همشهری آنلاین: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: زمانی که در ملارد زلزله آمد و فاصله زیادی هم با تهران داشت، تهرانی‌ها به خیابان‌ها آمدند و فردای آن روز نه به دلیل زلزله بلکه به دلیل آلودگی هوا بیش از ۵۰ نفر فوت شدند.

ترافیک بزرگراههای تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، رضا کرمی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست «شهرهای زیست‌پذیر و تاب‌آور فراگیر برای همه» در برج میلاد، با بیان اینکه بحث تاب‌آوری و هوشمندسازی دو موضوع ضروری و مهم برای شهرهای در حال توسعه هستند، اظهار کرد: موضوع تاب‌آوری باعث می‌شود کشورهای در حال توسعه عقب‌گرد نکنند و در مسیر مناسب حرکت کنند.

وی با اشاره به اقسام تاب‌آوری توضیح داد: تاب‌آوری پیرامون مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد. به عنوان مثال ما هم‌اکنون در بحث اقتصادی تاب‌آوری را حس می‌کنیم البته این میزان تاب‌آوری به اندازه‌ای که باید به نظر نمی‌آید و باید تقویت شود. اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصادی تاب‌آور است.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر این نکته که زیرساخت‌ها باید تاب‌آور شوند، اضافه کرد: عمده عدم تاب‌آوری در کشور ما به دلیل غفلت از مخاطرات است. شهر تهران را مخاطرات طبیعی از جمله زلزله، سیل و فروریزش‌ها تهدید می‌کنند. وقتی با این مخاطرات مواجه می‌شویم آسیب‌پذیری ما بالا می‌رود و در برخی از شهرهای بزرگ دنیا نیز این مشکلات وجود دارند. البته این نکته حائز اهمیت است که تاب‌آوری در شهرها به عملکرد ما در گذشته برمی‌گردد. وقتی با بحران مواجه می‌شویم به عنوان مثال سیل یا زلزله، عکس‌العمل‌های مردم نیز نسبت به این مخاطرات خود مخاطره‌آمیز است. به عنوان مثال زمانی که در ملارد زلزله آمد و فاصله زیادی با تهران داشت تهرانی‌ها به خیابان‌ها آمدند و فردای آن روز نه به دلیل زلزله بلکه به دلیل آلودگی هوا بیش از ۵۰ نفر فوت شدند.  

کرمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در شهر تهران، توضیح داد: با راه‌اندازی این سامانه وقتی موج از نقاط دوردست به سمت تهران حرکت می‌کند ما چند ثانیه زودتر متوجه می‌شویم و این موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع می‌دهیم. این سامانه یکی از مصداق‌های هوشمندسازی است.  

وی با اشاره به راه‌اندازی حسگرهای باران‌سنج به منظور هشدار برای وقوع سیل، اضافه کرد: این سنسورها در بالادست نصب شده و اگر احتمال وقوع سیل وجود داشته باشد سریعاً اعلام می‌کنند.   

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه سنجش خسارات ناشی از زلزله، اضافه کرد: این سامانه میزان آسیب‌پذیری نقاط مختلف شهر تهران را نشان می‌دهد تا در صورت لزوم نیروهای امدادی سریع‌تر به آن منطقه ورود پیدا کنند.  

کرمی با اشاره به استفاده از سامانه پایش وضعیت تهران تصریح کرد: این سامانه وضعیت مخاطرات شهر را رصد می‌کند و در صورت لزوم می‌توان با استفاده از آن از آسیب‌پذیری‌ها جلوگیری کرد.  

کرمی تأکید کرد: ما در این وضعیت دست کمک خود را به سوی کشورهای همسایه و دوستان‌مان در شهرهای مشابه دراز می‌کنیم و این آمادگی را داریم تا تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم.

  • لزوم تقویت مدیریت تاب‌آوری در شهرها

محمت آکدوغان، نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران نیز در نشست تخصصی «شهرهای تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه»، از نبود مدیریت تاب‌آوری در کشورها گلایه کرد و اظهار داشت: اداره‌هایی به اسم مدیریت بحران وجود دارد، اما در کشورها مدیریت تاب‌آوری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... وجود ندارد. تاب‌آوری موضوع بسیار مهمی است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند. همانطور که شهرها قدیمی می‌شوند، دانش افزایش پیدا می‌کند.

نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران در پایان از دو نکته‌ مهم در سیستم شهری و برنامه‌ریزی گفت ‌و تصریح کرد: باید توانایی اجرایی بالایی در اداره شهر وجود داشته باشد و همچنین بُعد و نگاه شهرها برای تاب‌آوری باید وسیع باشد. در سال‌های گذشته کشور ترکیه از این مشکل رنج می‌برد، اما در حال حاضر این مشکلات حل شده است.

کد خبر 461364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha