همشهری آنلاین: نهاد نجات کودک که نهادی ۱۰۰ ساله در زمینه رتبه‌بندی کشورها از نظر شاخص‌های مربوط به کودکان است، رتبه ۱۷۶ کشور جهان را در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ایران بر اساس این رتبه‌بندی در رده ۷۹ دنیا قرار گرفته است.

كودك

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مقر نهاد نجات کودک که دارای سابقه‌ای ۱۰۰ ساله است، در لندن قرار دارد و سالانه کشورها را بر اساس شاخص‌هایی نظیر آمار مرگ و میر کودکان، سوء تغذیه شدید، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار، میزان ازدواج کودکان و کودکان قربانی خشونت شدید رتبه‌بندی می‌کند.

در واقع این رتبه‌بندی از طریق ارزیابی شاخص‌هایی که به تهدیدهای دوران کودکی توجه دارند، سعی در ارزیابی کشورها در زمینه کیفیت آنها برای رشد و تربیت کودکان دارد.

بر اساس جدول منتشرشده در پایگاه رسمی نهاد نجات کودک، ایران در رتبه‌بندی ۲۰۱۹ این نهاد، در رده هفتاد و نهمین کشور دنیا قرار گرفته است. امتیاز ایران در این رتبه‌بندی در سال ۲۰۰۰ برابر ۷۸۹ بوده که در سال ۲۰۱۹ به ۸۶۹ رسیده است. به این ترتیب کشورمان طی ۹ سال اخیر در زمینه دور شدن از شاخص‌های تهدید دوران کودکی به اندازه ۸۰ امتیاز بهبود وضعیت کرده است.

ایران در همه این شاخص‌ها در وضعیتی پائین‌تر از میانگین جهانی قرار گرفته است به جز در شاخص کودک‌همسری که کمی بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.

بر اساس گزارش این نهاد در سال ۲۰۱۹، سنگاپور بهترین کشور جهان برای رشد کودکان است. پس از سنگاپور کشورهای سوئد، فنلاند، نروژ، اسلوونی، آلمان، ایرلند، ایتالیا، کره جنوبی و بلژیک در رده‌های دوم تا دهم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

آمریکا و چین به طور مشترک حائز رتبه سی و ششم دنیا شده‌اند. روسیه و بوسنی به طور مشترک در رتبه ۳۸ دنیا قرار گرفته و در کشورهای حوزه خلیج فارس، قطر در رتبه ۴۰، امارات در رتبه ۴۳ و عربستان در رتبه ۴۵ قرار دارند.

بررسی جایگاه کشورهای همسایه ایران در رتبه‌بندی نهاد نجات کودک نشان می‌دهد که ارمنستان در رده ۶۱، ترکیه در رده ۶۶، ترکمنستان در رده ۶۷، ازبکستان در رده ۷۲، آذربایجان در رده ۸۹، تاجیکستان در رده ۹۰، عراق در رده ۱۱۵، پاکستان در رده ۱۴۹ و افغانستان در رده ۱۵۸ قرار دارند.

کد خبر 461418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha