همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه آزاد در واکنش به حکم دادگاه برای سرپرست واحد علوم و تحقیقات در پرونده واژگونی اتوبوس دانشجویان گفت: یک سال حکم زندان قطعی برای یک استاد تمام که تنها سه ماه از مسئولیتش می‌گذشته، پیامد فضای رسانه‌ای غیرمنصفانه است.

محمد مهدي طهرانچي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی از یک گفت‌وگوی مشروح با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی ماه‌های بعد از سانحه تلخ واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، چه تمهیداتی برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه و حفظ ایمنی دانشگاه انجام شده است، اظهار کرد: حادثه علوم تحقیقات، حادثه تلخی بود. دانشگاه باید تمام توان خود را به کار گیرد که دیگر شاهد چنین حوادثی در دانشگاه­‌های کشور نباشیم. البته واقعیت این است که آمار سوانح تلخ رانندگی و تصادفات در کشور بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در ایران ۲۳ هزار نفر در سال جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند و این حوادث می‌تواند در جاده دانشگاه علوم و تحقیقات، در درون یا بیرون شهر، و به علل مختلف از جمله بر اثر نقص ایمنی وسیله نقلیه اتفاق بیفتد. اخیراً هم حادثه قطار زاهدان- تهران اتفاق افتاد، در حالی که قطار به عنوان ایمن‌ترین وسیله نقلیه شناخته می‌شود.

  • امکان تهیه اتوبوس نو وجود ندارد

طهرانچی با اشاره به اینکه نباید با یک حادثه برخورد غیرحرفه‌ای صورت گیرد، گفت: اتوبوس نو در کشور ما ساخته نمی‌شود. قانون می‌گوید عمر مفید اتوبوس ۵ سال است اما شما ۱۰ سال در نظر بگیرید. در عین حال واردات اتوبوس هم نداریم و عملاً امکان تهیه اتوبوس نو وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر پلیس، کارت سلامت و کارت معاینه فنی خودرو را صادر می‌کند. ممکن است اتوبوسی که امروز دچار سانحه شده، تا سه روز قبل معاینه فنی داشته باشد و در شهر رفت‌ و آمد کند؛ بنابراین اینکه در چنین حادثه‌ای دنبال متهم باشیم، درست نیست و معتقدم دکتر مسعودی، رئیس واحد علوم و تحقیقات که در زمان وقوع حادثه تنها سه ماه بود بر سر کار آمده بودند، بسیار مظلوم واقع شد؛ چراکه به دلیل جو رسانه‌ای در دادگاه بدوی به سه سال زندان محکوم شدند که یک سال آن قطعی است.

  • انتقاد از حکم زندان یک استاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اینکه برای اولین بار یک سال حکم زندان قطعی برای یک استاد تمام زحمت‌کش آموزش عالی که تنها سه ماه است بر سر کار آمده صادر می‌شود، حاصل فضای رسانه‌ای غیرمنصفانه است و خبرنگاران علمی و دانشگاهی باید نسبت به چنین مواردی حساس باشند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰ میلیون مترمربع (۱۷ هزار هکتار) فضای آموزشی دارد که بخش زیادی از آن در فضای کوهستانی است و زمانی سیاست بر این بوده که واحدهای دانشگاه در بیرون شهر و در ارتفاع باشد. اینکه چنین سانحه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تنها یک بار اتفاق می‌افتد، یعنی مدیریت دانشگاه کار خودش را به درستی انجام می‌دهد.

  • عدم نصب گاردریل در بروز حادثه علوم تحقیقات نقشی نداشت

وی تصریح کرد: در این حادثه موضوع گاردریل برجسته شد، در حالی که تمام مسئولان راهنمایی و رانندگی معتقد بودند گاردریل در این مسیر هیچ کارایی برای جلوگیری از سقوط اتوبوس نداشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات ایمنی که در راستای پیشگیری از بروز حوادث مشابه انجام شده است، گفت: کار مطالعاتی مربوط به گاردریل را انجام دادیم و تحویل راهنمایی رانندگی دادیم. آن‌ها ۲۰ اشکال گرفتند و ما نیز موارد را اصلاح کرده و به تأیید مشاور رساندیم.

طهرانچی با بیان اینکه تمهیدات ایمنی اندیشیده شده صرفاً به گاردریل محدود نمی‌شود، اظهار کرد: در مجموع ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای مجموعه اقدامات ایمنی که دانشگاه باید انجام می‌داد؛ تخصیص یافت. از جمله آنکه آسفالت جاده را اصلاح کردیم و خوشبختانه این کار در تابستان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این هزینه را در شرایطی صرف کردیم که با کاهش تعداد دانشجو و محدودیت برای پرداخت حقوق مواجه بودیم، یادآور شد: دستورالعمل ایمنی را تمام دانشگاه‌های کشور دریافت کردند و فقط به واحد علوم و تحقیقات مربوط نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انجام بقیه تمهیدات به شرکت پیمانکاری اتوبوسرانی و مجموعه بعدی که بر سر کار آمده مربوط می‌شود، به اقدامات درمانی این دانشگاه برای مصدومان پرداخت و گفت: بعد از حادثه ضمن دلجویی از خانواده مرحومان، تمرکزمان را بر روی مصدومان قرار دادیم. زمانی که این حادثه تلخ رخ داد، سه نفر سطح هوشیاری ۳ داشتند.

طهرانچی در ادامه با اشاره به روند ارائه خدمت‌رسانی به مصدومان، تأکید کرد: تمام توان پزشکی کشور را برای خدمت‌رسانی به مصدومان حادثه بسیج کردیم و از این لحاظ هیچ حدی برای تأمین هزینه‌های پزشکی قائل نشدیم و در مواردی دارو از خارج کشور وارد کردیم.

وی درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، گفت: خوشبختانه کسی به فوت­‌شدگان اضافه نشد و ضریب هوشیاری کسی که از بقیه پایین­‌تر بود، اکنون به ۱۰ رسیده اما ایشان هنوز تکلم خود را به دست نیاورده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجموع از ۲۵ دانشجوی مصدوم، حدود ۱۰ نفر صدمات جدی دیدند اما خوشبختانه کسی که جدی­‌ترین صدمات را دیده بود، نجات پیدا کرد.

  • دیه مصدومان و فوتشدگان پرداخت شد

طهرانچی درباره پرداخت دیه به خانواده فوت­‌شدگان و مصدومین، گفت: پرداخت دیه همان ابتدا از طریق بیمه انجام شد.

وی در خصوص نگرانی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در آستانه فصل زمستان و سردی هوا و کیفیت سرویس‌های خدمت­‌رسان در دانشگاه با بیان اینکه معتبرترین شرکت اتوبوسرانی درون شهری در واحد علوم و تحقیقات مشغول به کار شده است، اظهار کرد: در صورتی که حوادث دانشجویی در دانشگاه‌هایی همچون شهید بهشتی یا تربیت مدرس را کنار هم بگذاریم، به مواردی بر می‌خوریم که دانشجو جانش را به علت بروز سانحه در آزمایشگاه از دست داده است، اما این به معنی این نیست که رفتن به آزمایشگاه خطرناک است. اعتقاد داریم باید صد درصد ایمنی را در دانشگاه رعایت کنیم؛ در عین حال نمی‌توان مُنکر این شد که اتوبوس نو در کشور نداریم و همه آن‌ها حداقل ۱۰ سال ساخت هستند.

  • تلاش برای انتقال ساختمان‌های علوم تحقیقات به نقاط پایین‌تر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این موضوع که رؤسای وقت زمانی به این منطق رسیده‌اند که دانشگاه آزاد را بر روی بلندی بسازند، تایید نمی‌کنم اما در حال تلاش هستیم که ساختمان‌ها در واحد علوم و تحقیقات به نقاط پایین‌تر انتقال پیدا کنند. این در حالی است که ۲ تا ۳ ساختمان در نقاطی واقع شده‌اند که باید فکر جدی به حال آن‌ها شود. در عین حال بازرسی شرکت واحد که بر حمل­ ونقل اتوبوس‌رانی کل تهران نظارت دارد، از ۶ صبح تا ۸ شب بر فعالیت اتوبوس‌های واحد علوم و تحقیقات نظارت دارد.

کد خبر 461260
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    0 0
    آسفالت جاده بی کیفیت و فقط مربوط به بخش مدیریتی که پایین هست می باشد. جاده های بالا رو هم بگو که کاری نکردید. ایشون مقصره