یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: کفش‌های تولیدی در هیدج علاوه‌ بر بازار داخل روانه بازار مصرف کشورهای همسایه می‌شود.

كفش هيدج - توليد

ایسنا نوشت: ناصر فغفوری در مورد خوشه کفش هیدج اظهار کرد: با فعالیت ۱۴۰ واحد تولیدی، صنعتی و صنفی در هیدج، این شهر به‌عنوان قطب تولید کفش کشور نام گرفته است.

این مسئول با بیان این‌که کفش‌های تولیدی در هیدج علاوه ‌بر بازار داخل، روانه بازار مصرف کشورهای همسایه می‌شود، ادامه داد: اجرای سیاست‌های مناسب ارزی و جلوگیری از واردات، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان کفش برای توسعه فعالیت‌ها و توجه به بازار مصرف در کشورهای خارجی ایجاد کرده است.

وی افزود: بررسی و رفع مشکلات مرتبط با تامین تسهیلات بانکی و نظام مالیاتی از یکسو و توجه تولیدکنندگان به سلیقه بازار مصرف و افزایش کیفیت، راهگشای توسعه فعالیت‌های خوشه کفش استان است که در این زمینه پیگیری مجدانه خواهد شد.

فغفوری با بیان این‌که محصولات تولیدی در این شهرستان عمدتا کفش‌های بچگانه، تابستانی، زنانه و ورزشی است، تصریح کرد: این خوشه یکی از خوشه‌های موفق کشور است که به علت موفقیت آن، نخستین سایت تخصصی کارگاهی ایجاد شده و در حال حاضر سالانه ۹ میلیون جفت کفش توسط صنعتگران این شهر تولید می‌شود که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده، این رقم در سال‌های آینده افزایش یابد.

فروش محصولات کفش هیدج از سالانه ۶۰۰ میلیارد ریال به ۱۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است

ایجاد ۲ هزار شغل مستقیم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این زمینه به ایرنا گفت: خوشه کفش هیدج در سال ۹۵ و در ابتدای فعالیت خود ۹۵۰ اشتغال مستقیم و ۳۰۰ اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده بود که امروز این میزان به ۲ هزار اشتغال مستقیم و ۷۰۰ اشتغال غیرمستقیم رسیده است.

ایرج احمدی اظهار کرد: قرارداد عامل توسعه خوشه کفش هیدج در ۲۳ فروردین ۹۵ به صورت ۳۶ ماهه منعقد شده بود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۸۰ درصد برنامه‌های این خوشه، عملیاتی شده و قرارداد عامل توسعه خوشه برای تحقق سایر برنامه‌ها تا ۲۳ آذر سال جاری تمدید شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان این‌که در ابتدا ۱۴۲ واحد تولید کفش در هیدج فعال بود، گفت: این واحدها پراکنده بودند که در یک محدوده، تجمیع شده و امروز بیش از ۲۰۰ واحد خدماتی، تولیدی و ماشینی فعالیت کرده و سالانه ۸ میلیون جفت کفش تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات مستقیم کفش هیدج از استان زنجان وجود ندارد اما این محصولات از طریق استان‌های قم، تبریز و تهران به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

احمدی با اشاره به اقدامات حوزه بازاریابی خارجی، اظهار کرد: تور صنعتی در کشورهای ترکیه و عراق برگزار شده و بالاترین تکنولوژی‌ها و به‌روزترین مدل‌ها نیز به دانشگاه‌های این کشورها ارسال شده و تلاش‌های فراوانی برای یافتن بازارهای خارجی صورت گرفته تا به صادرات این محصول به‌خصوص از مبدا استان زنجان کمک کند.

وی در خصوص بِرند کفش هیدج گفت: برندی با نام «هودج» در دست اقدام است که مراحل نهایی برای اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ملی را طی می‌کند و در آستانه ثبت نهایی است.

احمدی بازاریابی خارجی، به‌روزرسانی ماشین‌آلات و رشد کیفیت محصولات را از دغدغه‌های مهم واحدهای تولید کفش در هیدج خواند و گفت: بازاریابی خارجی برای حضور در بازار سایر کشورها و افزایش صادرات و رونق تولید این صنعت در استان بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: به دلیل تحریم ماشین‌آلات این واحدها نیز به‌روزرسانی نشده است و با برگزاری دوره‌های آموزش نرم‌افزاری طراحی کفش نیز برای افزایش کیفیت محصولات این واحدها تلاش می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان این‌که قرارداد تمام عاملان توسعه خوشه‌های صنعتی، مدت معینی دارد، تصریح کرد: البته بنا نیست با اتمام قرارداد، خوشه‌ها را سر خود رها کنیم و گام‌های پشتیبانی و حمایتی از این خوشه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پشتیبانی‌ها در قالب بازاریابی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سایر برنامه‌های حمایتی است.

احمدی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای تولید کفش هیدج گفت: سرمایه‌گذاری ثابت این واحدها ۲۵۰ میلیارد ریال در سال اول و ۴۰۰ میلیارد ریال در سال دوم بود که امروز با جهش قابل توجهی به حدود هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان اظهار کرد: فروش محصولات کفش هیدج نیز از سالانه ۶۰۰ میلیارد ریال به ۱۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: ۲ واحد ماشینی در سال ۹۵ به ۱۳ واحد در سال ۹۸ رسیده و اکنون تولید ۷۰ درصد واحدها به صورت دوخطه است.

این مسئول با بیان این‌که ارائه‌دهندگان خدمات به صنعت کفش هیدج ۱۰ مورد است، خاطرنشان کرد: ۳ مورد نماینده توسعه بازار داخلی و فروش در تهران و یک مورد در هیدج قرار دارد و یک مورد نیز در زنجان در حال راه‌اندازی است.

در ادامه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز زنجان را در این باره ببینید.

کد خبر 461330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha