاران افغانستان با اعلام این‌که تاکنون بسیاری از افراد متهم به قتل خبرنگاران مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته اند؛  اضافه کرد: ۱۲ نفر در خصوص قتل شش خبرنگار محاکمه شدند که دو نفر از این افراد به اعدام و بقیه به زندان محکوم شدند.

«موسسه حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان» نیز چند روز پیش در اطلاعیه‌ای نوشت در ۱۷ سال گذشته، ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور کشته شده‌اند.

در ای اطلاعیه همچنین امده‌است: تاکنون تنها پرونده‌ پنج درصد عاملان این قتل ها پیگیری شده است.

«احمد قریشی»، رئیس نهاد مرکز خبرنگاران افغانستان هنگام ارائه این گزارش گفت:با وجود تلاش‌ های انجام‌شده هنوز افرادی که متهم به قتل و خشونت علیه خبرنگاران هستند، محاکمه نشده‌اند.

او افزود، در مورد مخالفان مسلح که بیشترین اتهامات متوجه آنهاست یا نظامیان «پیمان اتلانتیک شمالی» (ناتو) که در سه مورد متهم به قتل خبرنگاران هستند، همکاری برای مجازات این افراد انجام نشده‌است.

رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که معافیت متهمان از مجازات برای جامعه رسانه‌ای این کشور قابل تحمل نیست و ادامه عدم پیگرد آنها به فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌ها آسیب جدی خواهد زد.

کد خبر 461498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha