همشهری آنلاین: سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به ۲۵۰۰ قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای جهان گفت: قراردادهای خواهرخواندگی زمینه‌ای برای توسعه دیپلماسی شهری هستند.

سيد عباس موسوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مراسم چهارمین جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران، گفت: اگر در گذشته دیپلماسی صرفاً در اختیار دولت‌ها بود اکنون طیف وسیعی از کنشگران وارد این عرصه شده‌اند و از ابزارهای مختلف برای چانه‌زنی در موضوعات متعدد استفاده می‌کنند.

وی افزود: دیپلماسی مدرن پدیده‌ای جدید و مکمل دیپلماسی سنتی است که وارد عرصه روابط بین‌المللی شده است. دلیل آن هم افزایش چالش‌های گوناگون و مسایل جدید در روابط انسانی است.

موسوی با بیان اینکه با تعداد قابل توجهی از کنشگران در عرصه اجتماعی روبرو هستیم، ادامه داد: مهم‌ترین بازیگر عصر جدید، افکار عمومی و مردم هستند. بر خلاف یک قرن پیش که افکار عمومی محلی از اعراب و تأثیری در سیاست‌های دولت‌ها نداشتند، امروز مؤلفه مردم و افکار عمومی نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد.  

وی گفت: یکی از شناخته‌شده‌ترین ارتباط‌ها در زمینه دیپلماسی، قراردادهای خواهرخواندگی است که قدمتی به اندازه یک قرن دارد. امروز بیش از دو هزار و ۵۰۰ قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف جهان منعقد شده تا زمینه‌ای برای توسعه دیپلماسی شهری فراهم شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به قراردادهای خواهرخواندگی میان شهرهای ایران و دیگر شهرها عنوان کرد: بیش از ۱۴۰ قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و دیگر شهرها امضا شده که غیر از ۲ مورد آن، بقیه مربوط به دوران پس از انقلاب است.

موسوی گفت: این عدد نشان‌دهنده اهتمام جمهوری اسلامی به دیپلماسی عمومی و شهری با دیگر ملت‌ها به منظور برقراری روابط رسمی است که با ذات و ماهیت انقلاب هم‌خوانی دارد.  

وی ادامه داد: هدف اصلی انقلاب انتقال پیام صلح و دوستی و گفتمان‌سازی است و دیپلماسی شهری و ارتباط با شهرهای دیگر می‌تواند سازوکار مناسب برای انتقال پیام صلح و آزادگی مردم ایران به جهان باشد.

سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره چهارمین جایزه خشت طلایی تهران نیز گفت: جایزه خشت طلایی تهران یکی از نمونه‌های این دیپلماسی است که می‌تواند در تقویت صلح و دوستی با دیگر ملت‌ها نقش ویژه‌ای ایفا کند.  

وی در خاتمه بیان کرد: وزارت امور خارجه مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه دیپلماسی اهتمام خاصی به کار برده و می‌تواند نقشی محوری در یکپارچه‌سازی در این زمینه ایفا کند تا با هم‌افزایی بهتر از همه ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف عامه مردم و مصالح مشترک بشری بهره ببرد.

کد خبر 461378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha